وعده خلافی حکومت خیزش کننده‌ها از قیام پشیمان نیستند، اما حمایت می‌خواهند

0 771

همین حالا بسیاری مردم در ساحات زیر حاکمیت طالبان از ترس یاری نرساندن حکومت در قیام علیه طالبان و امنیت جانی و مالی خود و خانواده‌های شان بر ضد گروه‌های شرور قد علم نمی‌کنند، وگر نه در واقع از این وضع به تنگ آمده‌اند. قیام کننده‌گان غزنی که شهید دادند، خانه‌های شان سوزانده شد، مناطق شان را از روی ناگزیری ترک کردند و هنوز در امن نیستند، مثال خوبی از این هستند.

آنانی که در تخار علیه طالبان سلاح بدست گرفته‌اند، حالا آن گونه که لازم است حمایت دولت را با خود ندارند و با امکانات بدست داشته و کم به مقاومت ادامه داده‌اند.
دولت با نشر تبلیغات رسانه‌یی مردم را به قیام علیه طالبان و گروه‌های هراس‌افگن دیگر تشویق می‌کند. مطمیناً که این گونه اعلانات تاثیری ندارد، ولی آنانی که واقعاً از ظلم و جنایت هراس‌افگنان سلاح گرفته‌اند و بر ضد شان قد علم نمودند، حالا کماکان با مشکلاتی در این مبارزه روبرو هستند.
دولت در نخست وعده کمک همه جانبه و اکمال تسلیحاتی کرده و مدتی بعد آنان را به حال شان رها می‌کند. امثال این چنین اتفاقات در گذشته بسیار دیده شده است؛ غزنی یکی از آن است.

قیام کننده‌گان ضد طالب در ولسوالی‌های ماورای کوکچه ولایت تخار که چندی پیش در یک حرکت خودحوش دست به سلاح بردند، حالا از کمک دولت و چگونگی اکمال انتقاد می‌کنند.
آنان با نگرانی از وضعیت امنیتی می‌گویند، در صورتی‌که این نیروها شامل نظام نیروهای امنیتی شوند و تجهیزات لازم را به دست آورند، پناهگاه‌های داعش و طالبان را نابود خواهند ساخت. قرارگاه مرکزی این نیروهای مردمی در ولسوالی‌های خواجه بهاالدین، درقد و ینگی‌قلعه موقعیت دارد.
این خیزش کننده‌گان که چندی پیش به رهبری ملک تاتار یک قوماندان جهادی برخاستند، ضمن نگرانی از وضعیت امنیتی ولسوالی‌های ماورای کوکچه از کم توجهی حکومت انتقاد می‌کنند.

ملک تاتار به سرخط می‌گوید: «دولت با هزینه هنگفت عملیات‌های تصفیوی را اجرا می‌کند، اما در واقع نتیجه محسوس و ملموسی ندارد. نیروهای محلی با توجه به بلدیت جغرافیا در هر ولایت بهترین گزینه برای سرکوب طالبان، داعش و دیگر عناصر ضد امنیت داخلی هستند. بسیاری مناطقی را که دولت تصفیه کرده، دوباره بدست طالبان سقوط کرده است. مناطق کهنه شاخ مثال خوبی آن است. ما در مقایسه با طالبان و دیگر جنگجویان تجهیزات و امکانات کمی در اختیار داریم.»
نیروهای مسلح مردمی به این دلیل که در خطوط نخست جنگ قرار دارند، حیثیت تیر کمر را برای نیروهای امنیتی و دفاعی دارند، اما اگر این تیر کمر آسیب ببیند، تاثیرات آن فراگیر خواهد بود، ولی شاید به دولت هم مشکل باشد که تمامی این خیزش کننده‌گان مردمی را به وقت تجهیز نماید، در حالی که نیروهای رسمی در اکثر مواقع به درستی اکمال نمی‌شوند، اما رسیده‌گی به وضع حاکم نیاز اساسی به حساب می‌آید.

ملک تاتار از بزرگان نیروهای محلی و ضد طالبان پیوستن زیردستانش به صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی را با تجهیز و اکمال به وقت آنان پیشنهاد می‌کند.
در این حال، نیروهای حکومتی می‌گویند، عملیات پاک‌سازی مناطق زیر اداره طالبان در ولسوالی‌های درقد، ینگی‌قلعه و خواجه بهاالدین در جریان است.
نظام‌الدین غوری، سرپرست قوماندانی امنیه تخار به سرخط می‌گوید، برخی اوقات در کار اکمال خیزش کننده‌گان مردمی مشکلاتی پیش می‌آید.
او می‌گوید: «نهایت تلاش را به خرچ داده‌ایم تا خیزش کننده‌های مردمی و ضد طالبان در هر ولسوالی و قریه تخار به وقت و زمانش اکمال و تجهیز شوند، اما برخی اوقات مشکلات پیش می‌آید. به این معنا نیست که ما مراقب حال و احوال این نیروها و اوضاع مناطق مربوط به انان نیستیم.»

خیزش کننده‌های مردمی در اکثریت ولایات به هدف سرکوب طالبان ایجاد شده و در هماهنگی با طالبان به پیش می‌روند. هم اکنون بیش از دو هزار نیروی خودجوش مردمی در شش ولسوالی ماورای کوکچه در ولایت تخار فعال هستند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply