ارواښاد اسحق ننګیال د افغانستان په معاصرو ادبیاتو کې داسې یو روڼ او نه هېرېدونکی فصل دی، چې د برېښنا د یوه پړک په شانې وځلېد؛ خو ژر الونیا شو، د زړه اس یې د ارمانونو له درانه باره سره د “یو باد” تر سر ځار شو او زموږ وطن یې له یوه لوی ویر سره مخامخ کړ.
ارواښاد ننګیال
یو باد رالګېدلی، ما له ځانه سره وړي
د زړه اس مې د باره له ارمانه سره وړي
ننګیال فقیر مشربه او بېوزلی انسان و. ده په خپل ټول عمر کې یوه ورځ هم د کور د کرایي او د خپلو بچیانو د نفقې له لاسه ارامه سا وا نخیسته او په افغانستان کې یی د “ړندو” چارواکو او “کڼو” سیستمونو په لمن کې، حتی د یوې شېبې له پاره هم د مادي او معنوي آرامتیا احساس و نه کړ. هېچا په ننګیال د یوه لوی هنري استعداد په نامه د شفقت لاس تېر نه کړ او هېچا د هغه د ستر شعري او ادبي استعداد د لا غوړونې او زرغونولو مرسته ونه کړه. ننګیال بېوزلی وزېږید، بېوزلی ناروغه شو او په پردیسۍ کې بېوزلی مړ شو!
همغسې چې د لغمان د (بسرام) خلکو یوه ورځ د کمکي اسحق په زېزېدو خوشالي کړې وه او بیا یې د خپل دې شاعر بچي د ستر استعداد په غوړېدو او ځلېدو ویاړ کړی و، یوه ورځ د هېواد د برم، عزت او ستر نامه د لوټ په تورو کلونو کې د اسحاق ننګیال په بېوزله مړینه په چیغو- چیغو وژړل او د افغانستان داسې یو بچی یې خاورو ته وسپاره چې ډېر استثنایي و او خدای ښه پوهېږي چې بیا به ژر تکرار شي که نه!
زه د ننګیال د کړاوونو د یو ملګري په صفت، دلته د هغه ژوند داسې یوه کیسه یادوم، چې ښایي د ننګیال ډېر نژدې کسان او دوستان نه وي پرې خبر! که څه هم چې دا موضوع شخصي رنګ لري؛ خو د داسې یوه “کاڼه”، “ړانده” او “ګونګ” نظام له ناخوالو پرده بیرته کوی چې ژوندي خلک یې په خاورو سپارل او خپلې پخې ریښې یې ورو- ورو په خپلو ناوړه اعمالو او افعالو پرې کولې.
دا د هغه کال خبره ده چې ښاغلی دستګیر پنجشیري د افغانستان د خلکو دموکراتیک ګوند د سیاسي دفتر غړی او د افغانستان د لیکوالو ټولنې مشر و. د لیکوالو ټولنی یو وخت پریکړه کړی وه چې یو شمېر شاعران او لیکوال به، د ګوند او دولت د اهدافو د توضیح او ضمناً د هنري سوژو د موندلو له پاره ولایاتو ته واستوي.
زه او ننګیال “فراه” ته ټاکل شوی وو. په دوه درېو ورځو کې د سفر اداري مراحل بشپړ شول، زموږ اصلي کار ځایونو ته خدمتي مکتوبونه واستول شول، سفري بکسونه او مواد برابر شول او تګ ته چمتو شو.
هغه وخت له کابل څخه ټولو ولایاتو ته د تلو راتلو ځمکنۍ لارې د حکومتي سړیو له پاره بندې وې؛ ځکه نو ما او ننګیال باید د الوتکې په واسطه سفر کړی وای. د الوتکې ټکټونه مو واخیستل او هوایي ډګر ته د تګ په تمه شوو؛ خو یقین وکړئ چې دومره ډېر هوايي ډګر ته لاړو او راغلو چې ستومانه شو. میاشت تېره شوه! د سفریي پیسې مو په کابل کې د هوایي ډګر په تګ راتګ ولګلوي؛ خو د فراه له پاره پلان شوې الوتکه مو په سترګو و نه لیده. څو نورې ورځې هم ووتې او ما تقریباً د فراه د سفر خبره هېره کړې وه، چې یوه ورځ د ننګیال ټلیفون راغی.
د خدای کړه وو، د بنده ورته کاته و، زه او ننګیال د زرګونو کسانو په وړاندې په خاورو وسپارل شوو! موږ خپله هم په ځانونو خاوری واړولی، ډېرو نورو کسانو هم د آرینزي، ننګیال او نورو (شهیدانو) په قبرونو خاورې واچولې؛ خو دا ښکاره نه شوه چې په هغه تابوتونو کې به د کومو بېوزلو انسانانو ټوټې پرتې وي چی د ارینزی او ننګیال په نومونو خاورو ته وسپارل شول!
کله چې له هدیرې څخه ستنیدو، ننګیال وویل چې دا وړۍ ولا که شړۍ شي! دا نظام په دومره ړوندوالي د ټینګېدو نه دی، اوبه له سرچینې څخه نیولې تر پایه خړې او خیرني دي. هلته چې د ژوندیو کسانو په مخکې د دوی جسدونه (!) په خاورو سپارل کیږی او هلته چې خلک واقعاً ژوندي په خاورو منډل کېږي او هر څه په درواغو او فریب مخکې ځي، څنګه به د دوام او “اصلاح” او “ټینګېدو” او د خلکو زړونو ته د رښتیا “حقانیت” د رسولو تلوسه بریالۍ شي؟
ننګیال ما ته وویل چې که زه د دې وطن او دې خلکو شاعر یم، باید د خلکو په ستوني کې د ایسارې توپاني چیغې استازی شم او اولس ته دا په ډاګه کړم چې ستاسو “پاڅون” حق دی، ستاسې “چېغه” د حقیقت ده، ستاسې عزم پولادي دی او ستاسې لار د سرلوړۍ او بریالیتوب ده. مخ په وړاندې!
یوه شېبه هم مه ایسارېږئ او دا وطن د دې ړندو او کڼو له خونړیو منګولو څخه وژغورئ!
هغه ورځ ما ننګیال ته وویل چې ته باید د خپل شعر او هنر شهکار همدا نن ولیکې. ته مړ یی ! ته نن ښخ شوی یې! ته باید ځان په خپل هنر کې ژوندی وساتې. ننګیال راته وویل زه اوس پوه یم چې مړ یم. زه پخوا لا مړ وم. تش کالبوت مې لاندې باندې ګرځي. په هغه غوبل کې چې زما په وطن له څو خواوو څخه راروان دی، زه وختي لا مړ یم!
زه نه پوهېږم چې ننګیال په هغه ماښام څه ولیکل که نه؟ خو ما یوازې پرېښود چې دی خپل شاعرانه احساسات وپاروي، توپانی شی او په افغانستان کې د ژوندیو انسانانو د ښخولو حماسه ولیکي!
ننګیال د هغه “ړانده” او “کاڼه” رژیم وروستي وختونه هم ولیدل او د “نوی نظام” د راتلو تماشې یې هم وکړې، نوی نظام د ده او د نور اولس له پاره هېڅ نوی زېری نه درلود. خلک له “څڅوبي” څخه پاڅېدل او “ناوې” ته کېناستل! د وینو ویالې وبهول شوې، ښارونه وران او ډېر تاند ګلونه ورژېدل، د خلکو په سرونو، مال او عزت بېساری تالان ګډ شو، ټوپکیانو د وطن په تاریخ، په موزیمونو، کتابونو، علم، قلم، عفت او ټولو ملي نوامیسو ودانګل او هر څه یې ایرې او تالا والا کړل!
دې وضعې زموږ حساس او خواخوږی شاعر د زړه په خوږو اخته کړ. د ده د امیدونو ټول وروستني څلي هم ونړېدل، په وطن کې په سلګونو او زرګونو کسان بیا هم ژوندي او نیم ژواندي په خاورو ومنډل شول، د رڼا وروستۍ بېلګې د تیارو تر یرغل لاندې ایسارې شوې او نور نو د ننګیال د تنکي او حساس زړه د رغېدو ټول امیدونه په اوبو لاهو شول!
په همدغسې یوه ناامیده فضا کې د بسرام ګران شاعر، حساس ځلمی، بېوزلی هنرمند او د ملغلرو انځورګر په ابدي خوب ویده او هغه “باد” چې الوتلی و او په زرګونو یې له ځان سره وړي وو، د ننګیال د زړه “سپین اس”، د انساني او شریفانه ارمانونو له درانه باره سره یو ځای، له ځان سره ویووړ او جنازه یی د لغمان ولایت په بسرام کلي کې یې “بیا” خاورو ته وسپارل شوه!
اروا یې ښاده!
د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه
د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :
Support Dawat Media Center
If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668 Account for international payments: NO15 0530 2294 668 Vipps: #557320
Comments are closed.