بحثهای داغ درکشور/حفیظ الله خالد

0 817

 در جریان هفته گذشته صفحه فارسی بی بی سی برای دومین بارمطلبی را از تویتر آقای فرانز مایکل ملبین نماینده فوق العاده اتحادیه اروپا در افغانستان بطورسلیقوی انتخاب و با نشروتبلیغ وسیع آن باردیگرموضوع تمرکز زدائی و توزیع تذکره های برقی را به موضوع گرم بحث های سیاسی کارشناسان درچینلهای تلویزیونی داخل کشور تبدیل نموده باعث شده که این دو موضوع  در بحث های سیاسی و اجتماعی کشورهمه موضوعات دیگر را تحت الشعاع قراردهد. بی بی سی در صفحه خویش از قول آقای ملبین  چنین نوشت (شناسنامه‌های «تذکره» الکترونیکی افغانستان راجای امن‌تر خواهد کرد،توزیع شناسنامه‌های الکترونیک حکومتداری را قوی و خدمات را بهتر خواهد ساخت و نباید در توزیع شناسنامه تاخیر کرد۰)

  طوریکه هموطنان ما اطلاع دارند نفوذ بی بی سی در جامعه ما بحدی است که میتواند با نشرهرموضوع همهمه و شوری را درجامعه ما ایجاد نماید،تاثیر بی بی سی را درجامعه ما میتوان با تاثیر نشرات نیویارک تایمز درامریکا و روزنامه پراودا در زمان شوروی سابق مقایسه کرد شاید بعلت همین نفوذ فوق العاده این غول رسانه ای درجامعه ما باشد که دو روز قبل وزیر مخابرات کشور ” فعلأ وظیفه وی بحالت تعلیق درآمده ” درموجودیت دها چینل تلویزیونی داخل کشور به دامن بخش فارسی بی بی سی دستگاه که قادر است سفید را سیا و سیا را سفید جلوه دهد، پناه برد تا به داد او برسد.

   بهرحال اگربه اصل موضوع برگردیم، بعد ازاینکه بخش فارسی بی بی سی برای دومین باردریک هفته موضوعی را از تویتر نماینده محترم اتحادیه اروپا در افغانستان گرفته و با تتر بزرگ به نشر سپرد، از شما چه پنهان به صفحه تویتر آقای ملبین نماینده اتحادیه اروپا که وظیفه وی کمک به حل مشکلات موجود است نه دامن زدن بر موضوعات حساسیت برانگیز درکشور ما سرزده، با وارد شدن به صفحه تویترایشان چشمم درچندین جای به نام آقای مجیب رحیمی رئیس دفترجناب داکترعبدالله رئیس اجرائیه کشورافتاد، معلوم میشد روابط گرمی تویتی بین شان وجود دارد ، جهت معلومات بیشترعرض میگردد که آقای رحیمی همان کسی است که نه کلمه افغان را قبول دارد نه افغانستان را و نه هم تاریخ و

افتخارت گذشته کشور مان را، بر اساس پرنسیب و نورمهای اخلاقی معمولأ شخصی که با هویت، نام و تاریخ یک کشورمخالفت داشته باشد هرگز حاضر به قبول پست عالی در آن دولت نمی گردد، ولی در مورد آقای رحیمی وضعیت چنین نیست وی درحالی که با کلمه افغان و افغانستان مخالف بوده اما در عین حال بر چوکی مهمی نیزدر دستگاه همان دولتی که با  هویت ملی نام و تاریخ وی مخالف بوده تکیه زده است ، با داشتن روابط نزدیک میان آقای رحیمی و نماینده اتحادیه اروپا درافغانستان توقع چنین اظهاراتی ازنماینده اتحادیه اروپا درافغانستان چندان دورازانتظارهم نیست ، ولی ای کاش آقای رحیمی از روابط اش با نماینده اتحادیه اروپا بطورمثبت استفاده نموده وبعوض ارائه معلومات گمراه کننده به نماینده اتحادیه اروپا علت اصلی تأخیر درتوزیع تذکره های برقی را توضیح میداد،هیچ کس نمی تواند از اهمیت و ارزش تذکره های برقی برای کشور ما انکار نماید و واقعأ تذکره برقی افغانستان را امن تر و حکومتداری را قوی و خدمات را بهتر خواهد ساخت اما چه کس یا کسانی مانع اصلی توزیع تذکره های برقی درکشوراند، با تأسف که در قدم اول این خود آقای رحیمی و هم فکران وی هستند که در این راه موانع ایجاد نموده اند، درهیچ کشوردنیا کسی حاضر نخواهد شد کارت هویت ، بیدون ذکرهویت ملی خویشرا بپذیرد، آیا کشوری را در بیش از دو صد کشور جهان کسی سراغ دارد که در کارتهای هویت اتباع آن هویت ملی آنکشور ذکر نگردیده باشد ؟

  آیا آقای فرانزمایکل ملبین که به گمان اغلب تبعه کشوردنمارک است حاضر خواهد شد کارت هویتی کشورش را بیدون ذکر کلمه دینش “Danish”  بپذیرد ؟مسلمأ که به هیچ صورت حاضر به پذیرش آن نخواهد بود، لذا چیزی که آقای ملبین تا کنون از آن بی خبر بوده اینست که همین آقای رحیمی و تعداد دیگری از هم فکران وی که مقام های کلیدی را نیز در دولت در اختیار دارند مانع  اصلی توزیع تذکره های برقی درکشوراند.

در مورد تمرکز زدائی نیز معلومات غیر واقیعی به نماینده اتحادیه اروپا داده شده است، تصورنمی گردد کسی با تفویض صلاحیت های بیشتراداری به ولایات کشور که باعث کاهش بیروکراسی ،صرفه جوئی در وقت و اجرای سریع امور خواهد شد مخالفتی داشته داشته باشد ولی اگرتمرکز زدائی باعث شود یکبار دیگر کشور به مناطق شمال جنوب شرق وغرب تقسیم گردیده هرمنطقه توسط یک جنگسالاراداره و مانند سالهای قبل باعث هرج و مرج ،پراگندگی و ایجاد انرشی در کشورگردد در این صورت افغانها با تمام قوت علیه چنین تمرکززدائی خواهند ایستاد ولو اگر چنین تمرکززدائی تحت پوشش ” دموکراسی محلی ” هم بر مردم تحمیل گردد زیرا مردم ما خاطرات تلخی از دوره حکمروائی جنگسالاران در ولایات کشور داشته و نمی خواهد آن دوران سیا دوباره در کشور ما تکرار گردد، مردم هنوز فراموش نکرده اند که آقای کرزی رئیس جمهور اسبق کشور با چه مشکلات توانست فرمانروایان هرات قندهار و ننگرهار را آنهم با دادن رشوه وپیشکش نمودن کرسی های وزارت به مرکز خواسته تحت کنترول خویش درآورد و تازه یکی دیگرازهمان والیان سرکش که در نتیجه همین سیاست تمرکز زدائی به اوج قدرت رسیده است بعد از پانزده سال حکمروائی چند روز قبل در مصاحبه ای اظهار داشت که هیچ قدرتی قادر نیست اورا از مقام ولایت بلخ “شور” بدهد [ جمله خودش] لذا آقای ملبین باید این نکات  در درنظر گیرد.

موضوع دیگردراین رابطه پالیسی سوال برانګیزبخش فارسی بی بی سی است که با کدام انګیزه از دها موضوع که

آقای فرانز مایکل ملبین درتویترخویش مطرح نموده است، تنها به همین دو موضوع حساسیت برانگیز جامعه ما علاقه

گرفته و آنهم آنرا طوری مطرح نموده که نماینده اتحادیه اروپا درافغانستان بطور قاطع خواهان تمرکز زدائی و توزیع عاجل تذکره های برقی درکشوراست درحالیکه نماینده اتحادیه اروپه در پاسخ سفیر افغانستان در واشنگتن که وی را به مداخله در امور داخلی کشور متهم نموده یادآوری نموده که هدف وی حمایت از پروگرام اداره ارگانهای محلی بوده که همانا تفویض صلاحیت های بیشتر اداری به ادارات محلی بوده که در مورد آن هیچگونه سوالی وجود ندارد.

   ونتیجه آخراینکه افرادی در پست های کلیدی دولت افغانستان ودستگاه دپلوماسی کشور تلاش دارند با پیشبرد اجندا های شخصی و تنظیمی نمایندگان جامعه بین المللی را ازحقایق کشورما بدور نگاه داشته و آنها برای تحقق اجندا های تنظیمی خویش ازصفحات فارسی بی بی سی بطور وسیع استفاده نموده که همچو استفاده سلیقوی از صفحات فارسی بی بی بی بیطرفی بی بی سی را بمثابه یک رسانه معتبر بین المللی جدأ در معرض سوال قرارمیدهد، والسلام.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply