کندز، شب هنگام به دوره طالبان برمی‌گردد

0 617

کندزی‌ها در این عصر تکنالوژی، از طرف شب ارتباطی با دنیای بیرونی ندارد، حتی ارتباط به وسیله موبایل، از طرف شب کاملاً به صفر تقرب می‌کند.
پس از دو دور سقوط این ولایت بدست طالبان، آرام آرام بر استفاده از خدمات موبایل در شب هنگام محدودیت وضع گردید. این محدودیت را طالبان وضع کردند. سرخط از باشنده‌گان مرکز و ولسوالی‌های کندز دریافته که آنان در یک شبانه روز، تنها هشت ساعت به خدمات موبایل دسترسی دارند و بس.

هم اکنون شش شرکت مخابراتی در ولایت کندز فعال اند که شب هنگام اکثریت آنان به خاطر تهدید مستقیم طالبان به شرکت‌های مخابراتی پس از پنج عصر از کار می‌افتند. این مشکل پس از دو دور سقوط کندز بدست طالبان رونما گردید و در چند مدت اخیر جدی‌تر گردیده‌است؛ حتی در حومه مرکز نیز این مشکل وجود دارد. درساحاتی که حضور طالبان محسوس است، شبکه‌های مخابراتی بیش‌تر دچار مشکل اند.

مسوولان حکومت محلی در ولایت کندز به سرخط می‌گویند، طالبان در جریان شب در برخی از مناطق این ولایت مانع فعالیت شرکت‌های مخابراتی شده‌اند و این اقدام، سبب بروز مشکلات زیادی برای مردم گرديده‌است.
این مشکل در کندز سراسری است، اما در مناطق ناامن چون آلچین، گورتپه، باغ شرکت، امام صاحب، آقتاش و کلباس جدی‌تر از همه. اکثریت باشنده‌گان مناطق ناامن و دوردست ولایت کندز که به سهولت‌های چون انترنت دسترسی ندارند، ناگزیر اند تا نیازهای ارتباطی شان را قبل از ساعت پنج عصر رفع کرده ودرغیرآن، پس از شام ارتباط قطع است.

طالبان در شب‌نامه‌ که همین یک سال پیش پخش کرده بودند، نوشته بودند که موقعیت بود و باش قوماندان و سران دیگر این گروه در ولایت کندز از طریق شبکه‌های مخابراتی ردیابی گردیده و به همین دلیل به تمامس شبکه‌های مخابراتی دستور داده بودند تا شب هنگام فعالیت‌های شان را ببندند، در غیر آن واکنش مسلحانه نشان خواهند داد. اشاره این گروه مستقیما به تخریب آنتن‌های مخابراتی بود. براساس ارقامی که سرخط به آن دست یافته، طالبان در کم‌تر از سه سال اخیر بیست و یک آنتن و پایه مخابراتی در ولایت کندز را از بین برده‌اند.
به همین علت، شرکت‌های مخابراتی هم ناگزیر اند تا در توقف فعالیت‌های از طرف شب، از طالبان تابعیت کنند، آنچه که تا هنوز کرده‌اند.

محمد یوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی کندز به سرخط می‌گوید، توقف فعالیت شرکت‌های مخابراتی از طرف شب، کندزی‌ها را سخت با مشکل دچار کرده‌است. او می‌گوید: «این مشکل از دیر زمانی به اینسو در ولایت کندز وجود دارد، ولی در چند مدت اخیر بیش‌تر از هر زمان دیگر مشکل‌ساز شده‌است. شرکت‌های مخبراتی هم به علت تهدیدات موحود و احتمال توسل طالبان به خشونت و تخریب پایه‌های مخابراتی از این گرو فرمان ببرد. باشنده‌گان کندز چندین بار مشکل شان را با حکومت محلی در میان گذاشته اند، اما تا حال حل نگردیده‌است.»

مسوولان در زون ۸۰۸ سپین‌زر پولیس کندز می‌گویند، شبکه‌های مخابراتی به عنوان نهادهای تجارتی بر اساس منفعت کار می‌کنند و اگر فعالیت خود را متوقف کنند به این معنا است که به فرمان طالبان پاسخ مثبت داده‌اند. مسوولان در این فرقه حالا هم از جریان تلاش‌ها برای از میان برداشتن این مشکل حررف می‌زنند. وزارت مخابرات و تکنالوژی و ریاست این وزارت در ولایت کندز، با وصف تلاش‌های مکرر حاضر به پاسخ در این باره نشدند.
از وضع موجود برمی‌آید که طالبان به هیچوجه در آینده‌های نزدیک حاضر به رفع تهدید به شرکت‌های مخابراتی نیسند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply