ایران بند کمال خان را توسط این جنگجویان ناامن می‌سازد

0 2,775

بلوچ‌های ایرانی در جامۀ طالبان؛

ایران بند کمال خان را توسط این جنگجویان ناامن می‌سازد

دریافت‌های سرخط نشان می‌دهد که دولت ایران به هدف جلوگیری از کار اعمار بند کمال خان در ولایت نیمروز، بلوچ‌های ایرانی را در لباس طالبان مسلح ساخته و تا اکنون سه بار بر پوسته‌های اطراف این بند حملات شان را انجام داده اند.

به دنبال افزایش حملات بلو‌چ‌های ایرانی، شمار نیروهای امنیتی برای حفاظت از ساحات اطراف بند به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

از زمان جدیت در رویکرد حکومت در راستای مدیریت آب‌های جاری به کشورهای همسایه، کارهای مقدماتی و یا هم اعمار چندین بند در حوزۀ غربی کشور آغاز گردیده است. بند کمال خان واقع در ۸۱ کیلومتری مرکز ولایت نیمروز در ولسوالی چهار برجک یکی از این بندهای است که دو سال قبل کارهای عملی فاز سوم آن توسط رئیس دولت آغاز شد.

متاسفانه از زمانی که این رویکرد وارد مرحلۀ جدیدی شده است، همسایه‌های کشور به خصوص ایران که بیشتر از حق‌آبه‌اش استفاده می‌کند، به جای اینکه وارد سیاست سالم شود، به سیاست تفرقه رو آورده است.

دریافت‌های سرخط نشان می‌دهد که ایران به دوام سیاست تفرقه خویش در مقابل افغانستان، بلوچ‌های آن سوی مرز را در جامۀ طالبان برای ایجاد ناامنی در اطراف بند کمال خان مامور ساخته است.

یک منبع حکومت محلی ولایت نیمروز به شرط عدم افشای نامش به سرخط می‌گوید: «بلوچ‌های مسلح ایرانی چندین بار به داخل خاک افغانستان شده و بر پوسته‌های اطراف بند کمال خان برای سه بار حمله کرده اند. بلوچ‌های ایرانی در حملات شان بر نیروهای امنیتی مخصوص محافظت از این بند تلفات زیادی را نیز متقبل شدند. بعد از این حملات، تعداد نیروهای امنیتی برای حفاظت از ساحۀ اطراف بند به ۶۰۰ تن افزایش یافت و تا اکنون این جنگجویان ایرانی جرات حمله بر پوسته‌های بند را نکرده اند.»

آقای غریب زاده، مسئول مطبوعاتی مقام ولایت نیمروز اما در این خصوص به سرخط می‌گوید، تهدیدات امنیتی وجود دارد، ولی حالا وضعیت تحت کنترول نیروهای امنیتی ساحۀ بند است.

او از پیشرفت کار در این بند نیز می‌گوید: «تا اکنون از لحاظ بودجوی ۳۷ درصد کار و از لحاظ کاری ۴۲ درصد کار فاز سوم این بند به پیش رفته است.»

براساس آمار و ارقام نشرشده، این بند آبگردان و تولید انرژی برق، ظرفیت ذخیرۀ ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی و تولید ۹ میگاوات انرژی برق را دارا بوده و علاوه برآن، زمینۀ اشتغال‌زایی را نیز فراهم می‌سازد.

بند کمال خان در ولایت نیمروز و بند بخش آباد در ولایت فراه هر دو جمعاً با ظرفیت ذخیرۀ ۱۸۲ هزار متر معکب آب، از پروژه‌‎های بزرگ آبی به سطح زون غرب کشور است، اما ایران نمی‌خواهد که هیچ کدام آن ساخته نشود.

این کشور با گماشتن افراد مزدور در میان طالبان و همچنان بلوچ‌های ایرانی نهایت تلاش خویش را انجام داده تا از تطبیق این بزرگ‌ترین پروژه‌ها در کشور جلوگیری نماید.

بدون شک ایجاد ناامنی در ساحات بندهای آبګردان و تولید انرژی برق، مانع فرا راه اعمار این پروژه‌های بزرگ می‌شود، اما خوشبختانه این سیاست‌های تفرقه تا حدی مهار شده است.

ایران بداند که این سیاست‌هایش هرچند در کوتاه مدت منافع این کشور را تامین می‌کند، ولی در درازمدت منفعتی در پی نخواهد داشت. روزی خواهد رسید که افغانستان؛ آب که حیثیت آبروی آن را دارد، مهار کند.

سرخط ورځپاڼه

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply