ستراتیژی اتحادیه اروپا در مورد صلح افغانستان

توفیق عظیمی

0 476

اتحادیه اروپا از جمله حامیان مالی و سیاسی و در واقع از بنیان گذاران دموکراسی در افغانستان در کنار ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۱ به این طرف بوده است. اتحادیه اروپا نسبت به حکومات ۱۸ ساله افغانستان سیاست روشن و واضح داشته و آن این که این اتحادیه سرمایه گذاری های خود را برای یک افغانستان دموکراتیک ، مردم سالار و عاری از خشونت و افراط گرایی دنبال نموده و از حامیان سرسخت برگزار انتخابات و نتیجه شفاف انتخابات بوده. تلاش های این اتحادیه از لحاظ مالی برای مردم افغانستان نیز قابل ملاحظه است این اتحادیه متعهد است که تا سال ۲۰۱۴ کمک های خود را برای بازسازی افغانستان در عرصه های مختلف ادامه میدهد.

در مورد پروسه صلح استراتیژی این اتحادیه همچنان واضح به نظر میرسد . زیرا بار ها اعضای این اتحادیه و رهبری این اتحادیه از پروسه صلح به مالکیت افغان ها و به رهبری حکومت افغانستان تاکید داشته اند و حکومت افغانستان را حکومت مشروع میدانند و از طرفی همچنان استراتیژی این اتحادیه در مورد گروه طالبان و پروسه صلح واضح است . اتحادیه اروپا گروه طالبان را یک گروه جنگی و مخالف دولت افغانستان میداند که به دموکراسی و ارزش های دموکراتیک ارزش قایل نیستند و اخیراً از استراتیژی جنگی ایالات متحده آمریکا نسبت به این گروه نیز حمایت کرده اند اما در کل این اتحادیه صلح را یک گام مثبت تلقی میکنند و خواهان صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان اند. اخیراً آقای کوبیا نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان در یک کنفرانس خبری خواستار از سرگیری گفتگو های صلح میان طالبان و آمریکا و شروع مذاکره طالبان با حکومت افغانستان شد.

کنفرانس آقای کوبیا شامل موارد بود که از آن میتوان استراتیژی جدید اتحادیه اروپا را نسبت به افغانستان درک کرد.آقای کوبیا در سخنرانی خود تاکید داشت که مذاکرات صلح هر چی زودتر میان گروه طالبان و ایالات متحده امریکا از سر گرفته شود و این به این معنی است که سیاست های اتحادیه اروپا منطبق با سیاست خارجی آمریکا است و درست این سخن زمانی زده میشود که نماینده ایالات متحده امریکا زلمی خلیلزاد با نماینده گان طالبان در اسلام آباد دیدار میکند و بعد از آن رسانه ای پاکستانی گزارش داده اند که حکومت پاکستان از طالبان خواسته است تا در توافق نامه صلح میان طالبان و آمریکا بجای آتش بس به کاهش خشونت ها توافق نمایند این مورد همچنان جز سخنان نمانیده کوبیا در کنفرانس خبری بود. در میان سخنان آقای کوبیا آنچه خیلی قابل توجه بود عدم پذیرش امارت اسلامی طالبان میباشد . این نماینده اظهار داشت در صورت که پس از توافق صلح ، امارت اسلامی روی کار بیاید.همکاری اتحادیه اروپا با چنین حکومتی بسیار سخت خواهد بود.

آقای کوبیا هشدار داد در صورتی که امارت اسلامی در افغانستان ایجاد شود کمک های اتحادیه اروپا قطع میشود این مورد بیانگر آن است که اتحادیه اروپا صلح را میخواهد که در آن خواسته های اتحادیه اروپا مطرح باشد و حکومتی را حمایت میکند که تداوم دهنده دموکراسی باشد و بر ضد افراط گرایی مبارزه کند وتوافق صلح میان ایالات متحده آمریکا و طالبان به گونه ای باشد که متحدین آمریکا دیگر از ناحیه ضرر طالبان در امان باشند در همین حال وزیران دفاع ناتو و شریکانشان از نیرو های افغان و هم روند صلح در افغانستان اعلام حمایت میکنند. آنها به روز پنجشبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ اکتوبر در پایتخت بلجیم کنار هم می آیند تا در مورد اوضاع جهان و افغانستان گفتگو داشته باشند قابل ذکر است که به روز دوشنبه هفته جاری ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو با زلمی خلیلزاد دیدار  و از او قدردانی نموده است  و در صحفه توییتر خود نوشته که ناتو و شرکانش با ادامه حمایت از  افغانستان زمینه را برای جور آمد مسالمت آمیز فراهم میکنند. دیدار سرمنشی عمومی ناتو با زلمی خلیلزاد و حضور سرپرست وزارت دفاع افغانستان و جنرال اسکات میلر در گردهمایی وزرای دفاع ناتو در بروکسل  نشان دهنده جدی گرفتن یکباردیگر پروسه صلح است.

اما با این تفاوت که اروپا خواهان صلح پایدار و صلح در افغانستان است که افغانستان بتواند مسیر دموکراسی را آهسته و آرام بپیماید بر عکس آنچه امریکا در پی یک توافق زود گذر است تا بتواند به جنگ خود در افغانستان پایان دهد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply