مرز بسته؛ اما پاکستان ضرر کرد

0 866

پس از گذشت نزدیک به بیست روز از بسته شدن دروازه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، اکنون گزارش‌هایی منتشر شده که تاجران پاکستان در حدود 150 میلیون دالر ضرر کرده‌اند.
1200 موتر باربری تاجران پاکستانی که کالاهای صادراتی آنان را به افغانستان منتقل می‌کرد نیز در پشت دروازه‌های مرزی گیر مانده و گزارش‌های تایید نشده می‌رساند که بیشتر این بارها ترکاری و میوه بوده با گذشت این مدت خراب شده‌اند.

در جریان چند سال گذشته پاکستان از مهاجران و کالاهای تجارتی که از این کشور به افغانستان وارد می‌شد، به عنوان آله‌ی فشار بر دولت افغانستان استفاده می‌کرد؛ اما با افتتاح چند بندر دیگر و امضای قراردادهای تجاری افغانستان با ایران و هند و دیگر کشورهای آسیای میانه، وابستگی افغانستان به پاکستان به گونه‌ی چشم گیر کاهش یافته است.

آغاز به کار بندر چابهار و همکاری‌های سه جانبه کابل، تهران و دهلی نو در این بندر وضعیت جدیدی را برای تجارت افغانستان به میان آورد؛ امری که توانست بدیلی برای بندر کراچی و گوادر شود. علاوه بر این، افغانستان چندین موافقت‌نامه‌ چند‌جانبه‌ی ترانزیتی و تجاری با کشورهای شمالی و غربی خود داشته است.
اکنون اما یوسف حلیمی، آگاه امور اقتصادی به روزنامه سرخط گفت که افغانستان وابستگی خود به پاکستان را کاهش داده و بسته شدن مرزها، خیلی نمی‌تواند بر روند زندگی مردم افغانستان تاثیر بگذارد.

اوتاکید کرده که مسدود شدن مرز تورخم مزایای زیادی برای افغانستان دارد، تاجران را به فکر تجارت با کشورهای دیگر می‌اندازد، توجه دولت را به هند و ایران بیشتر جلب می‌کند و کشورهای قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و چین نیز با دیدن این وضعیت مشتاق خواهند شد تا بیشتر بر روابط تجاری خود با افغانستان تمرکز کنند.

آقای حلیمی می‌گوید که بیشتر کالاهای پاکستانی که به افغانستان وارد می‌شد، از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و به همین دلیل آنان نمی‌توانند آنرا به کشورهای دیگر صادر کنند و به همین دلیل بیشتر این مواد صادراتی با خطر نابودی مواجه شده‌اند.

تجارت افغانستان تا سال ۲۰۱۳ از طریق مرز شرقی به شکل قابل ملاحظه‌ای، بیشتر از مرزهای غربی و شمال این کشور بود. اما پس از سال ۲۰۱۴، پاکستان با رد پیشنهادات تجاری افغانستان و افزایش تنش های سیاسی با کابل، سبب شد که کابل راه‌های بدیل را جستجو کند و با همسایه‌های غربی و شمالی‌اش روابط نیک بازرگانی را ایجاد نماید.
با وجود آن هم دیده می‌شود برخی مواد مصرفی در میان مردم افغانستان شامل گل، ترکاری و میوه به خصوص در ولایات شرقی افغانستان قیمت نزولی داشته؛ اما به دلیل اینکه افغانستان سیاست و برنامه‌های اقتصادی و بازرگانی خود را از شرق به غرب و شمال تغییر داده، در بخش مواد خوراکی مانند آرد و روغن چون بیشتر آنان از قزاقستان و ازبکستان وارد می‌شود، تغییری رو نما نشده است.

پاکستان تنها سال گذشته میلادی، پنج بار مرز تورخم را مسدود نمود و یکبار دیگر مرز سپین بلدک را حدود ۱۲ روز بسته کرد. این شش مورد وضعیت بازار را در افغانستان به شدت متاثر کرد و تاجران افغان ادعا دارند که در سال گذشته دچار ضرر مالی شدیدی از این بابت شده اند.

این وضعیت سبب شده که تاجران افغانستان نیز جبهه متقابل را پاکستان بگیرند طوری که اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تاجران خواسته است مبادلات تجاری خود را با اسلام آباد متوقف کنند. پیشتر شماری از تاجران نیز با حمایت از سیاست‌های ضد پاکستانی دولت گفتند که دوست ندارند با پاکستان روابط داشته باشند.

واکنش‌های تند تاجران و دولت نشان می‌دهد که سکتور اقتصادی افغانستان به یک همسویی خوبی رسیده و این موضوع می‌تواند به سیاست‌های تقابل گرایانه دولت با پاکستان بیشتر کمک کند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply