قتل عمد گناه کبیره است

توفیق عظیمی

0 609

از آیه های کریمه به وضوح این مسئله مهم معلوم میشود که هرکسی که خود را مسلمان نشان دهد خواه با خواندن کلمه طیبه یا با اظهار شعار دیگری اسلامی ، مثلآ در آذان ونماز وغیره شرکت کند ، پس برمسلمانان لازم است که او را مسلمان بدانند . وبا او مثل مسلمانان رفتار کنند ودرانتظار این نباشند که او از ته دل مسلمان شده است یا بنابر مصلحت دیگر اسلام را اظهار کرده است .

نیز در این باره براعمال اوهم ملاکی نخواهد بود. فرض کنید که او نماز نمی خواند روزه نمی گیرد ودرهرنوع گناه آلوده شده باز هم کسی حق ندارد که او را از اسلام خارج بداند یا با او مانند کفار رفتار کند. امام اعظم فرموده است : “لانکفر القبله بذنب” یعنی ما اهل قبله را به سبب گناه کافر نمی گوییم دربعضی روایات حدیث هم اینگونه الفاظ ذکر شده است که اهل قبله را تکفیر نکنید هرچند آنان گناهگار وبد عمل باشند.

اما دراینجا یک امر به طور ویژه قابل فهم وتذکر است که ازقرآن وحدیث این ثابت است که هرکسی که خود را مسلمان بگوید به او کافر گفتن یا پنداشتن جایز نیست . مطلب روشن آن ، این است که تا وقتی از او چنان قول یا عملی صادر نگردد که ، علامت قطعی کفر باشد . اقرار او را بر اسلام صحیح قرار داده به او مسلمان گفته میشود وبه او مانند مسلمانان رفتار کرده می شود وکسی حق ندارد که به کیفیات قبلی او از اخلاص ونفاق بحث کند .

اما کسی که با اظهار اسلام واقرار ایمان کلمات کفرهم گوید یا به بتی سجده میکند یا شعار مذهبی کفار را اختیار می کند مانند بسن زنار وغیره ، آن شخص بدون شک به سبب اعمال کفرآمیز اش کافر گفته میشود.

خلاصه مسئله این شد که هرکلمه گوی اهل قبله را مسلمان بدانید واین تفتیش که درباطن وقلب او چه چیزی وجود دارد، وظیفه مسلمان نیست ، لذا آن را به خدا حواله کنید . البته اگر با اظهار ایمان امری برخلاف ایمان از او سربزند پس او را مرتد بدانید ، به شرطی که خلاف ایمان بودن آن امرقطعی ویقینی باشد ودرآن راه احتمال دیگر وتأویلی نداشته باشد.

از این موضوع این هم معلوم شد که که لفظ کلمه گو ، یا اهل قبله ، الفاظ اصطلاحی هستند که مصداق آنها تنها کسی است که بعد از مدعی اسلام بودن ، مرتکب قول وفعل کافرانه نباشد.

ای اهل ایمان! هنگامی که در راه خدا برای نبرد با دشمن سفر می کنید در مسیر سفر نسبت به شناخت مؤمن از کافرتحقیق و تفحّص کامل کنید. و به کسی که نزد شما اظهار اسلام می کند، نگویید: مؤمن نیستی. تا برای به دست آوردن کالای بی ارزش و ناپایدار زندگی دنیا او را بکشید، اگر خواهان غنیمت هستید پس برای شما نزد خدا غنایم فراوانی است. شما هم پیش از این ایمانتان ایمانی ظاهری بود؛ خدا بر شما منّت نهاد تا به ایمان استوار و محکم رسیدید پس باید تحقیق و تفحّص کامل کنید تا به دست شما کاری خلاف اوامر خدا انجام نگیرد یقیناً خدا همواره به آنچه انجام می دهید، آگاه است.

دراسلام به صراحت گفته شده که نعمت حیات یک نعمت خدا داد وعطیه بزرگ الهی است ، لذا هرگونه اقدام غیرشرعی وغیرقانونی که سبب سلب این نعمت گردد ، از نظراسلام حرام بوده ، جرم وجنایت نابخشودنی تلقی میگردد.

متأسفانه گروه شورشگروجنایت کار طالبان از ابتداء در خشونت بوده ترحم اسلامی وانسانی نداشته واین عمل آنان خلاف آیات قران کریم بوده ویک گروه باغی است در اعمال کردار گفتار وروش آنها کاملا در تضاد وتقابل با قرآن وسنت اند بنآ قتل ناحق وجنگ بی مفهوم در کشور اسلامی ما افغانستان طبق احکام اسلامی صبغه شرعی ودینی نداشته حرام وناجایز است .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply