حایشه گفتگو های صلح قطر! / احمدفرید حلیمي

0 565

زلمی خلیلزاد در پشت درهای بسته با طالبان گفتگو می‌کند، اما چی زمانی پای حکومت به این گفتگو های پشت پرده دخیل می شود؟

دور پنجم گفتگو ها میان زلمی خلیلزاد و نماینده گان طالبان به رهبری ملا برادر با این امیدوار در قطر آغاز شده تا دو طرف به یک توافق در زمینه صلح افغانستان دست پیدا کنند.

اجندای که این نشست را که خروج نیروی های خارجی از افغانستان و اجازه ندادن تهدید از خاک افغانستان به کشور دیگر تشکیل می دهد، اما زلمی خلیلزاد پیش از این گفته است که روی آتش بس احتمالی و گفتگو با حکومت افغانستا نیز گفتگو می شود.

این دور گفتگو ها مثل دور قبلی درپشت درهای بسته پیش برده می شود و جزیات آن به تا هنوز جز نشر چند تصویر همگانی نشده است.

منابع گروه طالبان گفتند که دو‌ تیم کاری تا روز پنجشبنه روی خروج نیرو های خارجی از کشور و روی تهدید نشدن کشورهای دیگرازخاک افغانستان کارمی‌کنند.

شرکت ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان دراین نشست که به چهره صلح طلب شناخته می شود، این امیدواری را تازه ساخته که زمینه گفتگو های بین الافغانی میان حکومت افغانستان و نماینده گان طالبان در فرجام کار فراهم خواهد شد، اما چگونه؟

در‌دورسوم‌ گفتگو میان امریکا و طالبان درامارات متحده عربی برگزار شده بود، حکومت افغانستان نیز شرک ورزید، اما جانب طالبان هیت دولتی را نپذیرفتند و باعث شد تا غوغا انتقاد حکومت از این روند بالا بگیرد، ریس جمهورغنی بارها گفته است که گفتگو های صلح به مالکیت افغان صورت بگیرد، اما طالبان همواره تاکید کردند که با امریکا جهت پایان اشغال افغانستان گفتگو می کنند.

رهبری دورپنجم گفتگو های طالبان را عباس استانکزی به دوش دارد، اما با ملاعبدالغنی درصورت نیاز مشوره خواهند کرد ازهمین رو حضورملا برادردراین نشست مهم خوانده می شود و حکومت افغانستان امیداوراست تا این نشست بتواند پای حکومت را به گفتگو میان طالبان بکشاند.

هرچند حکومت درحاضر درگفتگوهای صلح افغانستان در حایشه قرار دارد و شماری اشتراک کننده گان نشست مسکو حکومت را متهم ساختند که اراده برای صلح ندارد و برتداوم ماندن درقدرت تاکید میکند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply