مناطقی دور افتاده قربانی تعلل در مرکز؛ کُنر به فراموشی سپرده شده

0 666

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که هنوز هم شصت در صد مکاتب در اسدآباد مرکز و برخی ولسوالی‌های کنر ساختمان ندارند و شاگردان در فضای باز به تعلیم می‌پردازند.
مکاتب در کنر به دو منطقه گرمسیر و سردسیر تقسیم شده و هنوز هم در برخی ساحات گرمسیر آن سال تعلیمی در جریان است و در مکتب سردسیر آن امتحانات نهایی جریان داشته و اندک زمان برای پایان باقی مانده است. با این وضعیت شاگردان مکاتب هر دو منطقه «گرمسیر و سردسیر» ناگزیر اند تا زمان نامعلوم با این وضعیت کنار آیند.

کنر، واقع در شرق کشور و در این سوی خط دیورند با مرکزیت اسدآباد است. این ولایت و مردم آن از حملات راکتی نظامیان پاکستانی از آنسوی خط دیورند گرفته تا محرومیت از پروژه‌های عام‌المنفعه اساسی و زیربنایی چون خدمات صحی، تعلیمی، تحصیلی، سطح کم سواد، پیشرفت نه چندان قابل ملاحظه‌ زنان در عرصه‌های مختلف و ده‌ها مشکل و معضل دیگر روبروست.

یکی از این مشکلات که در این شانزده سال به آن به صورت درست رسیده‌گی صورت نگرفته، نظام معارف است. بنابر آمار مکاتب در کنر که سرخط به آن دست یافته، هنوز هم شصت درصد مکاتب در این ولایت ساختمان ندارند و شاگردان در فضای باز به تعلیم می‌پردازند. علاوه براین؛ شماری از ساختمان‌های شخصی نیز برای مکاتب به کرایه گرفته شده اند.

صفی الله یکی از متعلمین در ولایت کنر به سرخط می‌گوید: «تعمیر نداریم. در این دو سه خیمه نیز متعلمین دیګر نشسته اند، وقتی باران می‌بارد، ما هم رخصت می‌شویم. علاوه برآن؛ یادگیری تعلیم در فضای باز و آسمان آفتابی هم نمی‌توانیم به صورت درست به تعلیم بپردازیم. ما مصوونیت روانی نداریم و از اینرو اذهان ما آماده پذیرش درس هم نیست.»
این وضعیت جفا در حق آنانی است که رهبری آینده کشور را بر عهده خواهند گرفت.

ظاهراً این وضع؛ استادان را نیز شاکی ساخته است. آنان از حکومت می‌خواهند تا در عرصه فراهم سازی فضای امن و مصوون برای متعلمین هرچه زودتر دست به کار شود. ولی محمد یکی از معلمین در اسد آباد مرکز کنر به سرخط می‌گوید: «اگر هوا بارانی نباشد، ما و شاگردان ناگزیر هستیم تا بادهای شدید و آفتاب سوزان را تحمل کنیم. از دست ما چیزی برنمی‌آید.»
ریاست معارف نیز وجود این مشکلات را می‌پذیرد و می‌گوید هنوز هم شصت درصد مکاتب در این ولایت ساختمان ندارند.

سید جمال الدین حسنی؛ رییس معارف کنر می‌گوید: «بیش از شصت در صد مکاتب ساختمان ندارند، این یک مشکل سراسری در ولایت کنر است. به وزارت معارف پشنهاداتی زیادی فرستاده ایم. امسال ساختمان‌ سازی برای برخی مکاتب در اینجا منظور شده، اگر همه چیز طبق برنامه به پیش برود، مطمین هستم که در آینده نزدیک این مشکل رفع خواهد شد، من شخصاً به حیث رئیس معارف کنر می‌پذیر که برای فعلاً شاګردان در این ولایت یا در خیمه‌ها، یا در فضای آزاد و یا هم در ساختمان‌های کرایی به دروس شان رسیده‌گی می‌کنند.»

دور از واقعیت نخواهد بود که گفت، وزارت معارف به حیث مرکز رهبری نظام تعلیم و تربیه در کشور عنصر اساسی این کم‌کاری و جفا در حق ولایتی بوده که محرومیت در آن به اوجش رسیده است.
طبق آمار دریافتی، تعداد کُل مکاتب در کنر به ۵۱۶ می‌رسد و از این میان ۳۵۰۰ آن اصلاً ساختمان ندارد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply