افغانستان در دوره اول ریاست جمهوری محمد اشرف غنی [قسمت دوم]

محمد شریف منصور

0 577

بسم الله الرحمن الرحیم

در مقاله قبلی یعنی قسمت اول ” افغانستان در دوره اول ریاست جمهوری محمد اشرف غنی ” در مورد دستاوردهای افغانستان در زمینه پایان بخشیدن به وابسته گی مطلق ترانزیتی ، مهار آب ، توسعه ترانسپورت و قوای هوایی و زیر بنای مخابراتی مطالبی را خواندید ، در این مقاله میپردازیم به دو بخش مهم دیگر یعنی انرژی هسته ای و بخش سلامت جامعه .

انرژی هسته ای :

افغانستان از جمله 23 کشور پیشگام بود که با تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی International Atomic Energy   (IAEA) Agency به عضویت آن درآمدند ، در دوران صدارت اعظمی شهید محمد داود خان یعنی در سال 1957 میلادی مصادف با 1335 هجری شمسی افغانستان عضویت این سازمان را کسب کرد .
اداره انرژی اتمی افغانستان برای اولین بار در زمان سلطنت اعلیحضرت محمد ظاهر شاه به اهتمام مرحوم پوهاند داکتر عبدالغفار (کاکر) رئیس پوهنځی علوم طبیعی (پوهنځی ساینس فعلی) پوهنتون کابل تاسیس شد که مرکز آن در پوهنتون کابل و رهبری آنرا نیز مرحوم پوهاند کاکر به عهده داشت .
در زمان ریاست جمهوری شهید محمد داود خان (1352-1357ش) با تلاش مرحوم پوهاند کاکر و مرحوم داکتر عبدالقیوم وردک برای نخستین بار در پوهنتون کابل لابراتوار تطبیقات هسته ای و همچنان در نزدیکی پوهنتون کابل در شفاخانه علی آباد تعمیری برای مرکز درمان بیماری سرطان ساخته شد که دکتران معالج آن مرحوم داکتر ملک اصغر و داکتر عبدالصمد سلیم بودند، و محترم عبدالمالک مالک نیز به حیث کارشناس فنی (Technician) در آن به ایفای وظیفه میپرداخت .
در سال (1358هـ ش مطابق 1979م) در زمان تجاوز قشون سرخ شوروی سابق به افغانستان ارتباط افغانستان و آژانس انرژی اتمی جهانی کم رنگ شد اما با وجود آن اساتید پوهنځی ساینس پوهنتون کابل در خصوص استفاده مسالمت آمیز از انرژی اتمی از هیچ تلاشی خود داری نکردند و پروژه هایی که قبلا به کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی شروع شده بود تا حدی فعال نگه داشته شد . بعدها بخاطر بحرانهای سیاسی و پیامدهای نامطلوب آن بخصوص جنگهای داخلی و تحمیلی فعالیت های مقدماتی انرژی اتمی افغانستان بطور کامل متوقف و ماشین آلات ، تجهیزات و تکنولوژی دست داشته آنزمان هم توسط دشمنان منافع ملی به یغما رفت و یا نابود شد.
در سال (1380هـ ش مطابق 2001م) و بعد از گشایش صفحه جدید در نظام سیاسی کشور و در سلسله بازگشت مجدد مهاجران افغان به کشور محترم داکتر نورمحمد صافی متخصص طب هسته ای از فرانسه به کشور باز گشت و به عنوان مشاور در وزارت صحت عامه به ایفای وظیفه پرداخت و به دنبال آن محترم عبدالمالک مالک با همکاری وی از پشاور تشریف آورده و در وزارت صحت عامه یک شعبه حفاظت از تشعشعات اتمی را ایجاد کرد ، وزیر صحت عامه وقت (داکتر سهیلا صدیق) با استفاده از فرصت با ارسال نامه ای رسمی به وزارت خارجه افغانستان خواهان از سرگیری ارتباط با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد پس از آن محترم پوهاند دوکتور عبدالحی نظیفی هم در سال (1382ش 2003م) به وطن برگشت و در راستای ارتباط با آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت آغاز کرد.
این تلاش ها نتیجه خوبی در پی داشت و هیئتی تحت سرپرستی داکتر سلیما (Dr. Slima) از آژانس بین المللی انرژی اتمی به کابل آمد .
با راهنمایی داکتر سلیما در اداره ملی حفاظت محیط زیست کمیته ای چهار نفره ایجاد شد که ریاست آن را شاهزاده مصطفی ظاهر به عهده داشت و جارالله منصوری به عنوان منشی کمیته کار میکرد .
در دوره اول ریاست جمهوری محمد اشرف غنی مانند تمام بخش های مهم دیگر به بخش انرژی هسته ای هم توجه کامل صورت گرفت ، طاهر شاران رئیس کمیسیون انرژی اتمی افغانستان در راس هیئتی عالیرتبه به تهران سفر کرد و در این سفر تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی ایران و کمیسیون انرژی اتمی افغانستان، جهت همکاری در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه ظرفیت‌سازی نیروی انسانی و کاربردهای انرژی اتمی در سلامت و کشاورزی امضا شد .
این تفاهم‌نامه میان «طاهر شاران»، رییس کمیسیون انرژی اتمی افغانستان و «علی اکبر صالحی»، رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران به امضا رسید.
همچنان روز دوشنبه مورخ ۲جدی ۱۳۹۸، طی یک نشست رسمی با حضور داشت محترم دکتور طاهر شاران رئیس عمومی اداره انرژی هسته ای و محترم پوهنمل حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل و مشاور ارشد رئیس جمهور در امور تحصیلات عالی، محترم انعام الدین نائب‌خیل رئیس منع سلاح کیمیاوی و بیولوژیکی، محترم پوهندوی آقا محمد ژکفر رئیس پوهنځی فارمسی پوهنتون کابل و تعدادی از روئسا و کارمندان اداره انرژی هسته ای و مسئولین پوهنتون کابل،تفاهم‌نامه همکاری علمی- تخنیکی میان اداره انرژی هسته ای و پوهنځی فارمسی پوهنتون کابل به امضاء رسید.[۱]

بخش سلامت :

در دوره اول ریاست جمهوری محمد اشرف غنی در بخش سلامت گام های مهمی برداشته شد ،
ایجاد مرکز مجادله به سرطان از مهمترین دستاوردهای ما در بخش مبارزه با بیماری مهلک سرطان بوده است ، این مرکز به ابتکار و حمایت کامل بانوی اول تاسیس شد و بانوی اول مبلغ ده هزار دالر هم از ثروت شخصی خود به این مرکز کمک کرد .
همچنان دفتر بانوی اول از طریق آگهی دهی در مورد عوامل بیماری های سرطانی و راه های پیشگیری از آن با این بیماری مبارزه میکند [۲]
در دوره اول ریاست جمهور محمد اشرف غنی علاوه بر مرکز مبارزه با سرطان ، شورای طبی هم با حمایت بانوی اول ایجاد شد ، میزان دسترسی به ارقام با نشر »سروی دموگرافی و صحت« و 7 سروی دیگر افزایش یافت و نظارت دوامدار از بیش از ۶۰۰مرکز صحی خصوصی موجب اطمینان خاطر از ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی صحی میشود. با ایجاد اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصوالت صحی، کیفیت ادویه تولیدی و وارداتی کنترول میشود. تولید دارو در کشور رشد ۵۰درصدی داشته و در حال حارض افغانستان در تولید شربتهای آنتی اسید [داروی معده] به خودکفایی رسیده و در آینده نزدیک در تولید 9 قلم داروی دیگر نیز به خودکفایی خواهد رسید.[۳]

ارتقای خدمات صحت روانی:

چهار دهه جنگ مداوم از نگاه روانی تاثیر نامطلوبی بر روی مردم ما گذاشته است ، با توجه به این موضوع در حال حاضر در تمام مراکز صحی حداقل یک کارمند در بخش مشوره دهی روانی آموزش دیده است و علاوه بر آن ۷۵۰ مشاور روانی برای مراکز صحی استخدام شده اند.[۴]

ادامه دارد . . . 1399~2~22
منابع :
۱_تارنامه اداره انرژی هسته ای افغانستان
[۲]Office of first ladi of afghanistan
۳_دستاوردهای حکومت وحدت ملی ، نسخه خلاصه ، ص ۱۴۰
۴_همان منبع ، ص ۱۴۳

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply