در عقب انفجارها و جنایات هفته ی اخیر، کی ها قرار دارند؟/ صمد ازهر

0 963

حمام خون راه انداخته شده در روزهای اخیر، آنهم در حساس ترین و حفاظت شده ترین جاها و مناطق، از جمله در هوتل انتر کانتی ننتال با سه حلقه ی امنیتی و در سرک شفاخانه جمهوریت نزدیک به چهار راهی صدارت، منطقه یی که دران وزارت داخله سابق و فعلاً شورای عالی صلح و نماینده گی های سیاسی خارجی و پیوست به آن قوماندانی پولیس کابل موقعیت دارند، با کشته و زخمی شدن صدها تن، در موجودیت تشکیلات دراز و بردار نیرو های امنیتی، نمی تواند شکوک و پرسشهایی را بر نینگیزد. به یاد می آورم که بعد از سقوط حاکمیت حفیظ الله امین در سال ۱۳۵۸خ، از یکسو پاکستان و حامیانش با استفاده از بی ثباتی ایجاد شده، «مجاهدان» را در تشدید حملات شان تشویق و رهنمایی می کرد و از سوی دیگر، والیان و قوماندانان و روسای نیروهای سه گانه امنیتی وفادار به امین، روش خرابکاری و عدم همکاری را در پیش گرفته دست از دفاع در برابر نیروهای مخالف برداشته، گذاشتند شهرها و ولایات به سرعت یکی پی دیگر به دست مخالفان بیفتند. غلبه بران وضع تا به وجود آمدن ثبات نسبی چندین ماه را در بر گرفت.

اکنون، بار دیگر وضع مشابهی ایجاد شده است. با دقت به اوضاع و تحولات در جو سیاسی کشور و اطراف آن، دو فکتور بیشتر از دیگران، برجسته گی نشان می دهد: – فشار بی سابقه ی ایالات متحده امریکا بر دولت پاکستان به منظور بازدارنده گی آن از پروردن و حمایت گروه های تروریستی و دست برداری از ادامه ی جنگ های نیابتی اش در افغانستان؛ – و برطرفی والی بلخ، که به معنای برچیده شدن امپراتوری اداری، سیاسی و مالی معلم عطا و از نظر آگاهان سیاسی، آغاز پایان ماموریت نیم قرنه ی تنظیم جمعیت اسلامی می باشد؛ دست به دست هم داده مردم رنج کشیده ما را باز هم با مصیبت های تازه مواجه گردانید. برطرفی والی بلخ و نافرمانی وی و تنظیم جمعیت اسلامی، توأم با تهدیدهای کمک طلبی از یارن خارجی، جدایی طلبی، مقابله ی مسلحانه، راه اندازی نافرمانی در سراسر کشور و فلج گردانیدن دستگاه دولت، برای همسایه گان بدخواه نیز زمینه را بیشتر مساعد ساخت تا با دستان درازتر عمل کنند.

پاکستان با پلانگذاری و دستور تشدید حملات به داعش و طالب، خواست به امریکا نشان دهد که فشار بر وی نتایج وخیمی داشته می تواند. دستور عطا به هم تنظیمی هایش مبنی بر عدم همکاری و نافرمانی، منجر به آن شد که افراد مربوط به جمعیت اسلامی در دستگاه های امنیتی، بالخصوص در پولیس و امنیت دولتی، خرابکاری و اهمال را پیشه کنند و در پی حصول اطلاعات نو یا توجه به اطلاعات موجود نباشند و در جلوگیری از حوادث و جنایات خونبار اقدام نکنند. حتا امکان تبانی ها با دشمن خارجی نیز منتفی شده نمی تواند. بعد از اظهارات اخطار گونه ی خلیل زاد، عکس العمل عطا و آماده باش نیروهای وفادار به وی در قوای امنیتی شهر مزار، موجبات تشویش همشهریان را بار آورده اطمینان خاطر شان را برهم زده است. مردم چشم به راه حل عاجل این کشمکش در پرتو قانون و اصول حکومتداری می باشند.

۲۸ جنوری ۲۰۱۸

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply