این وعده هم به سر نرسید

0 700

ساخت بندهای آبگردان و تولید انرژی برق در حوزه حنوب غرب کشور از مسایل حاد و مورد مخالفت کشورهای است که از این لحاظ در منافع مشترک با افغانستان قرار دارند، اما نمونه‌های وجود دارد که باوجود نبود همچو مشکل؛ کار ساخت و یا هم بازسازی به کُندی به پیش می‌رود.

در حوزه شمال شرق کشور؛ این پنجمین سال متواتر است که مردم ولسوالی دشت ارچی انتظار روزی را می‌کشند که بند آبگردان این ولسوالی بازسای شده و به رغم مشکلات به این خواست اساسی شان رسیده‌گی گردد.
باشنده‌گان ولسوالی متذکره برای براورده شدن این خواست شان لحظه شماری می‌کنند.

دریای آمو در حوزه شمال شرق از کوه‌های پامیر بدخشان سرچشمه گرفته و سرانجام در منطقه آی خانم ولسوالی دشت قلعه ولایت کندز و ولسوالی خواجه غار ولایت تخار با دریای کوکچه یکجا می‌شود.
دهاقین ولسوالی‌های یادشده ولایت‌های تخار به سرخط می‌گویند، بند آبگردان این منطقه شدیداً نیازمند بازسازی بوده و تحکیماتی که با هزینه شخصی مردم در اطراف این بند ساخته شده است، هر سال با بلند شدن سطح آب دوباره تخریب می‌گردد.

دهاقین و باشنده‌گان ولسوالی دشت ارچی نگران کم آبی و خشکیدن تدریجی کشت شالی‌های خود هستند. آنان می‌گویند، «حکومت پنج سال پیش به مردم وعده کرده بود که با بازسازی بند آبگردان ولسوالی خواجه غار؛ سهولت آبیاری ۳۵ هزار هکتار زمین زراعتی و زمینه سهل استفاده از آب دریای آمو را برای زارعین مساعد می‌سازد، ولی هنوز این انتظار بسر نرسیده است».

یکی از دهاقین در ولسوالی دشت ارچی بنام صبرالله نیز به سرخط می‌گوید: «تقاضای ما اینست تا حکومت مرکزی و محلی؛ سربند ما را به صورت اساسی بازسازی نماید. دولت آن چنانی که تعهد سپرده؛ باید به آن عمل نماید تا مشکلات ما از ناحیه خشکیدن تدریجی آب برطرف گردد».

اما مقامات حوزه دریایی در شمال شرق کشور؛ ضمن اشاره به تهدیدات امنیتی از آغاز کار عملی این سربند در آینده نزدیک خبر می‌دهند.
محمد نعیم نوابی رئیس حوزه دریایی در شمال شرق کشور به سرخط می‌گوید، با ختم کار سروی؛ کار تحکیم نهر سی کیلومتری بند آبگردان ولسوالی خواجه آغاز شده و با احیای سربند در آینده نزدیک؛ مشکل کمبود آب زمین‌های زراعتی حل خواهد شد.

او می‌گوید: «طرح قراداد بند آبگردان موسوم به شاهروان در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز به ارزش ۷۶ میلیون دالر امریکایی هم اکنون در کمیسیون تدارکات ملی زیر کار است. با نهایی شدن این قرارداد در کمیته تدارکات ملی کار احیا و یا هم بازسازی بند آبگردان به زودترین فرصت آغاز خواهد شد».

اما باشنده‌گان ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز؛ دلیل عدم بازسازی بند آبگردان واقع در این ولسوالی را به بی توجهی و کم کاری حکومت مرکزی و محلی نسبت می‌دهند، آنچه مسوولان حوزه دریایی در شمال شرق کشور نمی‌پذیرند.

باشنده‌گان ولسوالی دشت ارچی؛ با توجه به وعده‌های پیشین حکومت و مشکل روز افزون از بابت خشکیدن آب؛ اصرار دارند که حکومت محلی و مرکزی باید روند کار بازسازی این بند آبگردان را سرعت بخشیده به مشکل اساسی دهاقین و مردم دیگر در منطقه پایان دهد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply