آیا جنگ با باغیان واجب است؟

عارف نظری

0 742

جمهــور علماء معتقد انـد جــنگ به اهــل بـ غی کــه درمـقـابـل مسلـمانـان خــروج کــرده انـد، البتة بعـد از دعــوة آنها به صلح و سازش ، قبول نکردن صلح از جانب آنها و ادامه دادن شان به سر کشی  و ستم خود واجب است ،زیرا که خداوند متعال در این مورد  چنین می فرماید :

ترجمه:هرگاه دو گروه مسلمانان با هم به جنگ پرداختند در میان آنها صلح برقرار کنید، اگر یکی از آنها در حق دیگری تجاوز کردند و ستم نمودند ( و صلح را نپذیرفتند ) به آن دسته که ستم می کنند و تعدی می ورزند بجنگید تا زمانیکه بسوی اطاعت از فرمان خدا برگردند و حکم خدا(ج) را بپذیرند اگر برگشت نمود ند فرمان خدا(ج) را قبول کرد ، در میان آنها به عدالت صلح را برقرار سازید در اجرای مواد و انجام شرایط عدالت بکار ببرید چرا که خداوند عادلان را دوست دارد. سورة حجرات آیه (8) .

دلایل جمهور علماء:

جمهور علماء در مورد وجوب جنگ با باغیان به چند  دلیل استدلال کرده اند ، که به اختصار به ذکـر آن می پردازیم:

– ترجمه: (پس جنگ کنید همراه کسانانیکه بغاوت میکنند تا آنها رجوع کنند به سوی امر خدا (ج) . سوره حجرات آیه (8).

– حدیث شریف:(در آخر زمان گروهی به وجود خواهند آمد تازه به دوران رسیده وکم خرد ، قرآن هم می خوانند ایمانشان از گلویشان فراتر نمی رود ، همانند تیری که از هدف می گذرد ، از دین بیرون می روند ، پس هر جا که آنها را دیدید آنان را بکشید که در کشتن آنها برای قتل شان در روز قیامت اجر بزرگی است). متفق علیه .

– ترجمه حدیث شریف: در میان امت من اختلاف و تفرقه پیش خواهد آمد،گروه قول نیک بر زبان می آورند،اما عمل سوء و بد دارند و همچون تیری که از هدف می گذرد از د ین خارج می شوند و فقط وقتی برمیگردند که تیر رها شده به عقب برگردد،آنها بدترین مردم هستند. “احکام قرآن جصاص ج 3 ص 400 “.

همچنین اسلام مسلمانان را با ایستادگی در برابرظلم،طغیان، بغاوت و تجاوز از هر جا که باشد، دعوت کرده و مردم مؤمن را به برقراری سازش میان گروه درگیر و متخاصم نموده است .

اما اگر صلح سودمند واقع نشد و دعوت با آشتی ثمره در پای نداشت، با گروهی باغی جنگ صورت گیرد و بالای شان فشار وارد شود تا به حکم خدا برگشته رهیاب شوند .

کاملا هویداست که گروه طالبان یک گروه باغی بوده تمامی اعمال کردار گفتار وروش آن ها کاملا در تضاد و تقابل با قرآن و سنت بوده است.

طــالـــبان در طـــول ســـه دهــه اخــیر جــنگ خــانـــمان ســـوز وویـــرانگــر با ارتـــکاب جنایات انجام اعمال تروریستی وتخریبی وبا سوء استفاده از نام دین و شریعت ملت مظلوم و درد دیده مان را بخاک وخون کشیده که این عمل آنان مورد خشم و غضب خداوند (ج) قرار گرفته در دنیا خوار و ذلیل و در آخرت به کیفر اعمال ایشان خواهد رسید که بدون شک اعمال بادران آنان در حقیقت جنایتی است نابخشودنی و خداوند (ج) متجاوزین ظالمین را نمـــی بخشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply