ملالی موسی نظام/رمضان گذشت و عید آمد

0 1,541

                                                                                              ۲۵/۰۶/۲۰۱۷

در آوانیکه مسلمانان جهان، همان هائیکه سرزمین های شان در خون و آتش غرق نشده اند، بعد از سپری نمودن ماه مبارک رمضان به استقبال عید سعید فطر می روند، البته با در نظر داشت بزرگداشت از چنین ایامی، وبسایت ملی آریانا افغانستان همچنین، در صدد تدارک مضامین و اشعار همکاران محترم بر آمده است تا داشته های آنان را زیب صفحات پر خوانندۀ و دلپسند این آئینۀ جهانی بنماید.

البته به این قلم هم توصیه گردید که سطری چند در زمینۀ بزرگ داشت ازین ایام فرخنده تحریر دارم، ولی آنچه را ذهن و حافظه درین ماه مقدس بیاد می آورد، به جز صحنه های دلخراش کشتار و مجروح شدن هموطنان و آتش و خون در نقاط گوناگون وطن چیزی دیگری نمی باشد. درینکه قلم توان تحریر دارد، شکی نیست ولی آنچه بر روی صفحه نقش میبندد، نمی تواند به جز احوال صحنه های جگرخراش و استخوان سوز هم وطنان من و شما باشد.  در چنین احوالی حقیقت همین است که حضرت حافظ فرموده:

کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد             یک نکته درین معنی گفتیم و همین باشد

با وجود اعلامیه ها و پیشنهادات از خود و بیگانه مبنی برینکه دشمنان مردم افغنستان و مخربین جامعۀ افغانی، عمال تروریستی منجمله داعش و طالبان که ادعای سر سپردگی به دین مقدس اسلام را دارند، در ماه مبارک رمضان که ماه توبه، شفقت و عبادت است، دست از کشتار و حملات انتحاری و آزار مردم مظلوم افغانستان بردارند، برعکس این از خدا منکران و انسانیت گریزان بر تعداد حملات مسلحانۀ مخرب، استعمال مواد منفجرۀ نهایت کشنده و ابتکارات جنایت کارانه در مناطق مزدحم، بازار و چهار راهی های بیر و بار، حتی میدان های سپورت و مراکز اجتماع جوانان، از چپ و راست مبادرت ورزیدند.

درین ماه خاص که مسلمانان جهان سر نیایش و عبادت بر زمین میگذارند، صد ها منزل از جنازۀ عزیزان خرد و کلان به ماتم سرا مبدل گردید و آنانیکه مجروح هم گردیدند، گرچه بعداً راپوری اکثراً از احوال آنان واصل نمی شود، یا تلف میگردند و یا معیوب؛ علیل و سربار خانواده میشوند.

به ارتباط به اوضاع آشفته و خون و آتشی که در طول ماه مبارک رمضان در مملکت به مشاهده رسیده است، مگر واقعاً هموطنان ما با خوشی و مسرت، طوریکه رائج بوده، امسال به استقبال عید سعید فطر می روند؟ خوب است برای درک چگونگی اوضاع به سراغ دو راپوری از مطبوعات وطن برویم:

اول: روز جمعه رهبر جدید طالبان ملا «هیبت الله» اعلامیه ای به مناسبت عید رمضان صادر نمود و تصریح کرد که تا زمانی که عساکر خارجی خاک افغانستان را ترک نه نمایند و یا بر تعداد عساکر بیگانه افزوده شود، طالبان به مبارزات «!؟» شان بر علیه آن «قواء» ادامه میدهند.

اگر عجالتاً از تفصیل و تعداد حملات و کشتار های دد منشانۀ بی گناهان افغان و مردم مظلوم از آغاز سال، منصرف گردیم تنها تلفاتی که ملت بیدفاع افغانستان در یک ماه اخیر رمضان متقبل گردیده است، بیشتر از ۲۰۰ نفر می باشد، البته مسئلۀ درد ناک صد ها زخمی و معیوب تراژیدی استخوان سوز دیگریست که باید گریست. هیبت الله «وعده» میدهد که با خروج قوای خارجی از افغانستان، آن گروه مناسبات صلح آمیز و حسنه در منطقه و با جهان «!؟» بر قرار خواهند کرد. یا الله! کاش در اعلامیه ذکر میکرد که درین یک و نیم دهه این همه قتل و خونریزی افغانان مسلمان را چگونه تلافی میکنند، این همه مکتب و مسجد و شفاخانه و اردو گاه و میدان های سپورت را که به آتش کشیده اند، باغ و زمین و قریه ای را که اکثراً در مناطق پشتون نشین به خاک یک سان نموده و سکنۀ پریشان حال  و درمندۀ آن جاها را آواره و سرگردان ساخته اند، جوانانی را که گلوله باران کرده و محبوسینی را که چنواری نموده، چه گونه تلافی میکنند؟!

درحقیقت شهکار های غیر انسانی که همه در زمرۀ «جنایات بر علیه بشریت» به شمار میروند، همه اعمالیست که از جانب هموطنانی مانند داکتر «روستار ترکی» تعلیم یافتۀ حقوق، جهاد ملی نامیده شده و به باور مذکور، از جانب «مجاهدین ملی» به منظور «قیام ملی» برای نجات مملکت از دست کفار صورت میگیرد.

دوم : در آستانۀ عید مبارک سعید فطر، قسمتی  از راپوری را از مطبوعات – صدای امریکا مطالعه مینماییم که نوعی احصائیۀ تلفات و حملات مرگبار بر اهالی بیگناه در گوشه هایی از افغانستان را بیان می دارد.

افغانستان مرگبار ترین رمضان را پشت سر گذاشت:

“در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته، ماه رمضان امسال در مقایسه با رمضان های ۱۶ سال گذشته، مرگبارترین رمضان در افغانستان بود.

قرار اظهارات مقامات افغان، از آغاز این ماه تا ختم آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته و صد ها تن دیگر در وقایع مختلفه در افغانستان زخمی شدند. این رقم قربانیان در بیش از ۱۶ ماه رمضان گذشته در کشور بی سابقه بوده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، حین تبریکی فرا رسیدن عید به مردم کشورش گفت که جاده های شهر کابل که معمولاً قبل از حلول عید پر جنب و جوش میباشد، امسال یک روز قبل از عید فطر، از ترس اینکه مبادا کدام حمله انتحاری صورت گیرد، کمتر مردم به جاده ها کابل برآمدند.

رئیس جمهور افغانستان نیز تائید کرد که ماه رمضان امسال، ماه مرگباری برای مردم افغانستان به خصوص مردم بی گناه آن کشور بود.

عبدالوحید طاقت، یک تحلیلگر افغان، به خبرگزاری AFP گفته است که تندروان مردم را در هر جائیکه که توانستند کشتند، زیرا به این اعتقاد اند که هر چه بیشتر بکشند، پاداش بیشتر به دست خواهند آورد.

تلفات در ماه رمضان به خصوص تلفات غیر نظامی در افغانستان در حالی به طور بی سابقه افزایش یافت که ملل متحده در آغاز ماه رمضان از گروه های متخاصم خواسته بود تا در این ماه دست از خشونت بر دارند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان، در پیام ‌اش به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، از گروه‌ های درگیر جنگ در این کشور، خواسته است تا به این مکلفیت دینی، احترام بگذارند و جنگ را متوقف کنند، خواست وی حد اقل از سوی شورشیان و تندروان در افغانستان رعایت نشد.

با وجود تقاضای ملل متحده از طرفین متخاصم برای توقف جنگ در ماه رمضان، در ۲۷ ماه می که اولین روز رمضان بود، یک حمله کننده انتحاری توسط یک موتر مملو از مواد انفجاری در شهر خوست در نزدیکی یک استدیوم فوتبال موجب کشته شدن ۱۸ نفر شد.

مقام های پولیس خوست گفتند که انتحار کننده، قوای خاص افغان را که مصروف تأمین امنیت برای قوای امریکایی در منطقه بودند، هدف قرار دادند.

چند روز بعد از این حمله، انفجار نیرومند انتحاری ذریعۀ تانکر مملو از مواد انفجاری در مقابل سفارت آلمان در کابل بیش از ۱۵۰ کشته و کم از کم ۴۰۰ زخمی برجا گذاشت.

این رویداد که شهریان کابل را شدیداً تکان داد منجر به اعتراضات وسیع مردم شد و اعتراض کننده گانی را که خواهان استعفای رهبران حکومت بودند به جاده ها کشانید. در جریان مظاهرات درگیری ها بین قوای امنیتی و معترضین به خشونت کشانیده شد و حداقل ۶ کشته و ۷ زخمی بر جا گذاشت.

به تعقیب این رویداد در مراسم تشیع جنازه یکی از قربانیان در جریان مظاهره، که فرزند محمد علم ایزدیار، معاون اول مشرانو جرگه بود، سه حملۀ انتحاری صورت گرفت که در نتیجۀ آن۷ تن کشته و ۱۱۹ تن دیگر مجروح شده است. در این مراسم سران دولت از جمله عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت افغانستان، نیز حضور داشت، که جان به سلامت برد.

پنجشنبه گذشته در حالی که روز های اخیر رمضان بود حمله یک موتر مملو از بم در مقابل شعبۀ نوی کابل بانک در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند،۳۴ کشته و بیش از ۶۰ زخمی بجا گذاشت. حمله زمانی صورت گرفت که شماری از افراد برای اخذ معاش خود قبل از عید به این بانک رفته بودند. گروه طالبان مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفت.

روز جمعه ملا هیبت الله، رهبر طالبان با نشر یک پیام عیدی تعهد کرد که به مبارزه خود تا زمان خروج کامل نیرو های خارجی از افغانستان ادامه خواهد داد.

قبل از موقفگیری رهبر طالبان مبنی بر ادامۀ جنگ، کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، گفت که طالبان از راه جنگ به اهداف خود نخواهند رسید. آقای خلیلی ادامۀ جنگ از سوی مخالفان مسلح و گروه طالبان را اشتباه خواند و گفت جنگ به سود هیچ طرف نیست”.

حال با شرائطی چنین غمناک و اوضاعی چنین مدهش و با در نظر داشت اینهمه ماتمی که بر خانواده های داغدار عزیز از دست داده و شفاخانه های مملو از مجروحین و معلولین که در اثر جنایات وسیع آدمکشان بر مردم افغانستان نازل گردیده، مگر حال و مجالی برای استقبال از عید نزد مردم دردمند افغانستان باقی مانده است؟ البته که نمانده است!

از همین وبسایت ملی به قسمتی از ابیاتی مثل همیشه زیبا و برازنده از خامه و قریحۀ والای جناب نسیم اسیر، ملک الشعرای افغانان در مهاجرت تحت عنوان «رمضان خونین» را که به همین مناسبت سروده شده است، پیشکش حضور خوانندگان می نمایم:

در کابل نشسته به خــون از هجــوم غـــم          چشمش به غصه، شام به اشک روان گذشت

در جـاده هــای شهر همــه جـویبار خون           در خــانه هــا ز مرگ جوانــان فغان گذشت

       خـون مـی خورم «اسـیر» کـه در مـاه مرحمت

       جوشید خون چنان که ز «هفت آسمان »گذشت

پایان

Nezam_M/m_nezam_ramazan_gozasht_wa_eid_aamad.pdf

رمضان گذشت و عید آمد

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply