توقف عملیات های نظامی طالبان در 3 روز تعطیلات عید

سید جمال اخگر

0 448

منبع : اسوشیتد پرس

نویسنده : کتی گانون

ترجمه :سید جمال اخگر

اسلام آباد ـــ طالبان به روز سه شنبه اعلام کردند که در طول تعطیلات عید قربان که درین هفته آغاز می شود ، برای سه روز عملیات نظامی انجام نخواهند داد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان طی اعلامیه ی از توقف کوتاه جنگ خبر داده گفت : به فرماندهان دستور داده شده است تا برای سه شبانه روز عملیات انجام ندهند اما در صورت حمله اجازه دارند از خود دفاع کنند. در اعلامیه آمده است که جنگجویان طالبان نباید با نیروهای امنیتی افغان رفتار برادرانه داشته باشند و نه هیچ یک از طرفین اجازه دارند وارد قلمرو یکدیگر شوند.دولت افغانستان از اعلامیه طالبان استقبال کرد و صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری گفت که به نیروهای امنیتی افغان دستور داده شده که بر طالبان حمله نکرده فقط در صورت حمله از خود دفاع کنند.

اعلامیه ی طالبان در پی پیام عیدی رهبر طالبان مولوی هبت الله اخند زاده در اوایل روز سه شنبه به مناسبت تجلیل از تعطیلات عید مسلمانان صادر شده است .

هردو اعلامیه به محض بازگشت فرستاده ویژه صلح واشنگتن به منطقه و تلاش برای آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان نشر گردیده است.

آخند زاده در پیام عیدی خود گفت که طالبان به دنبال انحصار قدرت در ترکیب سیاسی آینده افغانستان نیستند، وی همچنین گفت که آنها از آموزش برای همه پشتیبانی می کنند و از توافقنامه صلح ماه فبروری پیروی می کنند. در پیام طولانی مکرراً از دولت اسلامی که طالبان به دنبال آن هستند بدون ارایه جزیات در مورد نحوه حکومت اسلامی ،یاد شده است . انتظار می رود که زلمی خلیلزاد فرستاده صلح آمریکا به پایتخت کابل ، و نیز قطر جایکه طالبان دفتر سیاسی دارند سفرکند. همچنین انتظار می رود که به اسلام آباد برود ، اما سئوال این جاست که آیا پاکستان هنوز بخشی از برنامه سفر وی هست یا خیر .

توافقنامه که در ماه فبروری میان ایالات متحده و طالبان به امضا رسید به عنوان بهترین امید برای صلح پس از چندین دهه جنگ ، مورد حمایت قرار گرفت.

در حالیکه ایالات متحده و ناتو از قبل نیروهای خود را کاهش داده اند ، مرحله دوم توافقنامه که خواستار گفتگو بین طالبان و رهبری سیاسی کابل است – به تاخیر افتاده است . بیشتر تاخیر ها به دلیل عدم تمایل کابل برای آزادی چند صد زندانی طالبان که به جرایم حق العبدی و جرایم سنگین چون تروریزم متهم هستند و به عنوان بخشی از توافقنامه قرار بود آزاد شوند. کابل مدعی گردیده که زندانیان طالبان که آزاد نمی شوند، سخت ترین جنایتکاران و متهم به جنایت های بزرگ بوده اند. اما به روز سه شنبه ، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است که آماده است تا باقی زندانیان را آزاد کند ، بدون اینکه در مورد این تغییر تصمیمی چیزی بگوید، ممکن با طالبان در مورد جاگزینی این عده از زندانیان توافقی صورت گرفته باشد ، پیشنهادی که قبلاً از جانب طالبان رد شده بود.

طبق توافقنامه ؛ کابل 5000 زندانی طالبان را آزاد خواهد کرد و شورشیان قول داده بودند که 1000 نفر از نیروهای دولتی و نظامی را آزاد کنند ، تا کنون کابل 4000 و طالبان تقریباً 800 نفر را آزاد کرده اند.

اشرف غنی در کابل گفت :” با این اقدام ، ما مشتاقانه منتظر آغاز مذاکرات مستقیم در یک هفته با طالبان هستیم ” غنی همچنان خواستار آتش بس دایمی شد اما طالبان پیوسته گفته اند که آنها آماده هستند تا در باره  آتش بس در گفتگو ها با کابل مذاکره کنند و دولت افغانستان را متهم به حمله بالای طالبان در خانه های خود کردند.

هفته گذشته طالبان اعلام کردند که آمده هستند تا پس از تعطیلات عید قربان مذاکره با رهبری سیاسی افغانستان را آغاز کنند مشروط به اینکه تا آخرین زندانی طالبان آزاد شده باشند

این اعلامیه یکی از  دگرگونی های قابل توجه در صفوف طالبان طی سالها بوده است. طالبان به قول خود مبنی بر عدم انجام حمله بالای نیروهای آمریکایی و ناتو پایبند بوده اند ، اما تعداد زیادی از حملات را بالای اهداف نظامی نیروهای افغان انجام دادند ، ایالات متحده میخواهد این حملات کاهش یافته و یا متوقف گردد.

آخند زاده گفت :” امارت اسلامی به تعهدات خود در رابطه به امضای توافقنامه با ایالات متحده و …..تلاش ها برای آغاز مذاکرات بین الافغانی عمل کرده اند.” وی گفت ” اکنون وظیفه سایر طرف ها است که چگونه از این فرصت استفاده می کنند. طالبان که حکومت آنها در سال 2001 توسط  تهاجم به رهبری ایالات متحده سرنگون شد گفتند که در صورت بازگشت به قدرت به دختران اجازه می دهند به مکتب بروند و زنان میتوانند کار کنند در حالیکه در زمان حکومت طالبان دختران اجازه نداشتند به مکتب بروند و زنان مجاز نبودند کار کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply