خشونت طالبان سبب بی باوری مردم به صلح گردیده است

شمس حقجو

0 542

جنگ و خشونت اخیر طالبان افغان ها را از روند صلح نا امید کرده و اعتماد آنها به این روند رو به زوال است.

طالبان نه تنها نتوانسته اند وعده های خود در مورد کاهش خشونت عمل کنند ، بلکه خشونت ها را تشدید کرده اند ، که از نظر دولت ، مردم و جامعه جهانی مقصر آنها هستند.

از زمان آغاز مذاکرات بین افغانی در دوحه ، درگیری ها در این کشور افزایش یافته و مردم افغانستان طالبان را مقصر می دانند.

به همه معلوم است که دولت افغانستان برای تأمین صلح اقدامات زیادی انجام داده است ، اما از طرف دیگر طالبان با تشدید خشونت ها پروسه صلح را با نا امیدی روبرو کرده اند .

طالبان می دانند که با خشونت نمی توان به هیچ چیز دست یافت ، شما ممکن است گزارش هایی را در هلمند و قندهار دیده و شنیده باشید که ده ها تن از فرماندهان طالبان در جنگ کشته و زخمی شده و از منطقه فرار کرده اند. مجبوریت طالبان از خشونت و جنگ این است که اگر آنها جنگ نکنند ، استخبارات خارجی هیچ فرصت و پولی برای آنها نمی دهند ، بنابراین آنها می خواهند جنگ را تشدید کنند و از این طریق درآمد کسب کنند. طالبان چند روز پیش به منطقه دشت ارچی کندز حمله کردند اما با رسیدن کماندوها ، طالبان از این ولسوالی عقب نشینی کردند و بازار دشت ارچی را ترک نمودند و در نتیجه ۷۰ نفر کشته بجا ماندند .

مفاد این جنگ چه بود ، فقط این که صدها خانواده آواره شدند ، هزاران خانواده آشفته شدند و کودکان قربانی جنگ شدند. فرماندهان و رهبران طالبان از مزایا بهره مند شدند، رهبران سیاسی از جنگ امتیازات میگیرند و قومندانان جنگی از این جنگ پول گرفتند. قرار داد جنگ طالبان این است که به قومندان که بیشترین جنگ را می کنند و بیشترین خون را می ریزند به همان اندازه امکانات بیشتری داده می شود.

طالبان به جز بی ثبات کردن و قربانی کردن افغانها در جنگ ، هیچ چیز دیگری را نمی توانند به دست بیآ رند. طالبان به یک دانه سرطانی برای افغان ها و افغانستان تبدیل شده اند و تا زمانی که این دانه ها یا درمان نشوند و یابرچیده نشوند ، خونریزی ادامه خواهد یافت.

همه شاهد هستیم که دولت افغانستان تعهد خود را نسبت به صلح نشان داده ، زندانیان را آزاد کرده ، مذاکرات را آغاز کرده است ، به طالبان وقت داده است ، اما هنوز این گروه دستورات پاکستان را روی میز مذاکره و نظام 20 ساله و دستاوردها را می خواهند به هدر بدهند ، اما افغان ها هرگز به این گونه صلح معامله نخواهند کرد .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply