گفتگوهای صلح گسترده‌؛ اما خشونت‌ها ادامه دارد

0 376

درحالیکه روند گفتگوهای صلح میان طالبان و امریکایی‌ها به هفتمین دور خود می رسد، اما چنانچه در عمل دیده می شود طالبان مسلح تاکنون دست از خشونت و هراس افگنی نورداشته اند. البته علاوه بر جریان طولانی گفتگوها میان امریکایی‌ها و طالبان مسلح، گفتگوها میان نمایندگان این گروه با چهره‌های سیاسی و حتی با نمایندگان دولت نیز تاکنون در روسیه و قطر صورت گرفته و خواست چهره‌های سیاسی، احزاب و شهروندان افغانستان همواره آتش بس و توقف خشونت‌ها بوده است، اما اینکه چرا تاکنون تاثیرات این گفتگوها در میدان نبرد احساس نمی شود و اینکه طالبان چرا به توقف خشونت‌ها تاکنون رضایت نداده اند، سوالاتی است که ظاهرا تحلیلگران آنرا به زیاده خواهی های طالبان ربط می دهند. از نظر تحلیل گران سیاسی طالبان مسلح می خواهند با ادامه جنگ و قدرت نمایی بیشتر در میز مذاکره امتیازات بیشتری بدست آورند. ولی سوال عمده تر این است که چرا طالبان با هدف قرار دادن افراد ملکی و بی طرف تلاش دارد به اهداف خود برسند و چرا طرف‌های دیگر گفتگو به خصوص امریکایی‌ها به این گروه بخاطر این اعمال غیر انسانی و ضد حقوق بشری شان، امتیاز قایل می شوند.
با این همه اما زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، با خوشبینی سخن از ادامه گفتگوها با طالبان می زند و این بار اعلام کرده است که با سفیران آلمان و هند و نیز با وزیرخارجۀ ازبیکستان دیدار و با آنان دربارۀ روند صلح افغانستان گفتگو و مشوره کرده‌است. با توجه به اینکه آقای خلیل‌زاد از آماده‌گی تازه اش برای آغاز مأموریت دیگر دربارۀ صلح افغانستان سخن می زند، به نظر می رسد که روند گفتگوهای صلح ابعاد تازه‌تری به خود می گیرد و گسترده‌تر از قبل ادامه خواهد یافت. قبل از این کشورهای امریکا، قطر، پاکستان، روسیه، چین و در این اواخر هم آلمان عملا در جریان گفتگوهای صلح افغانستان قرار گرفته بودند، این بار کشورهای هند و ازبیکستان در روند صلح افغانستان عملا دخیل می شوند و دیده شود که پاکستان به عنوان اساسی ترین طرف مناقشات صلح افغانستان و درعین حال دشمن دیرینه هند، در این رابطه چه واکنشی خواهند داشت هنوز معلوم نیست. اما تجارب در گذشته ثابت کرده است که رقابت‌های هند و پاکستان در مسایل سیاسی افغانستان همواره پیامدهای ناگوار و سنگینی برای مردم افغانستان داشته است.
از سوی دیگر رئیس‌جمهورغنی علاوه بر اینکه از ادامه حمله‌های خونین طالبان بر بخش‌هایی از کشور انتقاد کرده است، از آغاز گفتگوهای با طالبان مسلح تاچند هفته دیگر، خبر داده است. آقای غنی با پرسش این سوال از طالبان مسلح که «وقتی مذاکره چند روز بعد یا چند هفته بعد شروع می‌شود، چرا بر افراد بی‌گناه حمله می‌کنید؟» عاملان این حمله را که به طالبان نسبت داده شده است، بی خبر از اسلام اطلاق کرده است.
این در حالی است که مذاکرات بین الافغانی در دوحه که به تاریخ شانزدهم و هفدهم ماه سرطان سال روان هجری خورشیدی انجام شد، طرف‌های گفتگو روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان صحبت کردند و در این باره یک قطع‌نامه نیز صادر کردند. نظر به آن قطع نامه طالبان تعهد کردند که تلاش می کنند به نهادهای غیر نظامی و افراد ملکی آسیب نرسانند. اما بااین همه گفتگوها و نشست‌هایی که تاکنون در زمینه صلح افغانستان صورت گرفته است، متاسفانه که هیچ تغییری در وضعیت امنیتی و مشکلات ناشی از خشونت‌ها به میان نیامده است و بازهم “همان آش و همان کاسه” است. البته نباید نسبت به تلاش‌های پیرامون گفتگوهای صلح ناامید بود و این تلاش‌ها را بی ثمر قلمداد کرد، اما آنچه گفتن اش در چنین شرایط بسیار مهم و ضروری می باشد، صلح توام با عدالت است، که رسیدن به چنین صلحی می تواند پایدار و مستحکم از هرگونه تعامل و توافقات سیاسی می باشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply