جسارت امرالله صالح درخور ستایش است!/ استاد ظریف امین یار 

0 855

تایید کتاب ریاست “S” از جانب امرالله صالح یک رویداد مهم در سیاست حاضر افغانستان است. من شخصاً این اظهارت جسورانه صالح را درخور ستایش می دانم. اما چند نکتهرا قابل مکث می دانم:

  1. قبول کردن این کتاب به مفهوم آن است که صالح قبول می کند که او جاسوس سازمان سیاه است و فرمانده مسعود برای جنگ در برابر یک گروه مسلمان دست به دربار آمریکا زده است. هرچند داشتن حمایت خارجی متاسفانه اکنون به  یک امر ممعول مبدل شده است اما برای فرمانده مسعود بعنوان یک اخوانی که همواره شعار مرگ بر کفار را می زد؛ هرگز قابل توجیه نیست. اما پرسش اینجاست مگر بر شمشیر و نان آمریکا می شود جهاد کرد؟ همانطوریکه امام اعظم(رح) می فرماید: “مبنای چیزی فاسد نمی توان اعمال شرعی انجام داد.” یعنی برای کار شرعی مبنای شرعی نیاز است.
  2. در اینکه فرمانده احمد شاه مسعود یکی از چریکهای مؤفق در طول تاریخ افغانستان بود شکی وجود ندارد و من چنین ادعا را قطعاً تایید می کنم.
  3. اگر 11 سپتامبر رخ نمی داد و آمریکا در افغانستان حضور پیدا نمی کرد، فرمانده مسعود ۵۰۰۰ سال دیگر هم اگر به مقاومت ادامه می داد نمی توانست طالبان را شکست دهد. همین امروز هم اگر خدای نخواسته حکومت سقوط کند، حکومت کاملاْ بدست طالبان خواهد افتید. بناً این درست است که مقاومت دست آورد فرمانده مسعود بود اما پیروزی از برکت طیاره ها و نیرو های آمریکایی میسر شد.
  4. اشاره صالح به خلیلزاد اگر واقعیت داشته باشد درآنصورت طالبان تولید آمریکا خواهد بود. اکنون در یک زمان معین آمریکا را هم حامی مقاومت و هم حامی طالبان تلقی کردن کجایش منطقی است.بناً این اظهارت در ذات خود پاراداکسیکل است.
  5. اینکه صالح بعنوان یک متخصص استخبارات در مورد هزینه جنگ چنین نظر غیر کارشناسانه و مسخره دارد قابل تعجب است. من متیقن هستم کسی که الفبای سیاست جنگ را بداند چنین ادعا را هرگز قبول نخواهد کرد. با 60 میلیون دالر یک شرکت متوسط بنا نمی شود چه رسد به تمویل جنگهای پیچیده داخلی افغانستان. صالح باید بداند که در کتاب واضح نوشته شده است که جمعیت و شورای نظار از منابع کافی برخوردادر بودند. اگر کسی تردید دارد بفرمایید و فصل نخست کتاب را به دقت مرور کنید.
  6. جمعیت در حال حاضر در مورد این موضوع دو موقف مختلفی را اختیار کرده است. احمد ولی مسعود این کتاب را رد می کند و صالح آن را نه تنها تایید بلکه می ستاید. در این میان پیروانان جمعیت و شورای نظار حیرت زده هستند که چه باید کنند.
  7. از اظهارات صالح ظاهر می گردد که او کتاب را بطور دقیق و یا کامل نخوانده است و محض برای اقتضای زمان چنین اظهاراتی را روا داشته است در غیر آن این کتاب هرگز برای جمعیت و شورای نظار قابل توجیه نیست. تایید این کتاب از جانب جمعیت و شورای نظار تیشه زدن به ریشه خود است.
  8. من اطمینان ثابت دارم که به مرور زمان حقایق همه رهبران افغانستان بخوص جهادی بیشتر برملا خواهند شد. اکنون فقط دو کتاب چاپ شده آمریکا(دیوتی و ریاست s) جمعیت را چنان تکان داده است که راه گم کرده اند، منتظر باشید که روسیه، پاکستان، جرمنی و جهان عرب نیز کتابهای خود را در مورد افغانستان بنویسند آنگاه من متیقن هستم ما نیاز به تجدید نظر در القاب دهی خواهیم داشت.
  9. مردم اکثراً می پرسیدند که صالح چرا سلسه نوشته هایش را زیر عنوان «جاسوس پرافتخار» می نوشت اکنون من فهمیدم که جاسوس پرافتخار یعنی اشخاص مانند صالح.
  10. به هر صورت نشر این چنین کتابهای برای افغانستان مؤثر است. همین اکنون دیدگاهای اکثر مردم در مورد اشخاص و افراد در حال تغییر است و آنها دارند هر روز به تصاویر شخصیت های حقیقی قابل افتخار کشور شان نزدیک تر شده می روند.

با حرمت

امین یار

14 فبروری 2018

ایالات متحده آمریکا

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply