پی‌آمدهای ناگوار صدور جواز سلاح

0 897

وزارت امور داخله اعلام کرده که روند صدور جواز حمل سلاح را از سر گرفته و این طرح با تصویب شورای امنیت و طرزالعمل جدید آغاز شده است. سرپرست وزارت داخله می‌گوید که حمل سلاح قانونی می‌شود و هر شخص تنها حق دارد جواز حمل یک سلاح “سبک” را اخذ کند.

آغاز دوباره جواز حمل سلاح، طرحی که از دو سال به اینسو متوقف شده بود و هدف توقف آن نیز مشخص کردن وجود سلاح در نزد افراد دانسته شده بود، پرسش‌ها و نگرانی‌های گسترده را به همراه خواهد داشت.

پیشتر جنرال دوستم گفته بود که بیش از 100 هزار سلاح تنها در شهر کابل به صورت غیر قانونی وجود دارد. وزارت داخله اما اعلام کرده بود که 90 هزار جواز حمل سلاح در گذشته صادر شده و اکنون دقیق تر و قانونی‌تر خواهد شد.
توزیع قانونی جواز حمل سلاح کار درستی است؛ اما وزارت داخله قبل از آغاز این کار باید چند مورد مهم را در نظرگرفته اقدام می‌کرد.

نخست اینکه خرید و فروش سلاح سبک در شهر کابل، منبع درآمد مهم برای باندهای مافیایی و برخی گروه‌های وابسته به دولت شده است. فقط کافی است یک مافیا یا کمیشن کار را پول وعده بدهید تا انواع سلاح‌های امریکایی، روسی، هندی و دیگر مادل ها را برای شما لیست کند تا خریداری کنید. حتی جواز حمل سلاح را نیز مانند دیگر جوازها مانند جواز رانندگی، جواز دکان و اسناد تحصیلی را جعل کرده یا با اشخاص ارتباطی خود درداخل نهادهای حکومتی در بدل پول اخذ می‌کنند.

خرید و فروش سلاح در شهر کابل و وجود هزاران قبضه‌ی غیر قانونی، به شدت امنیت را بر مردم خراب کرده است. رسانه‌ها بارها گزارش کرده اند که در روز روشن جنایت کاران با استفاده از سلاح دست به سرقت، قتل و تهدید زده اند؛ اما وزارت امور داخله برای مهار این گونه افراد و گروه‌ها اقدامی نکرده است.
برخی آگاهان اما باور دارند که بیشتر گروه‌های مافیایی و باندهای مجرمان وابسته به افراد زورمند در داخل حکومت هستند و کنترول آنان از توان پولیس حوزه‌ها بالا است.

وزارت امور داخله باید قبل از آغاز صدور جواز حمل سلاح، این گروه‌ها را نابود، سلاح‌های غیرقانونی را جمع آوری و سپس توزیع را آغاز می‌کرد.
نکته دوم این است که افغانستان کشوری با گذشته‌ی تاریک و جنگ زده است. خرید و فروش سلاح منبع اصلی درآمد طالبان و گروه های تروریستی نیز است. سلاح و مرمی به آسانی در شهرها قابل دسترس است. توزیع جواز حمل سلاح راه را برای بی بندوباری و افزایش جرایم جنایی باز می‌کند. قاتلان با سلاح‌های قانونی آدم می‌کشند، فرار می‌کنند و پولیس توانایی شناسایی و دستگیری آنان را ندارد.

این کار عملا زمینه افزایش ناامنی را فراهم می‌کند. وزارت امور داخله در طرزالعمل خود باید ذکر کند، تنها به کسانی جواز صادر می‌شود که عملا زیر تهدید بودن خود را ثابت کند و درصورتی که تامین امنیت او از سوی پولیس ناممکن بود، جواز حمل سلاح صادر شود.

وزارت امور داخله برای برقراری نظم و قانون باید خود تلاش کند تا امنیت شهروندان را بگیرد و با شناسایی و نابود کردن باندها، خاطر مردم را از داشتن سلاح، آرام کند.

وقتی وزارت داخله نتواند امنیت مقام‌های دولتی را به گونه‌ی درست تامین کند، گروه‌های مافیایی را متلاشی کند و سلاح‌های غیرقانونی را حد اقل از شهرهای بزرگ جمع آوری کند، توزیع کردن جواز سلاح هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. همان ناامنی و همان قتل و دزدی و سرقت همچنان وجود خواهد داشت.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply