سنگر گیری دو گروه متخاصم؛ داعش و طالب در رغسکن و مرغاب ملکی‌ها را محاصره کرده اند

0 1,131

از حدود بیست روز بدینسو جنگجویان داعش و طالب در مناطق رغسکن و مرغاب خواب را بر مردم حرام کرده اند.
در این مدت هر دو در سنگرهای شان نشسته اند و گاهی روز و گاهی هم شب بر همدیگر حمله‌ور می‌شوند. جنگجویان هر دو گروه مردم را در محاصره گرفته اند و به آنان اجازه بیرون رفتن از منطقه و پناه بردن به شهر را نمی‌دهند.
ماجرای ظهور داعش در ولایت غور به کشته شدن جنرال احمد از چهره‌های جهادی و جنرال برحال نظام بدست طالبان برمی‌گردد.

این جنرال کارکشته سال پار از سوی طالبان در غور کشته می‌شود و سپس پسرش شاه‌ولی برای انتقام‌گیری از خون پدرش؛ گروه متشکل از مردم محل به نام داعش در این ولایت را تاسیس کرد.
شاه‌ولی به سرباز گیری آغاز کرد و صفوف موسوم به داعش در این ولایت را تقویت کرد. هم اکنون داعش و طالب هر دو اوقات مردم ملکی را بیش‌تر از گذشته تلخ کرده است.

به نقل از باشنده‌گان محل؛ این دو گروه متخاصم که از یک سال بدینطرف در تضاد با هم قرار گرفته اند، به تازه‌گی مجال درگیری‌های مسلحانه را دریافته اند.
آنان می‌گویند، جنگجویان هر دو گروه از بیست روز بدینسو با هم درگیر اند و به صورت وقفه‌یی شب و روز با هم می‌جنگند، اما نیروهای حکومتی برای برطرف سازی این وضع اقدامی نمی‌کند.
در این وضعیت جنگی جنگجویان هر دو گروه؛ طالب و داعش برخی افراد را ربوده و رمه‌های مردم را نیز با خود برده اند.

فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور؛ این اوضاع نابسامان را به کم توجهی حکومت نسبت می‌دهد. او به سرخط می‌گوید: «اگر عادلانه قضاوت کنیم، مهار نمودن اوضاع در توان حکومت محلی نبوده و مرکز نیز به خواست‌های مقامات محلی توجهی ندارد. اهالی مناطق رغسکن و مرغاب دو مرکز اصلی گروه داعش واقع در نود کیلومتری شمال شهر فیروز کوه همین حالا محاصره هستند.

هرچند اکثریت آنان بی‌طرف بوده و خواهان انتقال خانواده‌های شان به مرکز هستند، اما برای فعلاً در محاصره بوده و شماری دیگر هم توان مالی ان‌را ندارند».
براساس گزارش‌ها، نماینده‌گان طالبان و داعشی‌ها در غور؛ دو روز با هم به صورت متواتر مذاکره کردند، ولی بر آتش بس به توافق نرسیدند و هم اکنون نیز دست به ماشه اند.

پاسخ مسوولان در مهار این نابسامانی‌های غور متحیر کننده است. حکومت محلی می‌گوید، این دو گروه متخاصم تا حال مشکلی برای نیروهای امنیتی ایجاد نکرده اند، با هم درگیر اند و از اینرو ضرورتی برای درگیر شدن نیروهای امنیتی و دفاعی با این دو گروه وجود ندارد.

محمد اقبال نظامی سخنگوی قوماندانی امنیه غور می‌گوید: «هم اکنون مصروف جنگ در ولسوالی تیوره هستیم و تمامی توجه ما بر مهار اوضاع در این ولسوالی مترکز بوده و قوت‌های مسلح ما نیز به آن ولسوالی فرستاده شده اند. ما نظاره‌گره درگیری‌های طالبان و داغشی‌ها در رغسکن و مرغاب هستیم. تا هنوز برای ما مشکل ایجاد نکرده اند».

اما بیمی آن وجود دارد که مبادا این دو گروه باوجود اختلافات کنونی در تبانی با هم؛ فاجعه‌ای میرزا اولنگ را در غور تکرار کنند، آنچه که حکومت به آن کم‌ توجه به نظر می‌رسد.

با این حال؛ حکونت محلی با کشته شدن عمر مهاجر، عبدالجبار و قوماندان شکور از بنیان‌گذاران داعش و مسوول کشتار بیش از ۳۷ فرد ملکی در این ولایت به تضعیف این گروه در غور؛ خوشبین به نظر می‌رسد.
در پایان لازم به ذکر است که هنوز روزنه‌ای برای پایان درگیری جنگجویان داعش و طالب و محاصره آنان از سوی جنگجویان این دو گروه وجود ندارد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply