ما صلح می خواهیم! فقط صلح در پرتو عدالت

نیلوفر مستعد

0 575

کشور عزیزمان افغانستان از چهار دهه بدینسو تحت عناوین مختلف در آتش خانمان سوز جنگ های تحمیلی و بدبختی، مظلومانه می سوزد و بخش اعظم هست و بود آن به گونه یی صدمه و آسیب دیده و سرانجام هزارها انسان مظلوم اعم از زن، مرد، خُرد، بزرگ و حتی طفلان معصوم و بیگناه جان های شیرین خود  را از دست داده اند و این روند هنوز هم خاتمه نیافته بلکه به سرعت تام ادامه دارد. پس برهرانسان با احساس ، با درک و دلسوز لازم است تا با استفاده از امکانات دست داشته در خاموش ساختن  کامل و یا حداقل کاهش شعلۀ این آتش افروخته شده اقدام نموده و وجیبه مسئولیت ایمانی ، وجدانی و میهنی خویش را انجام دهد. لله الحمد ما مسلمان هستیم و افتخار پیروی دین سعادت زا و نجات بخش اسلام  را داریم، دینی که به اساس آیۀ کریمۀ ( ان الدین عند الله الاسلام ) اسلام یگانه دین مقبول و پسندیده نزد خداوند (ج) است.

 پس بر ماست تا مقدمتر از همه، هر پدیده را در چوکات اوامر و نواهی دین اسلام مطالعه و بررسی نماییم بناءً میتوان گفت که  از منظر و دیدگاه دین مقدس اسلام که درحقیقت معیار دیدگاه هر مسلمان است، واژه و کلمۀ زیبای صلح یکی از کلمات قرآنی بوده: چنانچه خداوند متعال می فرماید: (والصلح خیر) ترجمه: صلح و آشتی بهتر است. همچنان صلح در قرآن عظیم الشأن در معانی و مفاهیم متعددی همچون اصلاح، اتفاق وهمبستگی، رفع خصومت و دشمنی، نعمت، منفعت، گذشت وغیره استعمال شده که همه این مفاهیم متضمن و در برگیرنده سعادت جامعۀ بشری میباشند،چنانچه خداوند(ج) میفرماید: ترجمه: مومنان برادر یکدیگرند ،بنابراین میان دو برادر خود صلح برقرار سازید ، و تقوای الهی پیشه کنید تا مشمول رحمت شوید. حجرات، 10:

از اینکه صلح یکی از با ارزش ترین اصول دین مقدس اسلام است و پايبندي بر آن وظایف شرعی هر مسلمانی است، بناَ با در نظر داشت اوامر الهی ملت مظلوم ما که از اثر جنگ های تحمیلی صدمات و خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده اند و بدون شک که قربانی همه این بدبختی ها صرف افغانها اند، پس از گروه طالبان می طلبند تا جنگ، خصومت و برادرکشی را کنار گذاشته، چون ملت ما دیگر از جنگ، خشونت، برادرکشی و … که به خاطر منافع دیگران بالای ما تحمیل شده است، خسته اند و به آرزوی صلح سراسری در کشور و یک زنده گی صلح آمیز اند، از اینرو از گروه طالبان بخصوص اعضای بلند پایه شان توقع دارند، تا جهت آرامش خانواده های خود شان و تمامی ملت شان برای همیشه از جنگ و خشونت دست بردارند و به اوامر الهی که همانا صلح است لبیک گویند، چنانچه خداوند متعال می فرماید:    ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید، همگی در صلح و آشتی در آیید و از گام های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.

  همچنان صلح، صفا و صمیمیت و زندگی مسالمت آمیز در راس برنامه های دین مقدس اسلام قرار داشته و قرآن عظیم الشأن همواره بر احیاء و تداوم آن دستور داده و آن را مایۀ خیر و نیکبختی های جامعۀ بشری شمرده و میفرماید که ) والصلح خیر( صلح و آشتی بهتر است. پس نشستی که جهت دستیابی به یک صلح دایمی در دوحه تدویر گردید از هیئت گفتگو کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان ، گروه طالبان و جامعه جهانی ملت ما  توقع دارد تا به منظور برقراری صلح سرتاسری در کشور و ختم جنگ و خشونت از هیچ نوع تلاش دریغ نورزند.

پس این مسئولیت مشترک همه ی ماست  که برای تأمین صلح و آشتی، صفا و صمیمیت، وحدت و همبستگی و فراهم نمودن زندگی مسالمت آمیز در کشور عزیز خود تلاش پیگیر و کوشش جدی همه جانبه و خستگی ناپذیر نماییم تا از یک طرف اطاعت و پیروی از دساتیر فرامین الهی نموده و از جانب دیگر خوشبختی ها را از آن خود گردانیده و با خاموش نمودن آتش جنگ های خانمانسوز، ویرانگر، شقاوت زا، مصونیت جان، دین ، مال، عقل و آبرو و عزت خویش را تامین نماییم.

          به امید تأمین و برقراری صلح دائمی و پایدار در کشور عزیزمان افغانستان.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply