حذف غزنی؛ حذف مشروعیت انتخابات 

0 1,353

هرگونه تصمیم غیر قانونی در قبال برگزاری و عدم برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در ولایت غزنی می‌تواند تبعیض آشکار و یا نقض قوانین کشور محسوب شود.
کمسیون مستقل انتخابات در رابطه به پروسه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در سراسر کشور، تاکنون دارای نواقص و کوتاهی‌های فراوانی بوده؛ اما با توجه به تعلل و بهانه‌جویی‌هایی که این کمیسیون در رابطه به برگزاری انتخابات در ولایت غزنی تاکنون داشته، از خیلی مدت‌ها است که احساس می شود مردم غزنی این بار از اشتراک در انتخابات محروم خواهند شد و این یک جفای بزرگی درحق آن مردم خواهند بود.
هرچند ظاهرا ناامنی در این ولایت، عمده ترین دلیلی بوده که مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات همواره به آن انگشت می گذارند. در این صورت نباید فراموش کرد که تغافل و بی مسوولیتی دست اندرکاران بلند رتبه حکومت وحدت ملی در قبال مشکلات و اوضاع امنیتی کشور به خصوص ولایت غزنی، بالاخره باعث جنجال بر انگیز شدن انتخابات در این ولایت شد.
علاوه بر نا امنی برخی دلایل بسیار ناموجه دیگر نیز از سوی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون در مورد انتخابات غزنی ارایه شده است، از جمله مسوولان این کمیسیون می‌گویند که آنان در پیشنهاد شان به حکومت، برگزاری انتخابات پارلمانی را در ولایت غزنی در ۲۸میزان ناممکن دانسته اند، اما تا کنون حکومت تنها یک نشست ابتدایی در بارۀ غزنی داشته است. به گفته این مسوولان بوجود آمدن مشکلات در ولایت غزنی باعث شده که آنها تصمیم بگیرند تا انتخابات این ولایت به تعویق بیافتد؛ از همین رو از حکومت خواسته اند تا در این باره تصمیم بگیرد.
البته این مسوولان با اشاره به اختلافات قومی در ولایت غزنی چنین مشکلات را مطرح می کنند و حتی تعویق افتادن پروسه انتخابات را در ولایت غزنی مربوط به این اختلافات قومی عنوان می کنند. سید حفیظ الله هاشمی رئیس دارلانشای کمیسیون مستقل انتخابات، می گوید که “دو سه طرفی‌که در ولایت غزنی در این قیضه دخیل بودند، متأسفانه باهم جور نیامدند؛ بالاخره به کمیسیون راه دیگری نماند، جز اینکه انتخابات را هم تعلیق و تعویقش را پیشنهاد بکند”.
حال با توجه به دلایلی که مسوولان این کمیسیون ارایه می دهند، این سوالات مطرح می شود که چرا کمیسیون مستقل انتخابات امور برگزاری انتخابات را محول کرده است به مردم؟ تا زمینه نفاق بر سر چگونگی برگزاری انتخابات در این ولایت میسر شود. آیا ولایت غزنی شرایط متفاوت تر از ولایت‌های دیگر کشور دارد؟ این تفاوت‌ها براساس کدام قانون می تواند غزنی را از دیگر ولایات مجزا گرداند؟
حال آنکه همه می دانیم که تمام اقوام در ولایت غزنی سال‌های متمادی در کنار یکدیگر با حسن همزیستی مسالمت آمیز گذرانده اند، چطور شد که اقوام این ولایت از نظر حکومت وحدت ملی اکنون دچار اختلافات شده اند. درچنین وضعیتی دیده می شود که حکومت درقبال انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در ولایت غزنی سکوت اختیار کرده و مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات هم بجای اینکه به وظیفه شان عمل کنند، دلایل عجیب و غریب در رابطه به کم کاری‌ها و نواقص کاری شان ارایه می دهند. با آنکه در رابطه به برگزاری انتخابات باید براساس قوانین کشورعمل شود، کمیسیون مستقل انتخابات باید به وظیفه خود مطابق قانون عمل کند نه اینکه منتظر هدایات و دستورات حکومت باشد. از هر انسان عاقلی که در این مورد سوال کنیم می‌گوید که کمیسیون انتخابات چرا این مشکلات را پیش از پیش مطابق قانون انتخابات حل نکرده است که حال سعی در محروم ساختن مردم از اشتراک در انتخابات، آنهم در یکی از مهم ترین ولایات کشور دارد؟ در حالی که همه می دانیم که چنین مشکلاتی را که کمیسیون مستقل انتخابات مطرح می کند در بسیاری ولایت‌های کشور وجود دارد.
لذا هیچ گونه غذری در رابطه به تعویق و یا تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در غزنی موجه و قانونی نخواهد بود. از سوی دیگر ولایت غزنی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بطن کشور قرار دارد و از لحاظ ترکیت قومی و اجتماعی هم نمونه‌ای کامل از یک افغانستان کوچک به حساب می رود. این ولایت از لحاظ قدامت تاریخی و فرهنگی نیز در درجه اول اهمیت قرار دارد. اینکه اخیرا ما شاهد حملات گسترده طالبان بر این ولایت بودیم، از روی غفلت و کوتاهی حکومت بوده نه بی‌اتفاقی مردم ویا ازروی حالت استثنایی این ولایت.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply