تمکین طالبان برای آمریکا

توفیق عظیمی

0 497

تیم مذاکره کننده مردم افغانستان ، نماینده جمهوری و مردم افغانستان ، با جسارت و شایستگی پیشگام مذاکره با طالبان و عبور از چالش های پیش رو شده است. در ابتدا گفته می شد که در نمایندگان جمهوریخواه افراد منطقی برای بحث و گفتگو با طالبان از نظر اسلامی وجود ندارد ، اما اکنون شرایط به گونه ای پیش آمده است  که طالبان داستان اسلام را عقب انداخته و می خواهند به توافق نامه آمریکا ادامه دهند. رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز چهارشنبه در جلسه مقدماتی معرفی وزرای حکومت خود در پارلمان افغانستان  به صراحت گفت که هیئت جمهوری خواهان ، خواهان مذاکره و توافق با طالبان مطابق احکام اسلام ، قرآن و احادیث بودند ، اما طالبان به گفتگو با ایالات متحده ادامه دادند.

رئیس جمهور به اعضای ولسی جرگه اطمینان داد که تیم مذاکره کننده با قاطعیت از حقوق مردم دفاع می کند و خواسته های نمایندگان مردم در لویه جرگه را برآورده می کند. هنگامی که ایالات متحده و طالبان مذاکرات را آغاز کردند ، اولین آتش بس حاصل شد و همه حملات به نیروهای خارجی متوقف و حتی جرم انگاری شد ، اما اکنون که مذاکرات با افغانها آغاز شده است ، طالبان به طور متوسط هر روز شش غیرنظامی را می کشند و زخمی می کنند. تفاوت در این است که طالبان مسئولیت برخی را قبول و مسئولیت برخی دیگر را نمی پذیرند. وی گفت: “شما (طالبان) به ایالات متحده حمله نمی کنید ، كار خوبی انجام میدهید  ، اما سوال این است كه چرا به افغانها حمله می کنید ، دلیل آن چیست و چگونه آن را توجیه می كنید؟” رئیس جمهور در سخنرانی خود گفت که افغانها هر روز سرزمین مادری خود را می سازند ، پول خرج می کنند ، اما طالبان آن را ویران می کنند.

منظور رئیس جمهور غنی از مدارس ، جاده ها ، کلینیک ها و پل هایی است که اخیراً توسط شبه نظامیان طالبان تخریب شده است. رئیس جمهور در سخنرانی خود به طالبان یادآوری کرد که هیچ کس نمی تواند به افغانها زور بگوید ، اما سخنان زیادی را می پذیرد. وی گفت طالبان هیچ برنامه ای برای افغانستان ندارند اما برای اسامه بن لادن آنها کشور را زیر و رو کرده اند. رئیس جمهور بار دیگر از طالبان خواست تا به قول خود عمل کرده و روابط خود را با گروه های تروریستی خارجی قطع کنند. اظهارات رئیس جمهور در حالی است که بر اساس گزارش های اخیر سازمان ملل ، طالبان با القاعده و دیگر گروه های تروریستی خارجی همچنان ارتباط دارند و برخلاف توافق نامه آمریکا عمل می کنند. طالبان نمی توانند خود را از تروریست های خارجی جدا کنند زیرا در این صورت مشروعیت جنگ بیشتر تضعیف می شود ، زیرا طالبان جنگ در حال انجام را جهاد می نامند و وقتی خارجی ها روند را ترک می کنند ، این جهاد نیست ، این یک جنگ قدرت است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply