کمیسیون جنگ افغانستان یا راهگشائی با پاکستان: عواقب انتصاب شمیله ن. چودری

احمد فواد ارسلا

195

نوت: مضمون ذیل در ارتباط با مقرری شمیله چودری  یکی از روسای موسسه پاکستانی های امریکائی که یک موسسه قوی برای دفاع منافع پاکستان و تاثیر گذاری برسیاستمداران و عوام امریکا میباشد،  منحیث یکی از روسای کمیسیون تحقیق 20 سال جنگ افغانستان به انگلیسی نوشته و نشر شده است.

https://www.linkedin.com/pulse/afghanistan-war-commission-building-bridges-pakistan-shamila-arsala-nqplf/?trackingId=e9RIPn9fRjqiaBJ7Ldp1Fg%3D%3D

این ترجمه صرف برای اطلاع هموطنان تقدیم است و باید در نظر گرفته شود که مقاله برای مخاطبین امریکائی نوشته شده است.

کمیسیون جنگ افغانستان یا راهگشائی با پاکستان: عواقب انتصاب شمیله ن. چودری

کانگرس امریکا در یک اقدام مهم، کمیسیون جنگ افغانستان را تأسیس کرده است که وظیفه آن بررسی جامع تصمیمات استراتژیک، دیپلماتیک و عملیاتی کلیدی مرتبط با جنگ افغانستان است. انتظار می‌رود این کمیسیون تصمیمات، ارزیابی‌ها و رویدادهایی را که نه تنها در طول جنگ رخ داده‌اند بلکه پیش از آن نیز اتفاق افتاده‌اند، مورد بررسی قرار دهد. ماموریت این کمیسیون گسترده و بلندپروازانه است و هدف آن ارائه تحلیل جامع برای اطلاع‌رسانی در مورد سیاست‌ها و تصمیمات استراتژیک آینده است.

با این حال، انتصاب شمیله ن. چودری، رئیس بنیاد پاکستان امریکا (APF) و یک لابی‌گر شناخته‌شده پاکستان، به عنوان یکی از روسای مشترک کمیسیون، بحث و نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است. پیشینه کاری و وابستگی‌های چودری، سؤالاتی را درباره بی‌طرفی و جهت‌گیری نتایج و توصیه‌های کمیسیون مطرح می‌کند.

ماموریت کمیسیون جنگ افغانستان

دستورالعمل کمیسیون روشن است: بررسی ابعاد چندگانه مداخله ایالات متحده در افغانستان. این شامل بررسی موثریت تصمیمات استراتژیک، تعاملات دیپلماتیک که روابط بین‌المللی را شکل داده‌اند، و تکتیک‌های عملیاتی به کار گرفته شده در میدان عمل می‌شود. با ورود به این حوزه‌ها، کمیسیون به دنبال کشف درس‌هایی است که می‌تواند از اشتباهات آینده در سیاست خارجی و استراتژی نظامی ایالات متحده جلوگیری کند.

جنجال پیرامون شمیله ن. چودری

نقش شمیله ن. چودری به عنوان رئیس مشترک این کمیسیون به دلیل سابقه او به عنوان یک لابی‌گر پاکستان مورد بحث است. منتقدان استدلال می‌کنند که انتصاب او می‌تواند باعث تعصب در کار کمیسیون شود، خاصتا به شکلی که ممکن است روایت و منافع پاکستان را ترجیح دهد. با توجه به رابطه پیچیده و غالباً خصمانه بین افغانستان و پاکستان، چنین دیدگاهی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نتایج کمیسیون داشته باشد.

نقش پاکستان در جنگ افغانستان

نقش پاکستان در جنگ افغانستان موضوع بررسی و بحث‌های شدید بوده است. اتهامات مربوط به ارائه پناهگاه‌های امن برای جنگجویان طالبان توسط پاکستان و دخالت آن در امور داخلی افغانستان همچنان پابرجاست. منافع استراتژیک پاکستان در افغانستان چندوجهی است و شامل امنیت، نفوذ سیاسی و ثبات منطقه‌ای می‌شود.

تأثیر پاکستان بر عملیات و تصمیمات ایالات متحده در طول جنگ افغانستان

منافع استراتژیک پاکستان به طور قابل توجهی بر استراتژی و تصمیم‌گیری ایالات متحده در طول جنگ تأثیر گذاشت. این منافع شامل مخالفت با تشکیل یک اردوی قوی و توانمند افغان، کنترل خطوط حمل و نقل تدارکاتی ایالات متحده از طریق بندر کراچی، استفاده از تکتیک‌های “طالبان خوب، طالبان بد”، استفاده از بودجه جنگ با تروریسم برای خرید تجهیزات دریایی و حتی انکار حضور اسامه بن لادن در پاکستان بود. این عوامل عملیات ایالات متحده را پیچیده کرده و تأثیرات عمیقی بر روند کلی و نتیجه جنگ داشتند.

تعصب احتمالی در کار کمیسیون

با انتصاب چودری، نگرانی‌هایی وجود دارد که کمیسیون ممکن است به طور کامل به نقش جنجالی پاکستان در این مناقشه نپردازد. در عوض، راپور نهایی و توصیه‌ها ممکن است به گونه‌ای مغرضانه تنظیم شود که اقدامات و نفوذ پاکستان را محافظت یا کم اهمیت جلوه دهد. این تعصب ادراک‌شده می‌تواند اعتبار کمیسیون و یافته‌های آن را تضعیف کند و دستیابی به تحلیل عینی و متوازن که مورد نیاز است را دشوار سازد.

حفاظت از یکپارچگی و عینیت

برای اینکه کمیسیون جنگ افغانستان مؤثر و معتبر باشد، ضروری است که معیار سختگیرانه‌ای از عینیت را حفظ کند. این به معنای اطمینان از شنیدن و در نظر گرفتن همه صداها و دیدگاه‌ها، از جمله کسانی که نقش پاکستان را مورد انتقاد قرار می‌دهند، است. کار کمیسیون باید شفاف باشد و با تعهد به کشف حقیقت انجام شود، بدون توجه به اینکه این حقیقت تا چه اندازه برای برخی ذینفعان ناخوشایند باشد.

راه که در پیش داریم

با آغاز کار کمیسیون، انتصاب شمیلا ن. چودری همچنان نقطه کانونی نظارت و بررسی خواهد بود. ضروری است که کمیسیون از طریق اقدامات و یافته‌های خود نشان دهد که به بررسی بی‌طرفانه جنگ افغانستان متعهد است. یکپارچگی این عملیه برای درس‌ها و توصیه‌هایی که ارائه خواهد کرد، که می‌تواند سیاست خارجی و استراتژی‌های نظامی آینده ایالات متحده را شکل دهد، بسیار مهم است.

نتیجه‌گیری

در حالی که کمیسیون جنگ افغانستان نقش حیاتی در تحلیل پیچیدگی‌های این جنگ دارد، انتخاب اعضای آن، بخصوص کسانی که ممکن است تضاد منافع داشته باشند، به شدت بر اعتبار و اثربخشی آن تأثیر خواهد گذاشت. ضروری است که کمیسیون بالاترین معیار های بی‌طرفی را رعایت کند تا اطمینان حاصل شود که کار آن به طور معناداری به فهم و درس‌آموزی از دخالت ایالات متحده در افغانستان کمک می‌کند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.