پوسترهای تبلیغاتی بالاتر از مقاومت پایه‌های برق

0 563

با گذشت تنها دو روز از آغاز کارزار انتخاباتی نامزدان، چهره شهر و محیط زیست، دچار تغییرات نا خوش آیندی شده است که معلوم نیست این وضع تاچی حدی ادامه خواهند یافت.

با آنکه نظر به معلومات مسئولان کمسیون شکایات انتخاباتی در انتخابات امسال استفاده از چسب و مواد آلاینده که باعث کثیف کردن شهر و املاک خصوصی و عمومی هنگام نصب پوسترهای تبلیغانی شود، تخلف انتخاباتی قلمداد شده‌است. اما وقتی به پایه‌های برق و اماکن عمومی نظر انداخته شود، انبوهی از پوسترها و بروشورها دیده می شود که شمار آنان پایه‌های برق را آسیب زده و در عین حال افزایش این پوسترها سبب شده تعداد زیادی شان از جا کنده شده و داخل جویچه‌ها و اطراف سرک‌ها بیافتند. با توجه به مشکلات فراوانی که تاکنون در سیستم تنظیف شهری وجود داشته، علاوه شدن یک بار اضافی بر اداره تنظیف شاروالی در آینده نزدیک باعث افزایش زباله و مشکلات محیط زیستی خواهم شد.

هرچند تاکنون نهادهای چون کمسیون‌های مسئول انتخاباتی، اداره شاروالی کابل و برخی ادارات دیگر در این زمینه هشدارهایی داده اند و اعلامیه‌هایی نیز منتشر کرده اند اما طوریکه دیده می شود هیچ نهاد مسئول عملا برای جلوگیری از چنین شیوه‌های کمپاین‌ها دست به کار نشده است.

نهادهای مسئول نظیر کمسیون شکایات انتخاباتی تنها با نشر اعلامیه ها و هشدار شفاهی از طریق رسانه ها اکتفا کرده اند. این کمسیون به نامزدان هشدار داده است که اگر تخلف کنند، جریمه خواهند شد .براساس اعلام این کمیسیون تخلف‌ها علاوه بر محرومیت از فعالیت انتخاباتی واز پنج هزار تا ۵۰ هزار افغانی جریمه خواهد داشت.

با توجه به اینکه عملا دیده می شود که نامزدان پوستر ها و بروشورهای شان را در اماکن عمومی و بر پایه های برق و پل های عابر هوایی نصب کرده اند، اما کمیسیون شکایات از رقبای انتخاباتی خواسته که از نصب تصویرها و دیگر مواد تبلیغاتی در مکان‌های عمومی خوداری کنند. حال سوال اینجا است که نهادهای مسوول چرا تنها به هشدار دادن بگونه شفاهی اکتفا می کنند و عملا برای نامزدان انتخابات واضح نمی سازد که کمپاین آنها باید چگونه باشد و با استفاده از چی وسایل و در کدام اماکن؟

از سوی دیگر کمیسیون شکایات انتخابات از نامزدان خواسته که گزارش مالی خود را در دوران رقابت‌های انتخاباتی منتشر کند و استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی به صورت ناعادلانه و دریافت دریافت کمک مالی از شهروندان و نهادهای خارجی را تخلف عنوان کرده است. وقتی نهادهای مسوول مقرره وضع می کنند که نامزدان باید از مصارف و امور مالی شان گزارش دهند، همین شرایط را چرا قبل از اینکه یک نامزد به کارزار انتخاباتی اش آغاز کند برایش توضیح نمی دهن و آنان را در این زمینه راهنمایی نمی کنند؟ در کشوری که این همه فقر و بد بختی وجود دارد مصارف گزافی که توسط برخی از نامزدان در کارزار انتخاباتی صورت می گیرد نظر به کدام قانون قابل پذیرش است؟
ممکن است مسئولان کمسیون مستقل انتخابات بگویند که ما این کارها را انجام داده ایم، که در این صورت هر نامزدی که باوجود راهنمایی شدن و آگاهی از شرایط کمپاین بازهم دست به چنین کاری می زند این نشان دهنده یک فرهنگ بسیار ضعیف و نادرستی است که در جامعه ما متاسفانه بیداد می کند.

کمسیون شکایات انتخاباتی تنها از ثبت آمار و ارقام صحبت می کند، مسئولان این کمیسیون می گویند که این کمیسیون ، ۱۳۳ مورد تخلف کمپاین‌ قبل از وقت را دریافت کرده که به ۸۹ مورد آن رسیدگی شده و تصامیم اتخاذ گردیده، ۱۲ مورد آن در حال بررسی است و ۱۲ مورد آن به کمیتۀ رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شده است. آنها از کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد می کنند که چرا تاکنون موفق به نشر فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه نشده است. در حالی که به گفته آنها بربنیاد تقویم انتخاباتی، این فهرست باید ۱۲ اسد نشر می‌شد. مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند، احتمالأ این فهرست به دلیل ملاحظات امنیتی از سوی کمیسیون انتخابات نشر نگردد.

حال به این نتیجه می رسیم که هرقدر که شکایت ها از تخلفات نامزدان در جریان کارزار انتخاباتی شان به کمسیون شکایات انتخاباتی صورت گیرد، چندان تفاوتی در اوضاع صورت نمی گیرد. از این رو بهتر است نهادهای چون وزارت داخله و شاروالی مسئولیت شان را در رابطه به حفظ و مراقبت از پایه‌های برق و محیط زیست در شهر ادا کنند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply