از بلخ تا واشنگتن؛ منافع ملی قربانی می‌شود

0 638

افغانستان در کنار ناامنی، اقتصاد ضعیف و دخالت سیاسی کشورهای مختلف، به شدت از بازی‌های سمتی و انحصارگرایی‌ حلقات مشخص نیز رنج می‌برد و ضربه می‌خورد. در این سرزمین همه چیز از حالت ملی خارج شده و حتا منافع ملی نیز در بیشتر موارد به شعار مبدل شده است.

گزارش شده که پس از جنجال‌های سیاسی میان عطا محمد نور و حکومت وحدت ملی، روند اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ولایت بلخ به شدت آسیب دیده است. بلخ که به عنوان ولایت مرزی باید به تولید کننده‌ی پول برای بیت‌المال کار کند، اکنون در قبضه‌ی یک شخص و فراتر از آن یک حزب است تا هرچه تاجر و سرمایه‌گذار است شیون و ناله کند.

بندر حیرتان به عنوان تزریق کننده‌ی پول به بیت‌المال و تکمیل کننده‌ی کالای مورد نیاز مردم افغانستان ایفای وظیفه می‌کند؛ اما اکنون خبرهای خوشی از فعالیت آن به گوش نمی‌رسد. چون حزب جمعیت بر آن نفوذ دارد. بخش بزرگی از مبادلات تجاری افغانستان پس از پاکستان، اکنون با چهار کشور ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان مستحکم است که بیشتر کالاهای آن از طریق حیرتان وارد کشور می‌شود.

سخن اما اینجا است که پس از تنش‌های ارگ و بلخ، اکنون بیشتر سرمایه‌گذاران و تاجران در بلخ از وضعیت نابسامان خود شکایت دارند.
سی درصد کاهش در سرمایه‌گذاری در ولایت بلخ ضربه‌ی سنگینی به اقتصاد متزلزل افغانستان می‌تواند باشد. تاجرانی که با کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و افغانستان در حال تجارت هستند از احتمال اقدامات نظامی در بلخ می‌ترسند و جرات نمی‌کنند سرمایه‌ی خود را به بلخ منتقل کنند.

از سوی دیگر سرخط به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد، 75 درصد دیپلومات‌های افغان در امریکا، از حزب جمعیت‌اند. موضوعی که سرخط امروز آنرا به عنوان خبر نخست نشر کرده؛ به صراحت از بی بندوباری و سمت بازی‌های یک حزب حتا در دستگاه دیپلوماسی افغانستان حکایت می‌کند.
صلاح‌الدین ربانی در وزارت امور خارجه، به این وزارت رنگ و بوی جمعیتی داده و عطا محمد نور، بلخ را با سیاست‌ها و خواسته‌های شخصی یک حزب مزین کرده است.

شخصی که از بلخ به کابل آمده و با خبرنگار سرخط صحبت می‌کرد گفت: “حتا اگر بخواهید یک مرکز آموزشی در بلخ افتتاح کنید، باید امضای والی یا افراد وابسته به آن باید باشد، ریاست‌های وزارت‌خانه‌های مربوطه، هیچ صلاحیتی ندارند.”
این موضوع تنها مربوط به حزب و قوم خاص نیست. در وزارتی که وزیر آن هزاره باشد، بیشتر کارمندان آن از همین قوم است، وزارت خانه‌یی که آنرا ازبیک رهبری کند، در محیط آن بیشتر لهجه‌ی “شیرین” ازبیکی را می‌شنوید. اداره‌یی که در راس آن پشتون باشد هم کمتر کارمندان دیگر اقوام در آن دیده می‌شود.
این موضوع باید اصلاح شود. کارمندان باید بر اساس رقابت و شایستگی مقرر شوند؛ اما وقتی موضوعی به بحران مبدل می‌شود که به منافع ملی کشور آسیب برساند.

وقتی حزبی اکثریت کارمندان یک سفارت‌ خانه را تشکیل می‌دهد و علیه منافع ملی فعالیت می‌کنند، بحران است. ولایتی که از سوی یک حزب رهبری شود و به اقتصاد عمومی ضربه بزند، بحران است و باید جلو آن گرفته شود.

دولت افغانستان اگر بخواهد ملی باشد و همه از بیت‌المال سهم مساوی ببرند، باید به این نابسامانی‌ها و خودسری‌ها پایان بدهد. افغانستان کشوری است که به شدت نیاز به رشد اقتصادی، امنیت و رنگارنگی قومی نیاز دارد. افغانستان را همه‌ی اقوام در همه‌ی سطوح با شایستگی‌های علمی و کدری می‌تواند به سر منزل مقصود برساند. نه بی‌سوادانی که تنها از آدرس یک حزب به بلندترین پُست‌ها تعیین می‌شوند.
کسانی که فریاد ملت و خدمت‌گذاری را سر می‌دهند سر بر گریبان کنند و تلاش کنند به منافع ملی و بیت‌المال ملت آسیب نرسانند. قدرت‌های حزبی آهسته آهسته کاسته خواهد شد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply