!خواست طالبان بمناسبت عید رمضان 

توفیق عظیمي

0 779

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک پیام به مناسبت عید فطر، از آمریکا خواسته که به کسی اجازه ندهد که موافقتنامه صلح آنها را با مانع، تاخیر و ناکامی رو به رو سازد. او در این پیام گفته است که این سند به سطح جهانی پذیرفته شده و چارچوبی واضح به نفع دو طرف است. رهبر طالبان امضای این سند را بار دیگر پیروزی بزرگ برای گروه خود خوانده و تاکید کرده که طالبان به این توافقنامه متعهد اند و از آمریکا نیز می‌خواهد بر تعهدات خود محکم باقی بماند. طالبان که با دست پس میکشند و با پا پیش باید در چنین شرایط که خود آشوبش زده اند درست حسابی بر موقف خودشان ایستاده باشند. این گروه سفاک که در چند هفته اخیر گل های زیادی را در کشور به آب داده اند اکنون میخواهند قوغ سرد شده شان را در نظر آمریکا تازه کنند. با یک دست دادن و با دیگر بریدن از خصایل ذاتی این گروست که مردم و جهان شاهد بدقولی شان در رابطه با تعهداتی که بسته بودند، استند. طالبان همواره، آنچه در میز مذاکره گفته اند، در میدان عمل مغایر آنرا انجام داده اند. به باور هیبت الله ، عملی شدن این توافقنامه وسیله پایان جنگ و به میان آمدن صلح در افغانستان است. طالبان پیش از این بارها دولت افغانستان را به تلاش برای سنگ‌اندازی در روند صلح و زیر پا گذاشتن مواد این توافقنامه متهم کرده است.

و این در حالیست که این گروه در جریان اجرایی کردن مواد توافقنامه توسط دولت افغانستان، دست به چنان خشونت های غیر انسانی زدند که جز قطع پروسه هیچ راهی برای دولت نگذاشته اند. طالبان پس از امضای این سند تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ حمله انجام داده اند و برخلاف آنچه از این توافقنامه انتظار می‌رفت، نه کاهش خشونت‌ها، بلکه افزایش و تشدید جنگ را به دنبال داشته است. این خود نشان میدهد که طالبان با چنین عهد و پیمانی نمیتوانند غریزه خونخواری شان را اندکی سرکوب کنند. در چند روز گذشته چندین حمله خونین در نقاط مختلف افغانستان رخ داد که مسئولیت شماری از آنها را که تلفات غیرنظامی هم به دنبال داشت طالبان به عهده نگرفتند اما حکومت افغانستان طالبان را مسئول همه این خشونت‌ها می‌داند. در تازه ترین این رویدادها، شب گذشته به طور بی‌پیشینه در ولایات پروان و خوست به روی نمازگزاران شلیک صورت گرفت. وزارت کشور، طالبان را مسئول حمله در پروان خواند که در نتیجه آن هشت نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند اما طالبان دولت را مسئول این حمله خواندند. هرچند در پیام عیدی رهبر طالبان از تلفات غیرنظامیان در جنگ ابراز نگرانی جدی کرده و گفته است که یک کمیسیون گماشته شده تا در جنگ، از سوی نیروهای طالبان به غیرنظامیان صدمه‌ای نرسد و اگر چنین شد موضوع بررسی شده و افراد مقصر مجازات شوند. طالبان در ظاهر چنان مینمایند که گویا نیت اذیت عوام الناس را ندارند و طرفدار خون و کشتار نیستند.

اما در عمل حمله به اماکن عام المنفعه، مساجد، جنازه ها و بازار ها از پیشه مقدس شان است. پیام عیدی ملا هیبت الله گوییا که سفارش به انعطاف و میانه روی طالبان دارد اما اینگونه پیام ها در اعیاد قبل نیز منعطف تر از حال از طرف این گروه به نشر رسیده است ولی هیچ تغیری در عملکرد آنان مبنی بر پیغام های فرستاده شده دیده نشده است. ملا هیبت‌الله در پیام خود به تشکیل نظام بعدی از سوی این گروه امیدوار به نظر می‌رسد و گفته شماری از گروه‌ها و افراد از نظام آینده این گروه پس از پایان جنگ نگران هستند، اما او اطمینان می‌دهد که در این نظام “پالیسی انحصار طلبانه” وجود ندارد و حقوق همه اعم از زن و مرد تامین خواهد شد که تمام کارها در نظام آینده طالبان بر اساس شریعت اسلام پیش برده خواهد شد. این که طالبان چگونه حکومت عادلی را میخواهند تعویض دولت نو پای افغانستان نمایند و چگونه در آن احقاق حقوق برای زنان و مردان کنند، نزد مردم کشور اظهر من الشمس است. مردم هنوز دوره پنج ساله تاریک طالبان را فراموش نکرده اند و ابداً اجازه احیای امارت اسلامی را به رهبری این گروه نمیدهند. این گونه خیال و پرداز های چرب طالبان برای حکومت آینده افغانستان ریشه در حمایت های بین‌المللی و منطقه یی ازین گروه دارد.

چنانکه آخندزاده در پیام تازه خود گفته است که روابط سیاسی آنها اکنون با کشورهای جهان و منطقه بسیار گسترش یافته و فضای باور واعتماد به میان آمده است. اما بهترست کشور های منطقه قبل ازینکه آتش تروریسم طالبانی دامنشان را بگیرد دست از هیزم انداختن به این شعله بگیرند و متعهدانه برای جهان با ثبات دوشادوش یکدیگر برای حذف تروریسم پیکار کنند. حکومت افغانستان که درین ایام‌ بنابر مظالم اخیر علیه مردم شدیداً سر محاربه با طالبان در پیش گرفته و کمر به جبران جنایات شان بسته است، در جواب پیام ملا هیبت الله اظهار تعجب و بیخیالی کرده و مردم را بی نیاز از التافات این گروه دانسته است. باور دولت افغانستان نیز بر عهد شکنی طالبان در میثاق شان مستحکم شده است و هیچ کلامی از آدرس این گروه برای حکومت معتمد و هیچ پیمانی موتمن نیست.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply