شمسیه علی زاده ستارۀ درخشان کانکور پوهنتون های افغانستان

ملالی موسی نظام  

0 792

      ۰۳/۱۰/۲۰۲۰     

 

 

خبرمؤفقیت ستارۀ درخشان کانکور شاگردان آماده برای جذب در پوهنځی های گوناگون پوهنتون های افغانستان در حالی در حلقه های مطبوعات داخلی و خارجی بصورت وسیع منتشر گردید که در گوشۀ دیگری ازین جهان، یعنی در شهر دوحه مرکز قطر نمایندگان دولت افغانستان و جمیعت طالب که بعد از مدت طولانی بالاخره برای آوردن یک صلح احتمالی «؟!» برای سرزمین جنگزدۀ ما گرد آمده اند هنوز هم بر یک انسجام برای آغاز گفتگو ها بین طرفین به موافقه نرسیده اند و دی یک حالت تشتت بسر میبرند.

پیشرفت و علاقمندی قشر اناث سرزمین ما در ۱۹ سال اخیر در ساحۀ معارف و آموزش، در حالیکه آتش جنگ و ویرانی و بی امنیتی هنوز بیداد می نماید، آنقدر قابل قدر و درخشان است که شاید در دیگر سرزمین های اسلامی جنگ زده نظیرش مشاهده نشده باشد. عفریت خشونت و نا امنی گسترده در سرتاسر کشور ما علی الرغم موانع بیشمار، نتوانسته است مانع تلاش و کوشش برای دستیابی به امکانات تعلیم و تربیت دختران، پابپای پسران در اقصی نقاط افغانستان گردد. اینک در زمینه شاگرد اول مسابقۀ کنگور را که با اشتراک ۲۰۰هزار داوطلب درین امتحان به چنین پیروزمندی ای نایل گردیده است معرفی می نماییم:

این دختر نهایت کوشاو لایق که مانند بسیاری از همسالان خویش زحمات زیادی را در طول حیات متقبل گردیده باشد، از اهالی «خار تیزک» ولسوالی جاغوری ولایت غزنی یعنی از سرزمین حضرت سنایی «ع» می باشد که ۱۸ سال عمر دارد که عجالتاً با دوری از پدر در « دشت برچی» ولایت کابل حیات بسر میبرند.

پدر شمسیه که در شهر خویش معلم مکتب بود برای رفع مشکلات اقتصادی، تصمیم میگیرد که راهی هرات گردد، جاییکه شمسیه تا صنوف متوسطه تحصیل می نماید و بعد تر برای جستجوی کار بهتری عازم شهر کابل میگردد و

  

شمسیه در لیسۀ «آصف مایل» بقیه تحصیلاتش را تا حد بکلوریا به پایان میرساند. پدر شمسیه منحیث کارگری در معدن زغال سنگ «درۀ صوف» ولایت سمنگان وظیفه دارد و در پیروزی شمسیه در همانجا مشغول کار بود.

 

زمانیکه نتیجۀ کانکور با اول نمره شدن دختر وی اعلام میگردد، این پدر زحمتکش با افتخار و خوشحالی با همکاران خبر را ابراز میدارد و مؤسسه ای که وی مأمور آن است مراسمی به این مناسبت برگزار می نماید تا از وی برای تربیت چنان فرزندی تقدیر به عمل آید. آفرین بر احساس آنان.

مادر شمسیه در حقیقت مشوق جدی برای تحصیل وی شمرده میشود چنانچه که در روز اعلام نتایج کنکور، چشم به پردۀ تلویزیون دوخته بودند که دایماً روی صفحه را برفک و مشکل تخنیکی مغشوش می نمود. درین اثنا شمسیه برای مراقبت از آنتن بیرون میرود و پروگرام حال پنج شاگرد را از پائین به بالا معرفی اعلام می نماید تا اینکه به نفر اول میرسد؛ در حالیکه شمسیه هنوز مصروف جابجا نمودن آنتن است، مادرش صدا میزند که” بیا دخترم، بیا شمسیه که در کانکور تو اول شدی”!! اشک شوق مادر و دختر بعد ازینکه تصویر شمسیه بر روی صفحۀ تلویزیون پدیدار میگردد، از کنترول خارج میشود……اشکی از خوشحالی ایکه حاصل مدت ها تلاش و مطالعات این دختر قابل افتخار افغان بوده است…حاصل ۴ ساعت خواب و ۲۰ساعت تلاش برای رسیدن به چنین مقام شامخی!!

شمسیه در حقیقت در تقاضای شامل گشتن در پوهنځی طب پوهنتون کابل مقام اول امتحانات کانکور را حائز گردید، یعنی درخواستش چنین بوده است تا بتواند داکتر حاذقی برای خدمت به هموطنان محتاج خویش گردد که حال این جادۀ طلایی را با توانایی و مؤفقیت طی خواهد نمود.

طوریکه مطالعه فرمودید، دخترانی که در سرزمین نا أمن و جنگ زدۀ ما مراحل پیشرفت و کامیابی را طی می نمایند، آرزو های زیادی برای آینده دارند که حقوق حقۀ آنان محسوب میگردد، ولی واهمه و ناباوری زنان افغانستان با حضور فعال گروه طالب در امور مملکت و قیودی که بر زن و دختر افغان«به هر حدودی» تحمیل خواهد گردید، موضوعیست جدی و سووال بر انگیز که خدای نکرده ورق تاریک دیگری را در حیات اجتماعی شکنن ملت افغانستان، خصوصاً قشر اناث مملکت رقم نزند. امیدواریم که چنین نشود.

لطفاً ویدیوی مصاحبه با این دخت قابل افتخار وطن را مشاهده بفرمایید:


https://www.facebook.com/236370760114830/posts/1048305848921313/

 

پایان

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply