تضعیف ماشین جنگی پاکستان در افغانستان

0 890

روزنامه سرخط اطلاعاتی را بدست آورده که نشان می‌دهد شماری از قوماندانان طالب و جنگجویان رده‌های بالا و پایان این گروه در جنوب غرب کشور به اهداف شوم پاکستان پی برده اند.
گزارش‌های رسیده به سرخط حاکی از آنست که از آغاز سال جاری خورشیدی «کم‌تر از شش ماه» ۱۳۰۰ طالب تنها در ولایت کندهار از جنگ دست برداشته و به خانه‌های شان نشسته اند. در میان این شمار طالبان؛ قوماندانان کلیدی و آنانی هم قرا دارند که دستورات سازمان استخبارات پاکستان «ISI» را به زیر دستان شان در افغانستان انتقال می‌دادند.

شوراهای قومی شامل متنفذین و موسفیدان محل در ولایت کندهار؛ در جنوب غرب کشور در چند مدت اخیر تلاش‌ها برای پیوستن مسالمت آمیز جنگجویان و قوماندانان طالب به صلح را آغاز کرده اند. شیوه کاری این شوراها بر تبلیغ استوار می‌باشد.

براساس گزارشاتِ که به روزنامه سرخط رسیده؛ بدون آنعده سران طالب به شمول لطف الله آغا معاون وزارت دفاع زمان حاکمیت طالبان که به تازه‌گی پاکستان را ترک کرده و صلح کرد، ۱۳۰۰ قوماندان و جنګجویان دیګر این ګروه نیز سلاح‌های شان را بر زمین گذاشته اند.
به نقل از اعضای شوراهای قومی ولایت کندهار که نسبت ملحوظات امنیتی نمی‌خواهند نامی از آن‌ها گرفته شود، این شمار طالبان آموزش‌های نظامی را در پاکستان فرا گرفته بودند.

بیش‌ترین این شمار طالبان در ولسوالی‌های ارغنداب، ډنډ،دامان، پنجوایی، ژېړۍ، میوند، خاکریز و شاه‌ولی کوت ولایت کندهار صلح کرده اند.
شیر احمد حقیار رئیس کمیته ولایتی شورای عالی صلح در کندهار به روزنامه سرخط می‌گوید، تمایل سران طالب نسبت به صلح در مقایسه با گذشته بیش‌تر شده و روزانه تا سه تماس از جانب قوماندانان کلیدی این گروه جهت تسهیل پروسه صلح دریافت می‌کند.

او می‌گوید: «مکتوبی به شورای نظامی کندهار ترتیب داده ام و همه جزئیات و شرایط پیوستن برخی سران مهم طالب را در آن تذکر داده ام. در صورتی که شرایط پذیرفته شود، سران طالب با پیوستن به صلح مشکلی ندارند. در این مکتوب به وضاحت تذکره داده شده که سران متمایل به صلح مربوط به گروه طالبان تضمینی جهت مصوونیت می‌خواهند و اصرار می‌ورزند که ادارات سه گانه امنیتی پس از پیوستن شان به صلح با آنان کاری نداشته باشند. در صورت قبول این پیشنهادات بسیاری سران و قوماندان کلیدی طالبان صلح خواهند کرد».

قرار داشتن خانواده‌های سران گروه طالب در گروِ سازمان استخبارات پاکستان از دلایل اصلی عدم تمایل برخی سران طالب به صلح گردیده است، اما شماری از سران این گروه دیگر این موضوع را جدی نگرفته اند و برخی‌ها در این گروه فقط در انتظار انتقال خانواده‌های شان از پاکستان هستند.
باورها اینست که بسیاری سران طالب به اهداف شوم پاکستان پی برده اند، ولی نسبت ناگزیری‌ها هنوز از جنگ باطل دست بردار نشده اند.

به تازه‌گی پانزد عضو کلیدی گروه طالبان به شمول والیان، معیین وزارت دفاع و قوماندانان امنیه زمان حاکمیت طالبان با گذاشتن سلاح به خانه‌های شان برگشته اند. ملا لطف الله آغا؛ معاون وزارت دفاع زمان طالبان و کنسول در پاکستان، یکی از این افراد است که هم اکنون با تدابیر امنیتی نیروهای دولتی در ولسوالی پنجوایی بسر می‌برند.

منابع در کمیته ولایتی شورای عالی صلح در ولایت کندهار به سرخط می‌گوید، براساس اطلاعات موثق این کمیته؛ اکثریت سران کلیدی گروه طالبان پس از اعلام ستراتیژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در شورای کویته به ولسولی باغران ولایت هلمند برگشته اند، ولی به این دلیل که هنوز خانواده‌های شان در پاکستان بسر می‌برند، مقاطعه شان را با ملا هبت الله به صورت رسمی اعلام نکرده اند.
کمیته ولایتی شورای عالی صلح در ولایت کندهار در تلاش است تا این افراد را نیز جذب پروسه صلح نماید.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply