امریکا! مثل مرغ سر بریده جان می کند؟/ محمد زبید عالمیار

0 869

روزنامه سرخط

از یک طرف، برخی از نزدیکان و مشاوران ارشد دونالد ترامپ برای دخالت در استراتژی جدید پنتاگون در افغانستان تلاش می‌کنند تا نظامیان دو شرکت امنیتی خصوصی را با نظامیان آمریکایی در این کشور جایگزین کنند.
روزنامه امریکایی نیویارک تایمز نگاشته است، دو تن از مشاوران ارشد رییس‌جمهور آمریکا دو تاجر قراردادهای نظامی را استخدام کرده ‌اند تا طرح‌های جایگزین برای افغانستان بخصوص در زمینه افزایش نیرو را ارائه دهند.
از سوی دیگر، تجهیزات نظامی آمریکا بعد از شش ماه تأخیر وارد بندر کراچی در پاکستان شد که قرار است به افغانستان ارسال شود.
بیشتر محموله‌ی این کشتی 600 موتر زرهی هاموی است که نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان از آن استفاده می‌کنند.

محموله کشتی باری آمریکا فقط به موترهای هاموی محدود نمی‌شود و شامل انواع تجهیزات جاسوسی، عینک دید در شب و انواع سلاح می‌باشد.
بر اساس این گزارش، این امکان هم دور از واقعیت نیست که آمریکا و ناتو وارد کردن تدارکات مورد نیاز خود از مسیر پاکستان را از سر بگیرند.
در حال حاضر بیش از 8 هزار و 500 سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند این در حالی است که واشنگتن اعلام کرده است که 4 الی 5 هزار نیروی نظامی دیگر به این کشور اعزام خواهد کرد.

اما پرسش‌های مطرح است، با آنکه رابطه آمریکا و پاکستان به دلیل حمله‌ی طیارات بی پیلوت آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان سبب مسدود شدن دو ماهه‌ی مسیر تدارکاتی ناتو شد؛ اما اکنون چرا این روابط دو باره از سر گرفته شد.
همچنین تهدید آمریکا مبنی بر کاهش و قطع کمک‌هایش به این کشور که بخشی از آن هم عملی شد و بیان مسائلی از این دست که آمریکا نسبت به سیاست‌های منطقوی‌ اش خصوصا در قبال پاکستان بازبینی خواهد کرد، در اقدامی خلاف این روال، جان مک کین، سناتور آمریکایی در رأس هیأتی متشکل از تعدادی از اعضای کمیسیون امور نظامی مجلس سنای آمریکا به پاکستان سفر کرد.

این سفر پس از آن صورت گرفت که، آمریکایی‌ها در دورانی که فشارها را بر پاکستانی‌ها زیاد کردند، دیدند که اسلام آباد با نزدیک شدن به دیگر قدرت‌های منطقوی و بین‌المللی باز یخود را در افغانستان پیش می‌برد.

پس اختلافات اخیر پاکستان و آمریکا سبب شد تجهیزات آمریکایی با تأخیر وارد بندر کراچی شود اما به نظر می‌رسد واشنگتن برای تأمین نیازهای خود در افغانستان با اسلام‌آباد به توافق رسیده است.
کارشناسان پاکستانی معتقد هستند اسلام‌آباد با دریافت امتیازات مورد نظر خود تجهیزات آمریکایی را به افغانستان ارسال می‌کند و کوچکترین مشکل ممکن است ارسال این تجهیزات را متوقف کند.

با این وجود قرار است تا در هفته‌ آینده بنا بر اظهارات جمیز متیس وزیر دفاع، استراتژی جنگی آمریکا در قبال افغانستان با ابعاد منطقوی ‌ و بانظرداشت به نقش اسلام‌آباد در این کشور اعلام شود.

گرچه دونالد ترامپ رسما اختیارات تعیین میزان افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه را به جنرال متیس سپرده؛ اما مک ‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا با فرستادن یاداشتی محرمانه از اعمال محدودیت بر تعداد اعزام سربازان آمریکایی به مقامات ارشد آمریکایی خبر داده است.

اما موضوع که قابل نگرانی است اخیرن رسانه‌های قطری آمریکا را به دست داشتن در حملات خونبار اخیر در افغانستان متهم کرده می‌گویند که آمریکایی‌ها این حملات را طراحی و عملی کرده‌ اند.

روزنامه الرأیه، در گزارشی نگاشته است، چنین انفجارهای مرگباری در افغانستان، برای حیات سیاسی آمریکا ضروری و لازم بود زیرا نخست بر ناکامی‌های این کشور در افغانستان سرپوش گذاشته و این‌گونه سعی می‌کند شکست‌های خود را جبران و از سوی دیگر متحدین خود بخصوص کشورهای اروپایی را در حاله‌ی از ترس نگاه می‌دارد.
نویسنده‌ی این روزنامه معتقد است اجرای چنین حملات پیچیده و سازماندهی شده از توان گروه‌های تروریستی خارج بوده و فقط توسط کشورهای نیرومند می‌تواند طرح ریزی شده و به مرحله اجرا درآید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply