رابطه پنهانی طالبان با شبکه تروریستی داعش

توفیق عظیمي

0 777

بحث رابطه طالبان با گرو های تروریستی و قطع آن جمله موارد درشت و خط سرخ ایالات متحده آمریکا و خواسته حکومت افغانستان در مذاکرات میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان بود. در توافق نامه صلح آمریکا و طالبان نیز آمده است که طالبان رابطه خود را با گروه های تروریستی قطع نموده و علیه این گروه ها در افغانستان می جنگند. اما رابطه طالبان با گروه های تروریستی در موارد آشکار و در موارد پنهان است . رابطه گروه طالبان با شبکه القاعده و شبکه حقانی به گونه واضیح به طرف ها معلوم است زیرا این گروه حتی بعد از توافق صلح با ایالات متحده آمریکا روابط خود را با این دو گروه ادامه داده است. به گونه ای که اعضای شبکه القاعده در مراکز تمرینی و اردو گاه های جنگی این گروه هم برای اهداف جنگی و راه اندازی عملیات های تروریستی خود علیه دولت افغانستان و ایالات متحده امریکا کار میکنند و هم برای طالبان امورات مختلف را در داخل ا و خارج از افغانستان انجام می دهند.

به گونه ای که در داخل افغانستان این شبکه اعضای گروه طالبان را آموزش های نظامی میدهند ، نقشه های جنگی را طرح و حملات انتحاری را سازمان دهی تجهیزات آنرا فراهم می سازند ودر موارد مهم کوچک  و بزرگ به عنوان میانجی حل منازعات میان فرماندهان نظامی و سیاسی این گروه نیز فعال اند . شبکه حقانی نیز در حلقه محوری این گروه قرار دارد گرچه این شبکه از خود تشکیلات جنگی و مالی مستقل خود را دارد ولی زیر بیرق گروه طالبان فعالیت میکند به گونه ای که رهبر این گروه معاون ملا هیبت الله رهبر گروه طالبان میباشد و اخیراً طالبان سه تن از اعضای برجسته این شبکه را با دو تن از استادان آمریکایی که در اسیر گروه طالبان بود با حکومت افغانستان معامله کردند که خود نشان دهنده ارتباط نزدیک این دو گروه با هم میباشد. اما آنچه که رابطه گروه طالبان را با شبکه های تروریستی بیشتر مورد توجه قرار میدهد رابطه این گروه با شبکه تروریستی داعش است که از دید خیلی ها پنهان باقی مانده است .

خیلی ها به این عقیده اند که طالبان از لحاظ ایدیولوژیکی با گروه داعش تفاوت ویژه  دارند یعنی گروه طالبان بر عقیده حنفیت و گروه داعش بر عقیده سلفیت متکی اند اما نکته قابل توجه خواستگاه این دو گروه است. طالبان بیش از این که یک گروه ایدیولوژیک باشند یک گروه قدرت طلب اند و متکی بر اوامر بیرونی ها اند و ایدیولوژی برای آنها وسیله برای پنهان کاری جنایات شان میباشد. مورد که در گروه داعش همچنان برجسته است. در واقع به صراحت میتوان گفت که این گروه ها از منابع مشترک مالی ، تجهیزاتی ، عملیاتی و تفکری تغذیه شده و برنامه می گیرند . نابودی هسته مشترک گروه داعش و شبکه حقانی در ولسوالی شکر دره ولایت کابل اخیراً به دست نیرو های امنیتی افغانستان دال محکم بر نزدیک این گروه ها است بدین معنی که طالبان پیش از هر گروه دیگر حملات بیشتر در شهر کابل و ولایات انجام میدهند و به آن میزان مهمات و مواد انفجاری که بدست نیرو های امنیتی افتاد نشان میدهد که این مهمات تنها برای عملیات های داعش و شبکه حقانی بکار برده نمی شده است و از آنجا که شبکه حقانی با گروه طالبان نزدیکی بسیار دارد و از طرف به گروه داعش این بدین معنی است که هر سه گروه با هم یک نکته وصل و اشتراک دارند و عملیات ها را مشترکاً انجام میدهند و برای سبکدوش شدن بار آن مسولیت آنرا به یک دیگر واگذار میکنند.

همین گونه دلایل زیادی وجود دارد که رابطه های پنهانی گروه طالبان را با شبکه های تروریستی دیگر نشان میدهد بطور نمونه اخیراً گزارش ها نشان میدهند که با گزینش ملا یعقوب به رهبری شورای نظامی گروه طالبان خیلی از فرماندهان نظامی این گروه به بدنه شاخه خراسان داعش پیوسته اند از آنجا که اگر این گروه با هم ارتباط نمی داشتند و در کمین یک دیگر می بودند پیوستن این فرماندهان در بدنه گروه تروریستی داعش کار دشوار بود. همین طور ایالات متحده آمریکا با توجه به رابطه های گروه طالبان با شبکه های تروریستی قطع رابطه این گروه را با این شبکه ها از اولویت های مذاکرات خود با طالبان عنوان کرده بود که این خود نشان میدهد که ایالات متحده آمریکا از رابطه های پنهانی گروه طالبان با شبکه های تروریستی دیگر که گروه داعش را نیز شامل میشود با خبر بوده است. با توجه به نقاط فوق میتوان گفت که با گذشت هر روز پهلوی های رابطه  پنهانی گروه مسلح طالبان با گروه داعش بیشتر آشکار خواهد شد و موارد جدید به چشم مردم خواهد افتاد .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply