تبعیض و تعصب انسان را به پرتگاه نابودی می کشاند

عارف نظری

0 611

ملت مظلوم ما در آتش ظلم وبی عدالتی و مصیبت های گوناگون مانند جنگ ، تعصب و تبعیض ، و غیره بسر میبرند و می بینیم که افراد و گروه های مغرض و مزدوران استخباراتی اشغالگران و دشمنان دسیسه گر در تشدید تعصبات ، قوم پرستی و تفرقه اندازی در بین ملت شریف افغان کار و به انواع مختلف فعالیت دارند. کشور ما از اقوام وفرهنگ های متعددی شکل گرفته است که بیشتر هم نژاد هستند با وجود تفاوتهای در فرهنگ ، آداب ، رسوم و زبان ، در طول تاریخ به عنوان یک ملت واحد در کنار هم زندگی کرده اند، نتیجه همین تعامل مثبت گروه های قومی بوده که هویت ملی و فرهنگ ما را شکل بخشیده هر یک از اقوام به سهم خود، آن هویت را قویتر و کاملتر ساخته اند. البته در فراز و نشیب تاریخ گاه گاهی عوامل مختلف ، همبستگی میان این اقوام و گروه ها را تحت تاثیر قرار داده است .

طوری که میدانیم یکی از عوامل مهم که در طول تاریخ هدفش تخریب همبستگی و وحدت ملی در کشور ما بوده است نقش دشمنان خارجی است ، نمونه های آن به خصوص در تاریخ معاصر فراوان دیده میشود. دخالت کشورهای متخاصم و بعضی همسایه نااهل و غیره … در تحریک تفرقه اندازی احساسات قومی وقبیلی در مناطق مختلف کشورما باهدف تضعیف همبستگی وحدت ملی به صورت آشکارا عمل نموده اند ومتاسفانه در حال حاضر هنوز هم جریان دارد،واکنون بعضی افراد جاه طلب و فرصت طلب بدون اینکه بدانند سخنان تفرقه آمیز آنها چی پیامدهای منفی و ناگوار به دنبال دارند با اقدامات نا سنجیده خود احساسات مردم را تشدید می کنند در حالی که بر همگان آشکار است که تشدید احساسات و تفرقه های قومی وقبیلی فقط و فقط به سود دشمنان این مرزوبوم است. در نظامهای قبیلوی و سمتی و لسانی سطح اعتماد و انسجام به سطح بسیار پایین بی اعتمادی تنزل می یابد و به مشارکت افراد یک قوم و طایفه محدود می گردد تضادها و ناسازگاری ها تشدید می یابد ناامنی بوجود می یابد هویت دسته جمعی و همبستگی ملی پراکنده وپاشان می شود و در نهایت اختلافات و تفرقه ها و تشدید تضادها و ناسازگاری ها به فروپاشی تفرقه های سیاسی منجر میشود. درکشورما تعصبات گوناگون جریان دارد یکی آن تعصبات قومی است که متاسفانه در این اواخر زیاد دامن زده شده است.

افراد و گروه های مختلف دربین اقوام پشتون ، تاجک ، هزاره ، ازبک ، وغیره خود را نماینده قوم خود مقرر کرده وبنام دفاع از حقوق آن قوم در مقابل دیگر اقوام موقف پر از تعصب گرفته اند وآتش تعصبات قومی را شعله ورتر ساخته اند . یکی از تعصبات دیگر وطن ما تعصب زبانی است . بدبختانه در افغانستان شماری از مردم زبان را مرز میان قوم های ساکن در حدود این جغرافیا می دانند در حالی که این زبان می تواند سازگاری های اجتماعی را در یک جامعه به بار آورده از سوی هم سبب نزدیکی میان ساکنان هریکی از مرز و بوم گردد برای آنها راه گفتگو و مذاکره را باز میکند.

الله تعالی برای انسان ها اساس خلقت شان را بیان می نماید که همه شما از یک نفس واحد واصل مشترک پیدا شده اید ولهذا دین مبین اسلام هرنوع تبعیض و تعصب و برتری جویی و بدبینی را دربین انسانها بیجا و بی مورد دانسته چنانچه در آیات اول سوره النساء خداوند متعال چنین می فرماید: (یأیها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا کثیرآ ونساء واتقوا الله الذي تتساءلون به والأرحام إن الله کان علیکم رقیبا ) .

ترجمه : ای مردم در برابر پروردگار تان با تقوا باشید (احساس مسئولیت بکنید) آن ذات که شما را از یک نفس (آدم “ع”) آفرید و همسر او ( بی بی حوا) را (نیز) از همان نفس خلق کرد، و باز از آن دو ، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت . وبا تقوا باشید در مقابل آن خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید. و از قطع رابطه با خویشاوندان بپرهیزید. یقینا خداوند همواره بر شما حافظ و نگهبان است.

به اساس یک حدیث پیامبر”ع” ، سعدی شاعر در شعری زیبای خود چنین اظهار کرده است :

      بنی آدم اعضای یکدیگرند                       که درآفرینش زیک جوهر انــد

      چو عضوی بدرد آورد روزگار                       دگر عضوها را نماند قرار

     تو کز محنت دیگران بی غمی                          نشاید که نامت نهند آدمـــی

تعصب و تبعیض یک امر فطری و میراثی نیست بلکه انسان ها چنین اعمال زشت را از محیط واجتماع اطرافشان در طی رشد خویش می آموزند.

تعصب و تبعیض خیانت ملی وگناه است مبارزه با آن وظیفه دینی و ملی هریک ماست باید در تقویت همگرایی بخاطر نجات وطن عزیز خویش افغانستان  از پدیده شوم تبعیض وتعصب،مبارزه جدی و همه جانبه یک امر ضروری است تا رستگاری ملی و وحدت ملی بین تمام افغانها به وجود آید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply