چی عوامل را طالبان مانع صلح میدانند؟

شمس حقجو

0 506

از آغاز مذاکرات بین الافغانی میان گروه طالبان و هیآت مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان تا کنون چند هفته میگذرد ولی دو طرف تا هنوز به طرز العمل برای آغاز مذاکرات رو در رو دست نیافته اند، طالبان بار ها تاکید داشته اند تا زمانی که عوامل جنگ در افغانستان ختم نشود آتش بس به وجود نمی آید و مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. حالا با وجود که موانع آغاز مذاکرات بین الافغانی از جانب حکومت افغانستان که همانا رهایی ۵ هزار زندانی این گروه بود رفع شد چی عوامل را طالبان موانع پروسه صلح و آتش بس می شمارند. در این نوشتار تلاش می کنیم تا به این سوال پاسخ ارایه کنیم.

طالبان برای این که از پروسه صلح برای خود امتیازگیری بیشتر نمایند برای آغاز مذاکرات بین الافغانی رهایی ۵ هزار زندانی خود را شرط گذاشتند و بعد از رها شدن تمامی زندانیان خود به میز مذاکره حاضر شدند ولی حالا که قرار است مذاکرات روی مسایل مختلف رو در رو آغاز و بر آن بحث صورت بگیرد طالبان بعد از رهایی زندانیان خود به منظور امتیازگیری بیشتر از دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواسته های خود را یکبار دیگر تجدید نموده و آنرا موانع پروسه صلح میدانند و تاکید دارند تا زمانی که این موانع رفع نشود آتش بس که از خواسته های دولت افغانستان است تحقق نخواهد یافت. قابل ذکر است که در گذشته طالبان حضور نیرو های خارجی را موانع پروسه صلح به شمار می آورند ولی حالا که با ایالات متحده آمریکا توافق صلح به امضاء رسانیدند و از چند ماه به این طرف که این پیمان پابرجاست تا کنون هیچ آمریکایی کشته نشده است و این عامل دیگر وجود ندارد.

طالبان عوامل تازه ای را به عنوان موانع صلح پیشنهاد می نمایند. تا کنون طالبان بطور واضح اذهان نکرده اند که کدامین عوامل موانع صلح اند اما از لابلای اظهارت شان دیده میشود که این گروه ممکن نظام جمهوری اسلامی افغانستان ، آزادی مذاهب و حضور پر رنگ احزاب را موانع صلح بدانند زیرا طالبان بار ها بیان داشته اند که آنها خواهان امارت اسلامی اند،این بدین معنی است که نظام جمهوری اسلامی برای طالبان یکی از عوامل عدم تداوم پروسه صلح تلقی میشود، این گروه اخیراَ نیز بیان داشته اند که در صورت مذاکرات رو در رو آغاز خواهد شد که فقه حنفی اساس همه چیز باشد بناءَ دیده میشود که برای این گروه آزادی مذاهب همچنان مشکل عمده و از جمله عوامل عدم تداوم و به نتیجه رسیدن پروسه صلح میباشد.

با توجه به این دو خواسته مهم گروه مسلح طالبان خوبتر درک میشود که طالبان در پی نابودی نظام منتخب مردم افغانستان و وحدت اقوام و مذاهب اند و میخواهند تمامی دستآورد های هژده ساله مردم افغانستان که مطابق به قانون اساسی و معیار های جهانی است را از میان بردارند و افغانستان را یکبار دیگر درگیر جنگ های داخلی نمایند.

البته باید خاطر نشان ساخت که نظام جمهوری اسلامی افغانستان از نظام های مدرن و قبول شده ای برای اکثریت دولت های اسلامی است حتی برای پاکستان که طالبان از سوی آنها بطور همه جانبه حمایت میشوند و جمهوری اسلامی افغانستان انتخاب اکثریت مردم افغانستان است و طالبان باید این نکته را مدنظر داشته باشند که آنها فقط جز از مردم افغانستان و یک گروه شورشی اند و هرگز از قاطبه مردم افغانستان نمایندگی نمی کنند و مورد قبول جهانیان نیز نیستند بناءَ چنین اجازه را نیز ندارند که مطالبه امارات و تغیر نظام را برخلاف اراده اکثریت مردم نمایند.

زیرا امارت نظام خواسته و پرداخته خود این گروه است و هیچ جریان سیاسی از آن حمایت نمی کند . با توجه به این مسله اگر طالبان نظام کنونی،آزادی بیان و حضور پر رنگ احزاب را موانع صلح می داندن بدون شک که مانع بزرگ و خط سرخ مردم افغانستان برای طالبان است.

زیرا نظام جمهوری ، آزادی مذاهب و مشروعیت احزاب و به رسمیت شناختن آنها از ویژگی های قانون اساسی و از دستآورد های مردم افغانستان در ۱۹ سال گذشته است. بخصوص آزادی مذاهب در کشور نماد از یک کشور مدرن و مترقی است .

امروز در افغانستان مذهب اهل تشیع از مذاهب به رسمیت شناخته شده کشور است که فیصدی قابل ملاحظه از مردم افغانستان آنرا به رسمیت شناخته و شورای ملی افغانستان نیز قانون احوال شخصیه اهل تشیع را تصویب نموده است و مهم تر که قانون اساسی در ماده ۱۳۱ این مورد را به رسمیت شناخته است .

گروه طالبان اگر واقعاَ صلح میخواهند باید حقوق تمامی اقوام را به رسمیت بشناسند . مردم افغانستان هرگز صلح را که در آن فیصدی بزرگ حتی فیصدی کوچک از مردم افغانستان در آن حقوق خود را از دست بدهند هرگز قبول نخواهند کرد. زیرا دفاع از کشور، نظام و نوامیس ملی از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان به منظور حفظ نظام جمهوریت ، آزادی مذاهب ، آزادی بیان ، حقوق اقلیت هاست که از مهم ترین دست آورد دولت جمهوری اسلامی افغانستان و همینطور دست ‌آورد های جامعه جهانی بخصوص کشور های اسلامی کمک کننده به شمار می آید.

حالا اگر طالبان جمهوریت ، آزادی بیان، آزادی مذاهب ، مشروعیت احزاب ، حقوق زنان را موانع صلح میدانند این همه خط سرخ مردم افغانستان است و مردم افغانستان هرگز اجازه نخواهند داد تا این دست آورد ها بدست گروه طالبان از میان برده شود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply