طالبان محکمه شان را به پاکستان انتقال دادند

توفیق عظیمی

0 623

گروه طالبان به دلیل هراس از حملات نیروهای امنیتی افغان، محکمه خود را از ولسوالی صبری ولایت خوست به شهر تل کشور پاکستان انتقال و تعدادی از بزرگان قومی که نزد آن ها به اتهام همکاری با دولت زندانی بوده نیز با خود به آن شهر انتقال داده اند.

قبل از این نیز طالبان در وقفه مذاکرات صلح بین الافغانی، همانطور که هیات افغانستان به خانه خود برگشته بودند، طالبان نیز همانگونه به مقعر اصلی شان پناه برده بودند و به جهانیان خودشان را معرفی کردند که مربوط به پاکستان میشوند. اکنون نیز طالبان بدلیل بد امنی در ولایت خوست محکمه شان را به تل پاکستان انتقال دادند و بدبختانه یکتعداد از اتباع افغانستان که دربند شان بودند را نیز با خود بورده اند. طالبان با اجرای عدالت به شیوه خاص ، خود را نیرویی “سختگیر اما عدالتخواه” و قضاتی قابل دسترس و کارآمد تر از دست اندرکاران نظام قضایی دولتی معرفی کرده اند. این وضعیت به طالبان کمک کرده است تا حضور خود را حتی به مناطقی دور از حوزه سنتی نفوذ این گروه در افغانستان گسترش دهند.

انتقال محکمه طالبان به پاکستان یکی دیگر از نمادهای وابسته گی این گروه به پاکستان است، و نشان میدهد که قلمرو پاکستان محل امنی برای زیست و حکمروای طالبان و شورش افگنی شان در منطقه میباشد. این در حالیست که زاهد حفیظ چوهدری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در رابطه به سفر هیئت طالبان به این کشور گفته بود که این سفر جز خط مشی حکومت پاکستان در رابطه با صلح افغانستان می‌باشد، و سفر هیئت کمیسیون سیاسی طالبان جز پالیسی پاکستان است که با تمام طرف‌های ذیدخل در پروسه صلح افغانستان تماس داشته باشد و در مذاکرات بین‌الافغانی سهولت ایجاد کند.” دفتر عمران خان صدراعظم پاکستان هم در اعلامیه‌ای گفت که آقای خان در ملاقات با هیئت طالبان در مورد افزایش خشونت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از هردو طرف جنگ خواسته که خشونت را کاهش بدهند تا راه برای آتش‌بس باز شود. اما باز هم خلف وعده و جای دادن به فراریان نظامی و قضایی این گروه تروریستی جفای است که در حق مردم افغانستان میشود.

موجودیت اماکن امن برای طالبان آنهم در ممالک سرحدی افغانستان ابتکار عمل دولت افغانستان و نیروهای حامی آن را در از بین بردن اماکن امن این گروه در خاک این کشور ازبین برده است. پاکستان در حالی که امتیاز میانجیگری و تسهیل در مذاکرات صلح افغانستان را از آن خود می‌داند، ولی بعضی از حلقه ها را متهم می‌کند که این پروسه را تخریب می‌کنند. پاکستان انگشت به سوی هند گرفته و می‌گوید اگر هند با پاکستان داخل جنگ شود پروسه صلح افغانستان را متضرر می‌سازد. که این خود یک نوع تهدید برای افغانستان در رابطه به چگونگی روابط اش با هند، از سوی پاکستان است. کشور های همسایه باید با در نظر گرفتن اصل حسن همجواری و همکاری به دول دیگر، دست افغانستان را در بیرون آمدن از منجلاب تروریسم بگیرند نه آنکه بیشتر بر پیکر نیم جان آن ضربه منفی وارد کنند. پاکستان یا هر کشور دیگر که در صدد نابودی یک دولت باشند ضمن آنکه به این هدف رسیده نمی توانند روی خود را در جامعه جهانی سیاه میکنند‌. تحت هر شرایطی که باشد آمدن صلح و حفظ آن به واسطه دولت افغانستان متصور است. مردم و حکومت افغانستان با وجود جنگ ۱۸ ساله این گروه علیه مردم و منافع این کشور باز هم از خود گذشت نشان داده اند و آغوش شان را بطرف این گروه باز کرده اند. این بهترین فرصت برای طالبان است تا این چانس را غنیمت بشمارند و از مردم استقبال کنند. در غیر این صورت زمانی که خشم‌ مردم شعله ور گردد آنگاه راهی برای وصل نخواهند داشت و مجبور استند در آتش غضب ملت رنجیده افغانستان بسوزند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply