فتح و سقوط، سریال جنگ شماری از ولسوالی‌ها

0 684

نیروهای امنیتی منطقه میرزااولنگ درولسوالی صیاد ولایت سرپل را از طالبان پس گرفتند؛ اما آنسوتر ولسوالی غورماچ برای سومین بار به دست طالبان افتاد.
مسوولان امنیتی غورماچ می‌گویند که کمبود امکانات و نیرو از دلایل اصلی شکست خوردن نیروهای امنیتی در این منطقه بوده است.

فتح و سقوط در شماری از ولسوالی‌ها به یک کار دوامدار و سریال‌گونه مبدل شده است، چند ولسوالی در هلمند، فاریاب، کندهار، کندز، بدخشان و سرپل پیوسته میان طالبان و نیروهای امنیتی دست به دست می‌شود.

طالبان می‌دانند که به گونه دومدار نمی‌توانند یک منطقه یا یک ولسوالی را در اختیار داشته باشند به همین دلیل به محض تصرف، تا می‌توانند به تاسیسات دولتی و غیر دولتی آسیب می‌رسانند و فاجعه از خود برجای می‌گذارند.
اما از طرف دیگر حکومت که ادعای حاکمیت بر تمام کشور را می‌کند باید بداند که این دست به دست شدن‌ها و سریال ساختن‌ها از مناطق مسکونی مردم، خسارات و تلفات سنگین بر روی دوش مردم می‌گذارد.

نیروهای امنیتی اکنون تلاش دارند تا پوسته‌های امنیتی ارتفاعات میرزااولنگ بسازند، کاری که در ناوه، کجکی و ولسوالی‌هایی از کندز کرده بودند؛ اما ظاهراً نتایج چندانی نداشته است.

سقوط ولسوالی یمگان در ولایت بدخشان نشان داد که طالبان پس از ورود به مرکز ولسوالی‌ها چه خرابی‌هایی از خود برجای می‌گذارند؛ برای ایجاد یک اداره دولتی در یک ولسوالی‌ها میلیون‌ها افغانی هزینه می‌شود؛ اما به دلیل ضعف مدیریت نیروهای امنیتی، این مناطق به دست طالبان افتاده و همه دار و ندار دولت در آن از بین می‌رود.

حتا گزارش‌هایی منتشر شده که برخی ولسوالی‌ها به طالبان فروخته می‎‌شوند و سپس مسوولان آن کمک نرسیدن را عامل تسلط طالبان بر آن اعلام می‌کنند.
حکومت باید بر نهادهای امنیتی فشار وارد کند تا روند تدارکات و کمک رسانی به ولایات جنگی را با دقت و سرعت بیشتر انجام دهد.

افغانستان قوای هوایی دارد و اردوی ملی ده‌ها بال طیاره کمک‌رسان و باربری دارد و با هماهنگی و مدیریت سالم می‌تواند از همه مناطق جنگی در اسرع وقت نظارت و اجراات کند. نزدیک‌ترین مرکز در خطوط جنگ هر ولایت، قول اردوهایی است که در هر زون کشور وجود دارند؛ وزارت دفاع با دادن اختیارات بیشتر و تجهیز این قول اردو با طیاره‌ها، باید اجازه ندهد که نیروهای امنیتی در محاصره بمانند یا به دلیل نرسیدن کمک، یک منطقه به دست طالبان سقوط کند.

اگر قوماندانان قول اردوها در سراسر کشور اشخاص کارا، جنگی و مدیر باشند، نیازی نیست که والی یک ولایت بگوید بارها از مرکز درخواست کمک کرده؛ اما چون نرسید فلان ولسوالی سقوط کرد؛ با وجود قول اردو، نیازی نیست که مرکز به آن ساحه کمک بفرستد.

در جریان چند سال گذشته هرچه مشکلات و تلفات بوده بخش بزرگی از آن به سهل انگاری و عدم مدیریت درست نیروهای امنیتی بوده است، انتظار می‌رود که در آینده این مشکل اساسی حل شود، زیرا طالبان چنان که می‌نمایند نیستند و نمی‌توانند به آسانی بخشی از خاک کشور را در کنترول داشته باشند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply