تعصب و تبعیض مردود است

عارف نظری

0 572

عدم آگاهی از هدایات دین مقدس اسلام یکی از عوامل تاثیر گذار عمده در ترویج پدیده تعصب و تعصب گرایی است . بعضی حلقات خاص در مناطقی که سطح آگاهی مردم از دین اسلام پایین است می کوشند که دیگر هم مردم را در تاریکی وجهالت نگه داشته و به نام سمت ، قوم ، زبان بر مردم حکومت کرده خود را نخبه و برگزیده ساخته و به هدف های که در ذهن دارند دست یابند. درحالیکه اگر به قرآن عظیم الشان واحادیث نبوی “ص” درباره پدیده تعصب مراجعه گردد دیده میشود که اسلام این پدیده را چقدر مردود شمرده و آن را کاملا مخالف شریعت اسلامی دانسته است . از این رو میتوان گفت که عدم آگاهی دقیق از اسلام در مملکت های اسلامی به شمول افغانستان از جمله عامل عمده شکل گیری پدیده تعصب به شمار می آید.

تعصب و تبعیض در مقابل دیگران سبب بی اتفاقی و دشمنی دربین بشریت ، دربین امت اسلام در بین هر مملکت اسلامی شده است و میشود . امروز همه شاید چقدر بدبختی ها در سطح جهانی در سطح امت در سطح هر کشور اسلامی است . درحالیکه همه مسلمانان برادر همدیگر هستند چنانچه خداوندمتعال درآیه دهم سوره الحجرات می فرماید: (إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخویکم واتقوا الله لعلکم ترحمون) “الحجرات : 10” .

ترجمه: (به حقیقت که همه مؤمنان با هم برادرند، بنابر این میان برادرانتان صلح وآشتی برقرار کنید، و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!) .

تعصب و تبعیض ملت مسلمان ما را در وطن ما به چه نوع اشکال مختلف در مقابل یکدیگر بطور آگاهانه یا غیر آگاهانه بی اتفاق ساخته است و سبب چقدر دشمنی های بیجا شده است . ایکاش ملت مسلمان ما درک کنند که همه با هم برادر استند و وحدت و برادری اسلامی خود را احیا کنند.

خداوند متعال در آیه (105) سوره آل عمران می فرماید: ( ولا تکونوا کالذین تفرقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البينات و اولئک لهم عذاب عظیم ) .

ترجمه : و مانند کسانی نباشید که پس از آنکه برایشان دلایل روشن آمد پراگنده و گروه گروه شدند و اختلافات کردند زیرا آنان را عذاب بزرگی است .

بعلاوه خداوند متعال در آیه 46 سوره انفال میفرماید که چنین پراکندگی ها سبب ضعف وسستی تان میشود ( و اطیعوا الله ورسوله ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم واصبروا إن الله مع الصابرین ) .

ترجمه : و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید ! نزاع نکنید تا سست نشوید و قدرت شما از میان نرود! وصبرواستقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است.

یعنی مسلمان باید رضای پروردگار خویش را وموفقیت آخرت خود را همیشه هدف قرار بدهد نه مدح و ستایش مردم را ونه منفعت های مؤقتی دنیا را . گروه ها وحلقات خاص وحتی ممالک همسایه برای تامین منافع شخصی خود شان تعصب گرایی در میان اقوام و نژادهای مختلف را یکی از راه های رسیدن به اهداف شان می دانند . محرک های خارجی در نخست به گروه های مورد نظر شان به نوع اینکه درصدد دفاع از حقوق تلف شده شان دست همکاری داده وآرام آرام آنها را از قوم های دیگر ممالک شان دور ساخته به ساده گی آنها را دستخوش هدف های خاص خودشان ساخته و منافع شخصی شان را تامین میکنند.

تمامی انسانها به دلیل دارا بودن قوه اندیشه و اختیار چه بسا در شناخت راه درست از نادرست ، دچار خطا و اشتباه هم میشوند و این دنیا هم محل این امتحان و آزمون ها و کسب تجربه ها از این امتحانات است . پس خداوند به پیغمبرش می گوید: که به آنها دوباره موقع و میدان بده در جلسات شورا ومشورت، بازم از آنان نظر خواهی کن تا شخصیت شان با اعتبار ساخته شود ، که بی شک راه رشد هر جامعه ای در همین باز کردن فضاها برای ورود همه علایق فکری است ، که بتوانند ابراز وجود کنند و نقشی در سازندگی و رشد جامعه خود داشته باشند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply