جِین آستِن

253

جِین آستِن( Jane Austen)‏، زاده ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ و فوت شده در تاریخ ۱۸ ژوئیهٔ ۱۸۱۷است. نویسنده قرن هجدهم و نوزدهم انگلیسی است که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشت. شناخت او از زندگی زنان و مهارتش در نشان دادن ظرائف زندگی او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرده‌است.
** زندگینامه **
جین آستین که گاهی در فارسی جین اوستین هم نامیده شده است یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات کلاسیک انگلستان است. او شانزدهم دسامبر سال 1775 در روستای «استونتن» در منطقه‌ی «همپشر» انگلستان به دنیا آمده است.
خالق «غرور و تعصب» تمام سال‌های زندگی‌اش را در میان دوستان و خانواده‌اش در انگلستان گذرانده است و برخلاف شخصیت‌های داستان‌هایش هرگز ازدواج نکرد. سال 1783 برای مدتی جین و خواهرش «کاساندرا» برای تحصیل به آکسفورد فرستاده شدند و سپس همراه معلمشان به ساوت همپتون رفتند؛ اما شیوع بیماری تیفوس باعث شد دخترها در مدت‌زمان کوتاهی به خانه برگردند. پس‌ازآن یک‌بار دیگر نیز این دو خواهر به مدرسه شبانه‌روزی فرستاده شدند اما بالا بودن هزینه‌ها باعث شد مجبور شوند به خانه برگردند. پس از آن جین هرگز دیگر محیط خانوادگی را ترک نکرد. جین آستین از سال 1809 به همراه مادر و خواهرش در «چاوتون» منطقه‌ای در همان نزدیکی محل تولدش در «همپشر» زندگی می‌کرد. او تنها در چند ماه آخر عمرش که از بیماری رنج می‌برد، برای این‌که نزدیک پزشکش باشد در «وینچستر» منطقه‌ای نزدیک لندن زندگی کرد.
از جزئیات زندگی و روابط جین آستین اطلاعات دقیق و زیادی در دست نیست، تنها منبع اطلاعاتی دقیقی که درباره‌ی او وجود دارد نامه‌هایی شخصی‌ای است که برای افراد مختلف خانواده‌اش به‌خصوص خواهرش «کاساندرا» نوشته است. هرچند بیشتر این نامه‌ها سوزانده شد‌ه‌اند و تنها بخش اندکی از آن‌ها باقی‌مانده است. جین و خواهرش کاساندرا رابطه‌ی بسیار صمیمی‌ای باهم داشتند و بهترین دوستان همدیگر بودند
اطلاعات محدودی درباره‌ی خانواده‌ی آستین وجود دارد، «a mirror of jane austein» نام کتاب زندگی‌نامه‌ای است که «جیمز ادوارد آستین» برادرزاده‌ی جین آستین درباره‌ی او نوشته است. در این کتاب که سال 1871 منتشر شد نکات بسیار جالبی درباره‌ی او آمده است. یکی از برجسته‌ترین مسائلی که در این کتاب به آن اشاره‌شده و احتمالاً در سرنوشت جین و تبدیل‌شدنش به نویسنده‌ای ماندگار نقش قابل‌توجهی داشته است، وجود کتابخانه‌ای بسیار بزرگ در خانه‌ی پدریش بود. این کتابخانه بیش از 500 جلد کتاب داشته و درنتیجه جین در روزگار نوجوانی و کودکی فرصت این را داشته است تا تعداد زیادی از آثار مختلف ادبی، از ادبیات عامه‌پسند تا ادبیات فاخر را بخواند و آن‌ها را لمس کند.
سبک نگارش آستن
جین آستن با نگارش چهار رمان عقل و احساس، غرور و تعصب، منسفیلد پارک و اما به ترتیب در سال‌های ۱۸۱۱، ۱۸۱۳، ۱۸۱۴ و ۱۸۱۶ در زمان حیات جین آستن نام خود را به‌عنوان نویسنده‌ای صاحب‌سبک به ثبت رساند. رمان‌های نورثنگرابی و ترغیب در سال ۱۸۱۸، یعنی بعد از مرگ نویسنده، به چاپ رسیدند. دو اثر به نام‌های لیدی سوزان و واتسن‌ها که ناتمام مانده‌است نیز از کارهای اولیهٔ جین آستن باقی مانده‌است. او پیش از مرگ مشغول نوشتن رمانی به نام سندیتن بود که قسمت‌های پراکندهٔ آن در دست است. وی با خواندن کتاب‌های متفاوت یادگرفت از چه چیزهایی پرهیز کند تا داستان‌هایش جالب و خواندنی شوند. به همین دلیل سبک جین آستن در شیوه نگارش منحصر به فرد است و صدای راوی رمان را با عمیق‌ترین احساسات شخصیت‌های قصه پیوند می‌زند. بطوریکه با خواندن داستان‌های وی می‌توان پا جای پای شخصیت‌های رمان‌های او گذاشت. جین آستن در محیطی نسبتاً منزوی زندگی کرد و اوقات خود را بیشتر به نوشتن گذراند. به نظر نقادان، او نبوغی دووجهی داشت: هم طنز قدرتمندی داشت و هم اخلاقیات و روحیات آدم‌ها را خوب می‌شناخت. این دو وجه در نوشته‌های او نیز تجلی یافته‌است. زندگی اجتماعی و خانوادگی محملی است که نویسنده به کمک آن، با ژرف اندیشی، دربارهٔ انسان‌ها و روابط آن‌ها قضاوت می‌کند و نظر می‌دهد. جین آستن، غالباً زنان نویسنده هم دوره خودش را به خاطر سبک دراماتیک و خسته‌کننده قصه‌های عاشقانه در رمان‌هایشان دست می‌انداخت.
ترجمه آثار به فارسی
اولین ترجمهٔ رمان‌های آستن در ایران به کوشش شمس‌الملوک مصاحب و به تاریخ اسفند ۱۳۳۶ منتشر شد. (غرور و تعصب، شابک: ۹۶۴-۵۶۲۰-۱۶-۳)

رمان‌های جین آستن در طی سالیان توسط مترجمان متفاوتی ترجمه و توسط ناشران گوناگونی چاپ شده‌است که از آن جمله می‌توان جمشید اسکندانی (نشر ثالث) و رضا رضایی (نشر نی) را نام برد.

در ایران کتاب عقل و احساس (Sense And Sensibility)، که با عنوان حس و حساسیت شناخته می‌شود، توسط نشر نی و با ترجمهٔ رضا رضایی زیر عنوان عقل و احساس هم منتشر شده‌است.

آثار جین آستن توسط انتشارات جامی و به قلم زیبای وحید منوچهری واحد نیز ترجمه و به چاپ رسیده است.

به‌تازگی نیز رمانی تحت عنوان انجمن جین آستن به قلم ناتالی جنر و با کوشش نشر کتاب کوله‌پشتی و ترجمۀ شیرین شکراللهی منتشر شده که روایتی شیرین و خواندنی از حفظ آخرین میراث جین آستن است. این رمان به زبان ساده دیدگاهی عمیق از شخصیت‌های آثار جین آستن فراهم می‌کند و صدوپنجاه سال پس از مرگ وی در روستایی چاوتون می‌گذرد که سه رمان آخر خود را در آنجا نوشته است.

** کتاب‌شناسی (به‌ترتیب تاریخ نگارش) **
ترتیب منتشر شدن کتاب‌های جین آستن با ترتیب تهیهٔ نسخهٔ اولیه (نسخهٔ دستی) توسط نویسنده مطابقت ندارد. (نکته: در این فهرست اشاره به سال، سالی است که نویسنده در کوشش تهیهٔ نسخهٔ اولیهٔ داستان خود بوده‌است)
غرور و تعصب (۱۷۹۶)
عقل و احساس (چند ماه پس از تجدید نظر در نسخهٔ نهایی کتاب غرور و تعصب)
نورثنگر ابی (۱۷۹۸)
منسفیلد پارک (۱۸۱۳)
اِما (۱۸۱۴)
ترغیب (۱۸۱۵)
کتاب‌شناسی (به ترتیب سال انتشار)
** رمان‌های منتشر شده در دوران حیات: **
عقل و احساس با نام‌های دیگر حس و حساسیت یا شور و شوریدگی (۱۸۱۱)
غرور و تعصب (۱۸۱۳)
منسفیلد پارک (۱۸۱۴)
اما (۱۸۱۵)
** رمان‌هایی که پس از مرگ نویسنده منتشر شد: **
نورثنگر ابی (۱۸۱۸)
ترغیب (۱۸۱۸)
خانم سوزان (۱۸۷۱)

** رمان‌هایی که ناتمام ماند: **
واتسون‌ها (۱۸۷۱)
سندیتون (۱۹۲۵)
درگذشت
جین آستِن در ۱۸ ژوئیهٔ ۱۸۱۷ در ۴۱ سالگی درگذشت و در کلیسای وینچستر به خاک سپرده شد.[۴] علی‌رغم تلاش‌های مورخان، هنوز علت مرگ وی به طور قطع مشخص نشده‌است اما بسیاری بر این باورند که مرگ وی به علت مسمومیت با سم آرسنیک بوده‌است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.