!جهان چند قطبی در حال تکوین است

دوکتور نوراحمد خالدی

346
تغییرات چشمگیری در صحنه مناسبات بین المللی در حال وقوع است.
هدف این تغییرات طرد نظم جهانی دیکتاتور منشانه و مصیبت بار غرب به سرکردگی آمریکا میباشد!
تا ختم سال جاری اتحادیه بریکس از پنج عضو ( برازیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به پانزده عضو توسعه می یابد (اعضای جدید: ایران، عربستان سعودی، مصر، ترکیه، قزاقستان، الجزایر ارجنتاین، مکسیکو، ونزویلا، نایجیریا) که در مجموع بیش از نیم نفوس جهان و بیش از شصت درصد تجارت جهان را احتوا خواهد کرد.
بریکس هم اکنون بانک تجارت جهانی را ایجاد کرده که رقیب IMF خواهد بود واحد پولی خود را برای جایگزینی دالر در تجارت جهانی معرفی خواهد کرد و یک سیستم واحد انتقالات پولی بانکی را مستقل از سویفت SWIFT برقرار می کند زیرا امپریالیسم غرب به سرکردگی آمریکا در سی سال گذشته دالر و سیستم اقتصاد و سیستم مالی بانکی غرب را به یک اسلحه بر ضد سایر کشورها مبدل کرده اند و هر وقت دلشان خواست ذخایر پولی کشور های دیگر را در بانک‌های خود منجمد نموده دزدی و مصادره میکنند.
کشورهای عربی، به خصوص سوریه با کشورهای خلیچ، امارات و سعودی با هم متحد شده و یکجا با دوستی با ایران پروسه تنش زدایی در شرق میانه را ادامه خواهند داد که کاملا خلاف اهداف استراتژیک امریکا و اسرائیل می باشد.
عربستان سعودی سیاست پترو-دالر را که از جانب آمریکا تحمیل شده بود و یکی از اهرمهای مهم آمریکا برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها بود، کنار گذاشته است و بعد از این نفت خودرا با واحدهای پولی سایر کشور ها مخصوصا یونان چینایی، روپیه هندی و روبل روسی نیز به فروش میرساند. بسیاری از این کشورها با اتحادیه بریکس یکجا می‌شوند.
بعد از این از ترس آمریکا و غرب ممالک مجبور نیستند از منافع ملی خو چشم پوشی کنند.
جنگ روسیه در مقابل ناتو در اوکراین تمام عقده ها، گله ها، شکایتها و بی عدالتیهای تحمل شده جهان سوم را از جانب امپریالیسم جهان غرب در هفتاد سال اخیر که تا حال از ترس آمریکا خاموشانه تحمل می‌کردند برملا ساخت.
اخیرا محکمه لاهه موجودیت یک بام و دو هوا را در نظام امپریالیستی غرب با محکوم کردن ولادیمیر پوتین به نمایش گذاشت. این محکمه در برابر جورج بوش، جورج دبلیو بوش، تونی بلیر، بل کلینتون و بارک اوبامه که میلیونها نفر را در جهان کشتند و کشور های مرفه را به خرابه مبدل کردند خاموش بود.
بدین ترتیب جهان از حالت یک قطبی چهل سال اخیر بسوی یک جهان چند قطبی در حال تغییر است که در آن چین-روسیه و همپیمانان آنها (کوریای شمالی، بلاروس، ونزویلا، کیوبا و کشورهای آسیای میانه)، اتحادیه بریکس، اتحادیهٔ عرب، اتحادیهٔ اوپکس پلس، سازمان آسیان (کشورهای جنوب شرق آسیا) مراکز جدید قدرت اقتصادی-تجارتی و سیاسی را ایجاد خواهند کرد.

*****************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.