امسال سطح تجارت در بندر تورغندی هرات افزایش یافته است

171

مسئولان کمیساریای بندر تورغندی هرات،  (یک‌شنبه، ۶ جوزا) به سلام‌وطندار می‌گویند که امسال سطح تجارت در این بندر افزایش یافته است.

حضرت‌آغا، رییس کمیساریای بندر تورغندی هرات، می‌گوید که پیش از این روزانه ۱۰۰ تا ۲۵۰ موتر باربری از طریق بندر تورغندی وارد کشور می‌شد؛ اما هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ موتر باربری از این بندر وارد کشور می‌شود که این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

او می‌افزاید: «۵۵۰ موتر باربری ورود و خروج می‌شود و تکسی هم که است، به همین اندازه ورود و خروج می‌شود. سطح تجارت در بندر تورغندی افزایش یافته است.»

در همین حال، مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، می‌گویند که کالاهای بازرگانی از روسیه، قزاقستان، اوزبیکستان و ترکمنستان، از طریق بندر تورغندی به افغانستان وارد می‌شود.

محمدیوسف امین، مدیر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، می‌گوید که پس از تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، بازرگانان افغان تصمیم گرفته اند که از طریق بندر تورغندی کالاهای بازرگانی شان را به بیرون از کشور صادر کنند.

او می‌افزاید: «زیادتر کالاهای تجارتی روسیه، قزاقستان، اوزبیکستان و ترکمنستان، از طریق بندر تورغندی وارد افغانستان می‌شود و از زمانی که تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان بیش‌تر شده، تاجران تصمیم گرفته اند که از این طریق کالاهای شان را به بیرون از کشور صادر کنند.»

با این حال، شماری از بازرگانان افغان، خواهان ایجاد سهولت‌های بیش‌تر از سوی حکومت سرپرست امارت اسلامی در بندر تورغندی اند.

غلام‌حبیب، بازرگان افغان‌، می‌گوید: «خواست ما این است که هرچه معیاری باشد، کرن‌های معیاری داشته باشد و اطفائیه‌ی درست داشته باشد و پارک مناسب و معیاری برای موترهای باربری و دفاتر داشته باشد.»

محمدداوود اچکزی، دیگر بازرگان افغان‌، نیز می‌گوید: «دستگاه سمت اگر جور شود، این جا ما مجبوریم سمت خود را مرز اسلام‌قلعه ببریم. ما از بزرگان می‌خواهیم در این جا دستگاه بسازند.»

گفتنی است که بندر تورغندی هرات هم‌مرز با کشور ترکمنستان است که از طریق این بندر، تیل، گاز، آرد و دیگر اقلام مورد نیاز به کشور وارد می‌شود و در مقابل از افغانستان، میوه‌های خشک و سنگ‌های گران‌بها، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

سلام وطندار

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.