دلسردی امریکا از پاکستان و تعلیق کمک 255 میلیون دالری به این کشور

0 685

نویسنده: آدام گلدمن / برگردان: سیدجمال اخگر  

زمانی که نیروهای پاکستان یک تبعه امریکایی با همسر کانادایی اش را از چنگ طالبان رها کردند، آنان یکی از رباینده گان را نیز دستگیر نمودند.

مقامات امریکایی خواهان ملاقات با این فرد شده بودند زیرا این فرد میتوانست در مورد یک تبعۀ امریکایی دیگر که در چنگ افراد طالبان و القاعده بود، معلومات دهد و منجر به آزادی وی گردد.

به اساس مقاله نشر شدۀ نیویارک تایمز، مقام های امریکایی بسیار پافشاری نمودند که فرد دستگیر شده را ملاقات نمایند اما هربار این درخواست از سوی نظامیان پاکستانی رد گردید.

با آن که روابط سیاسی میان این دو کشور در حال حاضر تیره تر شده است حالا ادارۀ دونالد ترامپ در مورد کمک 255 میلیون دالری اش به پاکستان تجدید نظر دارد که آیا این کمک ها اجراء شود یا نه؟

این تجدید نظر امریکا بخاطر عدم صداقت پاکستان در امر مبارزه با هراس افگنی صورت گرفته است زیرا تروریستان در پاکستان آزادنه فعالیت دارند.

ایالات متحده امریکا از سال 2002 تا اکنون برای پاکستان حدود 33 میلیارد دالر کمک نموده است مگر این بار در ماه اگست سال جاری میلادی مقام های امریکایی تصمیم گرفتند که 255 میلیون دالر کمک اش را به پاکستان مشروط قرار دهند تا پاکستان بر ضد گروه های هراس افگن موجود در این کشور اقدامات جدی را در پیش گیرد و قرار است تصمیم نهائی در مورد سپردن پول کمک مذکور در هفته آینده اتخاذ شود.

مقام های امریکایی توضیحات بیشتر در مورد ارائه نکرده اند که چه زمانی و چگونه امریکایی ها از دستگیر شدن یکتن از افراد رباینده گان  آگاه شده اند، مگر هواپیما های امریکایی تمامی حرکات رباینده گان را تعقیب نموده اند.

در سال های اخیر اداره دونالد ترامپ موضع های سختگیرانه تر را در برابر پاکستان اتخاذ نموده و چندی قبل رئیس جمهور امریکا، پاکستان را مورد انتقاد شدید خویش قرار داده و گفته بود که ما سالانه پول هنگفت را به این کشور پرداخت می کنیم و باید آن کشور هم برای ما مفید واقع شود.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در ملاقات اش قبل از جشن کرسمس با مقام های افغان در کابل نیز روی موقف گیری ترامپ تاکید کرده و خواهان همکاری های بیشتر پاکستان در آوردن صلح به افغانستان شده بود.

هر چند طرفداران کشور پاکستان مانند مک مستر مشاور امنیتی و لیسا کورتیس رئیس مشاور بخش آسیا و آسیای جنوبی کاخ سفید در میان اعضای شورای امنیت ترامپ موجود اند و خانم کورتیس طی یک نامه به حسین حقانی سفیر سابق پاکستان در واشنگتن نوشته است که دیگر پاکستان منحیث یک همکار امریکا بشمار نمیرود.

 او نوشته است که، در صورتی که پاکستان اقدامات لازمه برای کسب اعتماد امریکا روی دست نگیرد و تعهدات اش را در امر مبازره علیه تروریزم ثابت نکند، آقای ترامپ باید کشور پاکستان را یک عنصر غیر همسو با ناتو در افغانستان تلقی کند.

سفیر پیشین پاکستان گفته بود که هنوز در استراتیژی امنیتی نظامیان پاکستان، پناه دادن به شبکه حقانی امر مهم شمرده میشود، او پیشنهاد کرده بود که ترامپ باید تحریم های بیشتر مانند عدم همکار شمردن پاکستان با قوای ائتلاف و یا هم عدم کمک به نظامیان آن کشور را وضع کند.

پس از رهایی خانم کلمن در پاکستان نظامیان این کشور در اعلامیه های شان نام از شبکه حقانی نبرده، بلکه آنان همواره گفته اند که در مقابل دشمن مشترک قرار داریم و این یکی از دست آورد های نظامیان این کشور بخاطر سرکوب هراس افگنان است.

اکنون مقام های امریکایی توقع دارند که این فرد دستگیر شده توسط نظامیان پاکستان معلومات را نیز در مورد استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که از کابل ربوده شده و نیز مفقود شدن یک تبعۀ دیگر امریکایی بنام پاول اوربای که در سال 2014 میخواست مصاحبه ای با رهبر شبکه حقانی داشته باشد. 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply