ابراز نظر علماء دین در مورد جنگ افغانستان

عارف نظری

0 674

در مورد جنگ افغانستان فتواها! در مورد جنگ افغانستان از مفتی مکه مکرمه گرفته الی کشورهای اسلامی و در داخل کشور هزارها عالم دین در وقت و زمان های مختلف فتواهای صادر کردند و جنگ جاری در افغانستان را ناجایز، غیر مشروع و تحمیلی دانسته اند.

 ما در این بحث کوتاه میخواهیم، در مورد آن فتواهای صحبت نمایم که از طرف کشورهای مختلف اسلامی در مورد غیر مشروع بودن جنگ جاری در افغانستان صادر گردیده است. نخست، ۷۰ تن از عالمان بزرگ جهان اسلام به شمول عالمان کشور پاکستان و افغانستان، به تاریخ ۱۱ می ۲۰۱۸ میلادی در منطقه بوگور، شهرجاکارتا، پایتخت کشور اندونیزیا، گرد هم جمع شده بودند و در طی یک کنفرانس مطبوعاتی حملات انتحاری، برادر کشی، فعالیت های تروریستی و خشونت ها را در افغانستان از سوی گروه طالبان خلاف تمام اصول و ارزش های اسلامی اعلان کرده بودند.

در این کنفرانس جوکو جوکوی ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا نیز اشتراک کرده بود. هکذا، بتاریخ ۴ ماه جون سال ۲۰۱۸ میلادی به تعداد ۲۵۰۰ عالمان دین از سراسر افغانستان در خیمه لویه جرگه گرد هم جمع شده بودند. در مورد ناجایز و غیرشرعی بودن جنگ جاری در افغانستان یک فتوای ۷ ماده ی را صادر کردند که در آن آمده بود، که ۹۹ فیصد مردم افغانستان مسلمان اند و قانون اساسی افغانستان یکی از بهترین قانون های اساسی کشور های اسلامی است، به همین ترتیب در اعلامیه آمده بود، که جنگ جاری در افغانستان هیچ نوع جواز شرعی ندارد و انجام دادن فعالیت های انتحاری، انفجاری، تروریستی و خشونت آمیز که باعث کشتن انسان های بیگناه می شوند، خلاف تمام اصول و ارزش های اسلامی است و به صورت مطلق حرام است.

مدت پس عالمان دینی سازمان کشورهای اسلامی به میزبانی شهر جده و مکه مکرمه عربستان از فتوای عالمان افغانستان، بتاریخ ۱۰ و ۱۱ جولای سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۲۰ تن از عالمان دینی سازمان کشورهای اسلامی به میزبانی شهر جده و مکه مکرمه عربستان سعودی دور هم جمع شده بودند، طی دو کنفرانس جداگانه جنگ جاری در افغانستان را خلاف تمام اصول و ارزش های اسلامی اعلان کردند و همچنان آنها در شهر مکه مکرمه در مورد جنگ جاری در افغانستان اعلامیه ۷ ماده ی را به نشر رسانیدند.

که در اعلامیه شان گفته بودند، ( حکومت افغانستان اسلامی است، مردم اش مسلمان است، جنگ جاری در افغانستان فنته است، حملات انتحاری و فعالیت های تروریستی حرام قطعی است). چند روز قبل شمار از عالمان دینی در کشور بنگله دیش بسیار واضح و روشن بیان داشتند، که جنگ جاری در افغانستان افغان کشی، برادر کشی و مسلمان کشی است و از گروه طالبان خواستند که جنگ و خشونت هرچه زودتر متوقف کند و فرصت پیش آمده برایش صلح را از دست ندهند، آنها نیز مانند دیگر عالمان جهان اسلام، انجام دادن فعالیت های انفجاری، انتحاری، تروریستی و خشونت آمیز را حرام قطعی اعلان کردند.

از دو دهه بدینسو طالبان هر روز تحت نام جهاد در افغانستان جنگ و فعالیت های انفجاری، انتحاری و تروریستی را انجام می دهند که در نتیجه آن افغان های بیگناه کشته شده تعداد زیادی یتیم شدند و بیوه زنان افزایش یافته اند و دها خانواده بی خانمان گردیدند. حال حرف اساسی این است، که گروه طالبان برای رد اینهمه فتوا چه دلایلی دارند و جنگ شانرا تحت نام جهاد چگونه مشروعیت می بخشند؟. آیا طالبان به گفته بادارشان هر روز مردم را می کشند؟ آیا به اشاره آن خبیث ها اینهمه قتل ها را انجام می دهند، که عایدات شان از همین طریق است، که افغانان حتی از یاد آوری آن شرم و احساس گناه می کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply