مدیریت صلح و جنگ طالبان در دست پاکستان

شمس حقجو

0 881

طالبان هرگز در پروسه صلح یا هیچ یکی از تعهدات شان صادق نبوده اند و مدام آنچه گفته اند را نکرده و ناگفته ها را به منصه اجرا گذاشته اند. هر بار رفتن به در این کشور و آن دیگری، موجب از هم گسیختن اراده این گروه شده و آنها را مهره یی برای تامین منافع سایر کشورها در افغانستان ساخته است.

در سفر اخیر ملا برادر به پاکستان و ملاقات با مسئولین سیاسی و نظامی آن کشور از جمله ، عمران خان نخست وزیر ، فیض حمید رئیس آی اس آی، و لوی درستیز آنکشور، به طالبان هدایت داده شده ، تا در دور بعدی مذاکرات روی موضوع آتش بس به شکل موقت یا هم کاهش خشونت ها در افغانستان بحث نمایند.

این گونه رفتار و این اقدام مثبت پاکستان حتما بخاطر کسب اعتبار در منطقه و افغانستان است که شاید مسبب اصلی آن دیدار های کابل اسلام آباد باشد. اما نکته قابل غور اینست که چنین داد و ستد سیاسی نشان میدهد که طالبان مرتبط به چه کسانی استند. از سوی دیگر وضعیت جاری و اختلاط طالب با پاکستانی ها زمینه را برای بغاوت های دوجانبه این گروه ها علیه تمامیت ارضی افغانستان طوری مساعد میگرداند، که مسئولیت دست اندازی ها را یکی بدوش یک دیگر اندازند‌. این در شرایطی است که جریان مذاکرات صلح، توافقنامه با آمریکا، رها سازی زندانیان هر کدام در جای خود انجام یافته اند .

طالبان با این اعمال شان نشان میدهند که هرگز به قول و عهد خود وفا نکرده اند، و نخواهند کرد. طالبان در مبارزه باطل شان در برابر حکومت اسلامی افغانستان دست به هر ریسمان فساد میزنند. با همان دستی که طالبان در مذاکرات به حکومت قول میدهند با همان ماشه تفنگ را میکشند و ملت مظلوم و نیروهای امنیتی این کشور را میکشند.

آی اس آی پاکستان باید درک کند که در جنگ نیابتی علیه مردم و دولت افغانستان باخته است و نتیجه مطلوب را بدست نیاورده اند. دولت افغانستان همواره در قبال کشور های خارجی به خصوص همسایه ها سیاست حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی را به پیش گرفته است و به پاکستان نیز ضرور است تا دست از شرارت بردارد و بیشتر ازین در صحنه بین الملل به سیاهی روی خود نیفزاید و ادامه این سیاست ها بیشتر پاکستان را در جهان منزوی خواهد کرد.

پاکستان از آوان پیدایش طالبان تا اکنون متهم به تجهیز و حمایت ازین گروه است. اما این حمایت از جوانب مختلف یاور طالبان در افغانستان بوده است. این پشتیبانی سیستماتیک استخباراتی آی اس آی از گروه های تروریستی در افغانستان بخصوص طالبان منحصر به تمویل نظامی و تامین پناهگاه نیست بلکه عندالفرصت در میادین جنگ هم به یاری گروه نامبرده میرسند.

اگر دست پاکستان در اداره طالبان به این اندازه باز است و حرف شان بر طالبان دستور پنداشته میشود پس نخست بر پاکستان واجب است که حسن همجواری اش را با افغانستان ثابت کند و ثانیا سایر کشور های منطقه و جهان بدانند که وسیله فشار بر طالبان، پاکستان است و از این مجرا می توانند در رسیدن به توافق با طالبان همکاری کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply