۸۷ درصد شهروندان مخالف آزادی زندانیان طالب پیش از مذاکرات صلح‌اند

0 477

نتایج نظرسنجی ۸صبح: ۸۷ درصد شهروندان مخالف آزادی زندانیان طالب پیش از مذاکرات صلح‌اند

با آن‌که تنها سه روز برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باقی‌مانده، حکومت افغانستان و گروه طالبان هنوز در مورد رهایی زندانیان دو طرف به توافق دست نیافته‌اند. نتیجه نظرسنجی‌ای که روزنامه ۸صبح در رسانه‌های اجتماعی به راه‌انداخته بود،‌ نشان می‌دهد که ۸۷ درصد شهروندان افغان با رهایی زندانیان طالب پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مخالف‌اند. این در حالی است که ۱۳ درصد دیگر به گزینه رهایی زندانیان «پیش از آغاز مذاکرات» رأی داده‌اند. پیش از این، طالبان خواستار رهایی پنج هزار زندانی‌شان شدند و گفته‌اند که این موضوع بخشی از موافقت‌نامه صلح این گروه با امریکا است. حکومت اما ضمن رد این خواست طالبان، ‌گفته است که رهایی زندانیان از مسوولیت حکومت افغانستان است و مردم در مورد آن تصمیم خواهند گرفت.

روزنامه ۸صبح یک نظرسنجی آنلاین را در صفحه فیس‌بوک و توییترش در رابطه به آزادسازی ۵ هزار زندانی طالب به راه‌انداخته بود. در این نظر سنجی که روز دوشنبه، دوازدهم حوت آغاز و روز جمعه شانزدهم حوت به پایان رسید، بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن به گونه آن‌لاین شرکت کرده‌ بودند. کاربران شبکه‌های اجتماع در این نظر سنجی در رابطه به آزادسازی زندانیان طالب به دو سوال روزنامه ۸صبح پاسخ داده‌اند.

زندانیان طالب بعد از مذاکرات بین‌الافغانی آزاد شوند

بیش‌تر اشتراک‌کننده‌گان در این نظرسنجی به گزینه «زندانیان طالب پس از مذاکرات آزاد شوند» رأی داده‌ و مخالفت‌شان را با آزادسازی زندانیان طالب پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اعلام کرده‌اند. از میان ۱۹۵۰۰ اشتراک‌کننده در این نظرسنجی ۸۷ درصد که ۱۶۵۳۰ نفر می‌شود به این گزینه رأی داده‌اند و گفته‌اند که زندانیان طالب باید پس از مذاکرات بین‌الافغانی آزاد شوند.

موافقت‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان در حدود هفت روز قبل در قطر به امضا رسید. بر اساس این موافقت‌نامه حکومت افغانستان باید پنج هزار زندانی طالب را برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از زندان‌ها آزاد کند. در بخش اول موافقت‌نامه صلح امریکا با گروه طالبان آمده است که ایالات متحده امریکا متعهد است تا با تمام طرف‌های ذی‌ربط فوراً کار در مورد آزادسازی هرچه زودتر «اسیران جنگی و سیاسی» را به عنوان یک اقدام اعتمادسازی شروع کند. در ادامه این موافقت‌نامه تصریح شده است که برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، پنج هزار زندانی طالبان و یک‌هزار زندانی نیروهای امنیتی تا بیستم حوت آزاد شوند. در این موافقت‌نامه آمده است که طرف‌های ذی‌ربط هدف دارند تا تمام زندانیان باقی‌مانده را طی سه ‌ماه بعدی آزاد کنند. این در حالی است که بر اساس گفته‌های شورای امنیت ملی در حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار زندانی طالبان در زندان‌های حکومت نگهداری می‌شوند.

با این حال، محمداشرف غنی، رییس جمهور یک روز پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان آزادسازی پنج هزار زندانی طالب از زندان‌های کشور را رد کرد. آقای غنی گفت که هیچ نوع تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی طالب از سوی حکومت افغانستان وجود ندارد و این موضوع را با صراحت با مقام‌های امریکایی از جمله زلمی خلیل‌زاد مطرح کرده است.

آقای غنی اذعان کرده بود که هیچ نوع موافقه‌ای با امریکا در مورد رهایی زندانیان صورت نگرفته است و امریکا در مورد رهایی زندانیان طالبان صلاحیت ندارد و تنها نقش تسهیل‌کننده خواهد داشت. رییس جمهور تأکید کرده بود که رهایی زندانیان «حق قانونی و خود ارادیت» مردم افغانستان است و موضوع رهایی زندانیان می‌تواند جزو اجندای مذاکرات بین‌الافغانی باشد. او تصریح کرده که آزادسازی طالبان به هیچ‌وجه پیش‌شرط مذاکرات بوده نمی‌تواند.

نیکولاس کی، نماینده غیرنظامی سازمان ناتو در افغانستان نیز رهایی زندانیان گروه طالبان را از صلاحیت‌های دولت افغانستان می‌داند. آقای کی در صحبت با رسانه‌ها گفته که موضوع رهایی زندانیان طالبان از موضوعات مورد بحث مذاکرات بین‌الافغانی است و باید در مورد رهایی این زندانیان، گروه طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی با حکومت افغانستان بحث کند.

نماینده غیرنظامی ناتو تأکید کرده است که موضوع رهایی زندانیان گروه طالبان ربطی به این سازمان ندارد، زیرا این جنگ‌جویان در زندان‌های حکومت افغانستان‌اند.

زندانیان طالب پیش از مذاکرات بین‌الافغانی آزاد شوند

شماری دیگر از شرکت‌کننده‌گان در این نظرسنجی به گزینه دوم «زندانیان طالب پیش از مذاکرات آزاد شوند» رأی داده‌اند. از این میان ۲۹۷۰ اشتراک‌کننده که ۱۳ درصد را تشکیل می‌دهد با آزادسازی زندانیان طالب پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی موافق بوده‌اند. به باور این اشتراک‌کننده‌گان برای شروع گفت‌وگوی بین‌الافغانی و به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها، باید به مفاد موافقت‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان عمل شود و آنان از بند رها شوند. این در حالی است که رهایی زندانیان طالبان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است. در صورتی که این امر محقق شود، گفت‌وگوها میان حکومت افغانستان و گروه طالبان به تاریخ دهم مارچ آغاز خواهد شد. اما در صورت عدم رهایی زندانیان طالب،‌ ممکن است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به تعویق بیفتد.

از سویی هم زلمی خلیل‌زاد،‌ فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان بر رهایی زندانیان تأکید می‌کند. آقای خلیل‌زاد در صفحه توییترش نوشته است که ایالات متحده امریکا بر اساس توافق‌نامه امضا شده، متعهد است که روند تبادله زندانیان طالبان و حکومت افغانستان را تسهیل کند. فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که تمام افغان‌ها باید از فرصت تاریخی به میان آمده برای دست‌یابی به صلح استفاده کنند. او در ادامه بیان داشته است که امریکا از خواست طرفین برای رهایی شمار قابل ملاحظه‌ای از زندانیان حمایت می‌کند.

هم‌چنان عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز معتقد است که برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید زندانیان دو طرف مبادله شوند. او در گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون طلوع‌نیوز گفته است، در صورتی که هزارها زندانی نیروهای امینی و گروه طالبان در بند باشند، صلح «تحقق» پیدا نمی‌کند. آقای عبدالله گفته که صدها زندانی طالبان که مدت محکومیت‌شان تمام شده و یا بیمار اند، با این تضمین رها شوند که دوباره به جنگ باز نمی‌گردند. با این حال وی تأکید کرده است که برای برقراری صلح در کشور حاضر است در آینده با گروه طالبان در یک دولت کار کند.

8am.af

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply