قهرمان حقوق مساوی و علم بردار حقوق زن، در گذشت

ملالی موسی نظام

0 589

 ۲۵/۰۹/۲۰۲۰

قهرمان حقوق مساوی و علم بردار حقوق زن، در گذشت

خانم روت ب. گینزبیرگ، قاضی ستره محکمه و مدافع جدی عدالت و مساوات

در بین مشاهیر، مخصوصاً آنانیکه در انتخاب و اجرای خدمات شایستۀ بشری برای اجتماع خویش نامور میگردند، در حقیقت نه تنها باعث افتخار سرزمین خودشان می باشند، بلکه در آنچه در طول حیات عرضه میدارند، به همه جوامع انسانی متعلق می باشد. از آنجمله خانم عالی مقام امریکایی که سالهای متمادی از قضات خوشنام محکمۀ تمیز یا «ستره محکمه – سوپریم کورت» در واشنگتن بود، در حقیقت یک مبارز والای حقوق زن و طرفدار و مدافع سر سخت عدالت و مساوات «حقوق مساوی زن و مرد» شناخته شده است. خانم روت ب. گینزبیرگ که والدین وی از مهاجرین یهود امریکا شمرده می شود، در سال 1933 در شهر نیویارک متولد گردید و به همت و تربیت پسندیدۀ مادر خویش که کارگر سادۀ یک فابریکۀ تهیۀ لباس محسوب میگردید، مراحل تحصیلات حقوق و قضاوت را با نهایت درجه لیاقت طی نمود. نامبرده بعد از اخذ دیپلوم از یکی از پوهنتون های مشهور امریکا که «هاوارد یونیورسیتی» باشد، در بین 500 شاگرد حقوق، حایز دیپلوم درجه اول در همان رشته گردید. بعد تر تحصیلاتش را در پوهنتون عالی دیگری که «کولمبیا یونیورسیتی» است به درجۀ بلند پیش برد و چون شوهرش در منطقۀ منهاتن کار گرفت، روت گینزبیرگ هم در یک دفتر حقوق آغاز به فعالیت نمود. بعد تر در سال 1959 نامبرده تصمیم ادامۀ تحصیلات خاص حقوقی را در پوهنتون «وتگر یونیورستی» برای دریافت یک مقام عالی حقوقی اکادمیک به انجام رسانید و اولین زن امریکایی گردید که صلاحیت تدریس همه پوهنتون های مملکت خویش را کسب نمود.

خانم گینزبیرگ از سال 1970 مبارزات حقوقی عادلانۀ خویش را برعلیه تفاوت های جنسیتی و عدم مساوات در حقوق زن و مرد به جدیت آغاز نمود. در سال 1980 جیمی کارتر رئیس جمهور وقت امریکا خانم روت گینزبیرگ را در رأس محکمۀ مرافعه تعیین نمود که این وظیفه 13 سال دوام کرد که در آن جریان وی صدها نظر و عقاید ارزشمند را برای قضاوت عادلانه و مساوات حقوقی به نشر رسانید. چند ماه بعد از انتخاب بل کلنتن به ریاست جمهوری، در حالیکه با تعدادی از قضات مختلفه مصاحباتی به عمل آورد، با خانم روت گینزبیرگ در قصر سفید و در «دفتر بیضوی – اووال آفیس» ملاقات نمود و به حیث یکی از 9 قاضی محکمۀ تمیز یا «ستره محکمۀ امریکا» وی را نامزد نمود. در ادای چنین تصمیمی، رئیس جمهور مذکور ابراز نمود که خانم مذکور با افکار درخشان، بسیار با فهم و درایت و دانش بوده و در فلسفۀ حقوق و قضاوت دقیقاً زیاد وارد می باشد. درین مرحله رأی موافق در سنای امریکا 96 تا، به مقابل 30 رای شمرده شده است. رئیس جمهور مذکور از انتخاب خویش همیشه مباهات می نمود.

Ruth Bader Ginsburg and Brett Kavanaugh: Two very different paths to the Supreme Court - The Washington Post

خانم روت ب. گینزبیرگ با بیل کلنتن رئیس جمهور وقت – 1993

فلسفۀ قضاوت خانم روت ب. گینزبیرگ در مورد فیصله جات، باید با نظریات اکثریت مردم در اجتماع در تناقض قرار نمیگرفت و قانون گزارانی که پالیسی میسازند، باید مسولیت آنرا قبول نمایند. نامبرده در جریان کار قضاوت خویش تعداد زیادی از افکار عامۀ قابل قبول و قابل احترام را به تحریر در آورد و ازین جهت حیثیت و اعتبار زیادی در بین همکاران و در محیط کسب نمود.

در سال 1997 خانم گینزبیرگ قضیۀ ایالات متحدۀ امریکا بر علیه انستیتیوت عسکری ایالت ورجنیا را برعهده گرفت که تا آن زمان تنها مرد ها در این مؤسسه حق و امکان دخول را دارا بودند و زن ها راهی نداشتند. وی به اساس تعدیل مادۀ 14 قانون که حمایت از هردو جنس را در ایالات متحده پشتیبانی می نمود، قضیه را به نفع حق زن ها در شمولیت شان به انستیتیوت مذکور به انجام رسانید.

آنچه را مبارزات خانم گینزبیرگ در زمینۀ اختلافات جنسیتی در اجتماع امریکا به میان آورد، منبع الهام تعداد زیادی از باشندگان این مملکت گردید. در سال 1999 خانم مذکور قضیۀ حقوق معیوبین را که باید دولت بودجۀ قابل قبولی برای شان در مراکزی که بسر میبردند، منظور میکرد که درین راستا وی  بازهم برنده گردید.

در انتخابات سال 2000 که اختلافات شمارش آراء بین دو کاندید یعنی «جارج بوش و ال  گور» مطرح گردید، خانم گینزبیرگ بعد از اعلام ختم انتخابات به نفع «جارج بوش»، مخالفت و اعتراض قانونی نمود.

این خانم حقوق دان و قاضی خبره در طول حیات چنانچه که مختصراً مشاهده نمودیم، مصدر خدمات اجتماعی زیادی در برقراری عدالت و مساوات و دفاع از حقوق زنان گردیده است. وی به تاریخ 21  سپتمبر 2020 به اثر مریضی سرطان درگذشت و با مراسم بی نظیر و شانداری ابتداء دو روز در عمارت بزرگ « سوپریم کورت – ستره محکمه» به هزاران نفر باوجود موجودیت مرض کرونا، به زیارت و اجرای احترام صف کشیدند و روز جمعه با ترتیبات شکوهمندی در عمارت زیبای قانون گزاری ایالات متحدۀ امریکا «کیپیتال» طی مراسم و ترتیبات به حضور مدوعین شناخته شده، برای اولین بار یک زن احترام و تقدیر گردید.

وی وصیت نموده است که بعد ازوفات باید جانشین وی توسط یک رئیس جمهور منتخب دیموکرات صورت بگیرد، در حالیکه رئیس جمهور ترمپ برخلاف عرف قانونی، یک ماه قبل از انتخابات فوراً جانشینی برای خانم روت ب. گینزبیرگ تعیین و معرفی نمود.

یکی از داستان های قابل توصیف خانم مذکور اینست که در مسافرتی به کارولینای شمالی از وی سوال شد که: تفاوت بین یک کارگر سادۀ شرکت تهیۀ البسه در نیویارک و یک قاضی «ستره محکمه» چه است؟ وی بلافاصله جواب داد: فقط یک نسل! خانم کارگر مادر وی بوده است. بلی خدمتگاران اجتماع و مبارزان عدالت و مساوات در سرزمین خویش، در حقیت خدمتگاران و آموزگاران همه جوامع بشری محسوب میگردند.

پایان

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply