بهای پیاز در جوزجان هشت برابر شده است

515

شماری از باشندگان جوزجان، می‌گویند که بهای پیاز در بازارهای شهر شبرغان، مرکز این ولایت، در مقایسه با سال گذشته، هشت برابر شده است.

به گفته‌ی باشندگان جوزجان، نبود سردخانه‌های معیاری در این ولایت، سبب شده است که پیازهای تولیدشده پس از گردآوری و بسته‌بندی، به بهای پایین به پاکستان صادر شود که پس از آن، با بهای بلند به افغانستان وارد می‌شود و به فروش می‌رسد.

نجیب‌الله، باشنده‌ی جوزجان، می‌گوید: «علتش همین است که در جوزجان سردخانه نداریم و یک علت دیگر آن، انتقال پیاز این ولایت به پاکستان است که روزانه بارگیری می‌شود. به همین دلیل، قیمت یک سیر پیاز به ۳۰۰ تا ۳۵۰ افغانی افزایش یافته و مردم دربه‌در است.»

عطامحمد، دیگر باشنده‌ی جوزجان، نیز می‌گوید: «این به ضرر مردم ما است. پارسال یک سیر پیاز ۴۰ تا ۵۰ افغانی بود؛ اما امسال ۳۰۰ تا ۳۲۰ افغانی شده که واقعاً در شرایط کنونی که مردم بی‌کار و وضع اقتصادی شان نهایت خراب است، نمی‌توانند حتا یک کیلوگرام پیاز هم بخرند. از امارت اسلامی می‌خواهیم که در این مورد تجدیدنظر کند و سردخانه‌ها ایجاد شود تا کشاورزان ما متضرر نشوند و در یک وقت مناسب به فروش برسانند.»

در همین حال، مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان، می‌گویند که در سال روان در کنار افزایش حاصلات پیاز، بهای آن نیز افزایش یافته است.

عبادالله انصار، رییس زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان، با تأیید افزایش بهای پیاز، می‌گوید که در تلاش ساخت سردخانه‌های معیاری مورد نیاز این ولایت است.

این در حالی است که نبود سردخانه‌های معیاری در جوزجان، سبب شده است که کشاورزان این ولایت با زحمت‌های زیاد، درآمد کمی داشته باشند.

 

—————————————————————————————————–

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.