اهداف پشت پرده حمله در شینوار

عارف نظری

0 678

دشمنان افغانستان ظهر روز شنبه ، یک موتر بمب را در بازار ولسوالی شینواری ولایت ننگرهار منفجر کردند. بمب گذار انتحاری و برنامه ریزیها کاملاً می دانستند که حمله به بازار کنار جاده آسیبی به نیروهای نظامی و مقامات ولسوالی نمی رساند ، بلکه به غیرنظامیان آسیب خواهد رساند  ، اما آنها همچنان موتر بمب را در محل زندگی شهروندان ملکی منفجر کردند که بیشترین قربانی آن کودکان ، زنان و کهنسالان بودند .

 در گذشته ، طالبان به نام جهاد در مقابل نیروهای خارجی می جنگیدند و حملات انتحاری و موتر بمبی را در همه جا انجام می دادند ، سپس ادعا می کردند که در این حمله خارجی ها را کشته و زخمی کرده اند.

اکنون که طالبان با صدور فتوا خواستار پایان حمله به نیروهای خارجی شده و هرگونه قتل آنها را غیرقانونی خوانده اند  ، حملات به شهروندان و نیروهای دولتی افغانستان را در دستور کار خود قرار داده اند و همچنان جنایات آنها ادامه دارد. بر خلاف گذشته ، طالبان مسئولیت هر بمب گذاری و حمله انتحاری را بر عهده می گرفتند ، اما اکنون مسئولیت هرگونه حمله را رد می کنند و بعضاً آن را به عنوان فشار می پذیرند.

هدف اصلی چنین حملاتی چه می تواند باشد؟

با توجه به اینکه اختلافات درون گروهی میان طالبان شدت گرفته است  رهبران سیاسی آنها  توافق کرده اند که خشونت با ایالات متحده را کاهش دهند ، اما جنگ سالاران که مهمات در سلاح خانه های خود دارند و ماشین ها و جلیقه های خود را با مواد منفجره بارگیری می کنند ، آنها جز راه خشونت و جنگ با هیچ گونه برنامه ای موافق هستند که این دسته از گروه طالبان مستقیماً با استخبارات پاکستان در ارتباط است و توسط  آنها حمایت همه جانبه میشوند و به دستور آنها حمله می جنگند . با این حال ، گروه سیاسی طالبان مسئولیت این حملات را که موجب خشم ایالات متحده شده است ، به عهده نگرفته است ، چون در طرف جانب امریکا و طالبان در توافق نامه  با کاهش خشونت و عدم انجام حملات در شهرها موافقت کرده اند .

از سوی دیگر ، طالبان اختلافات شدیدی در گفتگوهای صلح دارند و از برخی از موارد توافق شده با هیئت افغانستان راضی نیستند. طالبان گفتگوهای صلح را به تاخیر می اندازند و طرف هیئت افغانستان  را مقصر تأخیر می دانند ، و از طرفی  طالبان تلاش می کنند اختلافات میان خود را مخفی نگه دارند. با چنین حملاتی ، طالبان در تلاشند تا دولت افغانستان را تحت فشار قرار دهند تا هر گونه دستور صلح و خواسته های طالبان را که خواسته های  استخبارات خارجی هستند بپذیرد . شکی نیست که صدای مردم پس از هر حمله برای صلح است ، اما باید به خاطر داشت که صلح قیمت و ارزشی دارد و منافع ملی هرگز فدای صلح نمی شوند. صلح برای پایان دادن به جنگ است ، صلح برای محافظت از ارزش ها و منافع ملی است ، اما صلحی که در آن ارزش ها و منافع از بین برود جنگ بهتر از آن است.

هیئت مردم و حکومت افغانستان تمام تلاش خود را می کند تا تسلیم هرگونه فشار طالبان نشوند و گفتگوهای صلح را بدون به خطر انداختن خواسته های مردم افغانستان دنبال کند. طالبان برای خشونت قیام کرده اند و این پروژه هرگز به صلح اعتقاد ندارد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply