علل افزایش جرایم جنایی در پایتخت و راه حل های آن

0 1,025

-سیدجمال اخگر

هرچند پدیدۀ جرم یکی از مشکلات اجتماعی تمام جوامع بشری است و هر کشور به نحوی از وجود آن رنج می برد، اما در افغانستان شنیع ‌ترین و دلخراش‌ ترین انواع جرایم اتفاق می افتد که آخرین مورد آن اختطاف و سپس قتل مهسای شش ساله می باشد.

متأسفانه در این اواخر گراف جرایم جنایی شنیع در کشور، روز به روز در حال افزایش می باشد و همین موضوع باعث نگرانی جدی مردم افغانستان به ویژه پایتخت نشینان گردیده است.

موضوعاتی مانند سرقت های مسلحانه، باجگیری، آدم ربایی،دزدی و … باعث شده که شهروندان کشور از این ناحیه به شدت احساس عدم امنیت و مصئونیت کنند.

پرسش اینجاست که چه عواملی سبب بالا رفتن گراف جرایم در کشور شده ، حکومت و نهاد های امنیتی چه راه‌ کارهایی را غرض کاهش میزان جرایم جنایی روی دست گرفته اند؟

با آن که جرم پدیده ‌ای است که نمی ‌توان آنرا به کلی از یک جامعه محو کرد، ولی می‌ توان اقداماتی را در نظر گرفت که وقوع آنرا به حد اقل برساند.

هرگاه به صورت کلی بازنگری گردد از سال 2014 به این‌ سو میزان جرایم ثبت شدۀ جنایی در افغانستان سیر صعودی داشته و افزایش جرایم چون اختطاف، برعلاوۀ تأثیرات سوء بر روان و زنده ‌گی مردم، بر اقتصاد کشور نیز تأثیرات بدی داشته است.

اختطاف تاجران و افراد خانواده‌های شان از جاهای امن شهر ، باعث شده تا تاجران و سرمایه ‌گذاران از فعالیت‌های اقتصادی در کشور دلسرد شوند و به سایر کشور ها سرمایه های شان را انتقال بدهند.

به باور اکثریت کارشناسان ضعف و نا کار آیی نهاد های امنیتی به ویژه پولیس ، فساد در ادارات، عدم بازداشت مجرمین و در صورت بازداشت دوباره رها شدن آنها در بدل رشوه، موجودیت افراد مسلح غیر مسئول ، حاکمیت ضعیف حکومت در مناطق دور دست، پروسیجر طولانی اداری در هنگام گزارش دادن جرایم، بی‌ باوری بالای حکومت، دخالت زورمندان در این ‌گونه مسائل را می ‌توان از عواملی دانست که باعث افزایش جرایم جنایی در پایتخت شده است.

اما برای پیش گیری و کاهش میزان جرایم چه باید کرد؟

حکومت باید اقدامات و راه‌ کارهای جدی و موثر برای جلوگیری از فساد اداری در ارگان‌های عدلی و قضایی و نیروهای امنیتی به ویژه پولیس روی دست گیرد، چون فساد در این ارگان‌ها از عوامل عمدۀ افزایش جرایم در کشور می‌باشد.

ارگان‌های ضد-جرایم تقویت شوند و در کنار آموزش کارمندان این ارگان‌ها از شیوه های کاری شان به صورت جدی نظارت به عمل آید تا جلو فساد و حق تلفی گرفته شود.

اقدامات جدی و عملی جهت اشتغال ‌زایی روی دست گرفته شود، تا برای جوانانی که در اثر بی‌ کاری دست به چنین وحشت‌ها می‌زنند، مصروفیت‌هایی ایجاد شوند.

موقف حکومت و ارگان‌های عدلی و قضایی در برابر مجرمین جنایی سخت گیرانه ‌تر و محاکم علنی برگزار گردد تا از لحاظ شعوری تمایل‌ مجرمین به ارتکاب جرم از بین برود و یا حد اقل کم شود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply