ملامنان؛ دومین شخص مرموز در میان گروه طالبان در گذشت

0 571

سید جمال اخگر 

سه سال پیش از امروز (در سوم جوزای سال 1395 خورشیدی) زمانی که ملا ختر منصور رهبر پیشین طالبان سوار بر یک عراده موتر در جاده عمومی واقع در منطقه دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان در حرکت بود آماج هواپیمای بدون سرنشین امریکایی قرار گرفت و از بین رفت.

ملا منصور رهبر پیشین طالبان در کنار این که از افراد نزدیک به ملاعمر بنیانگذار این گروه بود در عین حال دارای کرکتر مرموز بود که از آن جمله میشد از ارتباطات گستردۀ وی با ایران ، پاکستان ، عربستان و دست داشتن در قاچاق مواد مخدر عنوان کرد.

ملا منصور در ماه های اخیر زندگی اش با برخی از سیاست های پاکستان در رهبری طالبان مخالفت نموده بود طوری که در آن زمان اکثر رسانه ها علت تنش ها میان وی و حکومت پاکستان را تمایل منصور به گفتگوهای صلح عنوان کرده بودند.

حالا که دو سال و اندی از آن زمان می گذرد باید گفت که یکبار دیگر یکی از چهره های مرموز مخالف سیاست های پاکستان در میان گروه طالبان ( عبدالرحیم مشهور به ملا منان) والی نامنهاد طالبان برای هلمند و مسئول نظامی این گروه در حملۀ هواپیمای بدون سرنشین امریکایی کشته شد.

در این جا زندگی و چگونگی کشته شدن این فرمانده مقتدر و تاثیر گذار گروه طالبان در جنوب کشور را به کنکاش می نشینیم.

عبدالرحیم مشهور به ملا منان زاده ولایت هلمند که یکی از اعضای برجسته شورای رهبری طالبان بود ، نامبرده در کنار این که یکی از بازوهای های توانای طالبان در جنوب کشور بود در عین حال مسئول نظامی گروه طالبان و پس از مرگ ملا منصور یکی از گرداننده گان اصلی چرخۀ تجارت و قاچاق مواد مخدر بود.

ملا منان مانند رهبر قبلی طالبان (ملا منصور) یک شخص خوش گذران و جاه طلب بود تا جایی که زیباترین منازل رهایشی را در پاکستان ، ایران و امارات متحده داشت و با استفاده از گذرنامه های جعلی به این کشور ها رفت و آمد داشت.

ملا منان پنج خانم را در عقد نکاح خویش در آورده بود و بیشترین در آمد های خویش را صرف خانواده و سرمایه گذاری روی خرید منازل در خارج می نمود.

گفته هایی وجود دارند که دلیل اصلی کشته شدن ملا منان نزدیکی با ایران و نافرمانی از پاکستان می باشد زیرا ملا منان می خواست از استقلال کاری برخوردار باشد مگر این عمل وی برای (آی اس آی) پذیرفتنی نبود چون آنها فکر می کنند که تمام رهبران طالبان مانند گذشته از پاکستان دستور گرفته و منافع پاکستان را در تمام ابعاد باید در نظر داشته باشند.

آنچه در بالا نقل شد به هیچ وجه نماینده گی از این نمی کند که ملا منان به تمام معنا به منافع افغانستان و مردم خویش فکر می کرد ، بلکه تنها هدف وی از انجام این چنین اعمال باجگیری از پاکستان و نیرمند قلمداد کردن خویش در مقابل مسئولان در ( آی اس آی ) بود.

حالا که امریکا با استفاده از یک حملۀ هوایی این فرمانده مهم طالبان را از میان برداشت گفته می شود که استخبارات پاکستان کوردینات دقیق محل بود و باش وی را در اختیار امریکایی ها گذاشته بود تا از این طریق به اصطلاح با «یک تیر دو فاخته» شکار کند. به این معنا که از یک جانب رضایت امریکا و توجه اش را به سمت خود جلب کند و از جانب دیگر یکی از دست پروده هایش که قصد بغاوت از اوامر (آی اس آی) را داشت از میان بردارد.

با توجه به آنچه گفته آمدیم پاکستان در سدد آن است تا با اطلاع دهی از کشته شدن ملا منان امتیازات مادی و معنوی بیشتر از جانب امریکا کسب نموده و خود را از علم برداران مبارزه با تروریزم وانمود نماید مگر دیده شود که امریکا با این موقف گیری های چند جانبه پاکستان چگونه برخورد خواهد کرد؟

گذشته از چند و چون موضوع کشته شدن این فرمانده مهم طالبان میتواند خلاء بزرگی را در رهبری طالبان به وجود آورده و سبب در گیری های بزرگ میان طالبان طرفدار پاکستان و هواداران ملامنان مقتول در تمام ساحات زیر تصرف این گروه گردد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply