حکومت بی‌تفاوت و تاراج بیت‌المال به وسیله‌ای طالبان

0 934

حدود دو سال پیش ساحات جنگلات طبیعی پسته در ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس به تصرف طالبان درآمد.
از آنزمان تا حال کوچک‌ترین عملیات جهت تصرف دوباره این ساحت از سوی حکومت نه برنامه‌ریزی شده و نه هم به اجرا در آمده است. به این ترتیب؛ این دومین سال است که طالبان از این جنگلات طبیعی پسته؛ حاصل‌برداری کرده و از این طریق میلیون‌ها افغانی عاید کرده اند.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال‌های نه چندان دور در نظر داشت تا با طرح، جنگلات طبیعی پسته در ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس را خصوصی سازی کند. طبق این طرح؛ قرار بود جنگلات پسته بخش‌بندی شده و سپس شوراهای قومی و محلی مسوولیت حفاظت و نگهداری آن‌را بر عهده می‌گرفتند و در بدل از فیصدی حاصلات بهره می‌بردند.

قبل از عملی شدن این طرح؛ طالبان بر حنگلات طبیعی پسته در این ولایت شتافتند و در کوتاه‌ترین زمان همه را به تصرف درآوردند.
حاجی محمد ناصر نظری رئیس شورای ولایتی به روزنامه سرخط می‌گوید، هیچ قسمتِ از جنگلات طبیعی پسته در اختیار حکومت نیست و لذا طالبان آزادانه حاصلات این میوه خشک را به ولایت‌های همجوار صادر می‌کنند.

او می‌گوید: «بارها از حکومت محلی و مرکزی درخواست اجرای عملیات تصفیوی ولسوالی آب‌کمری را کرده ایم، اما متاسفانه تصرف دوباره ساحات جنگلات طبیعی پسته در این ولسوالی در توان نیروهای محلی نبوده و حکومت مرکزی هم هیچ کاری نکرده است. به این ترتیب، طالبان در همین فصل تایستان که زمان حاصل‌برداری پسته است، بار دیگر بیت‌المال را به غارت بردند. بخشی از این حاصلات به قلعه نو مرکز بادغیس و باقی از طریق ولایت هرات به ولایت‌های دیگر صادر می‌شود. هیچ مانعِ سر راه طالبان در عرصه‌ای صادرات این میوه خشک وجود ندارد.»

دریافت‌های سرخط نشان می‌دهد که جنگلات طبیعی در قریه‌های پده لاغری، پده دِه زنگی، چارسنگی، نرآب، اجیریم، جعفری و مبارک شاه در ولسوالی آب کمری که جنگلات طبیعی پسته در ان موجود است، به طور کُلی در تصرف طالبان قرار دارند و سران این گروه با تاجران میوه‌های خشک آزادانه معاملات تجاری انجام می‌دهند.

عبدالرووف تاج قوماندان امنیه بادغیس به روزنامه سرخط می‌گوید، تا حال فرصت اجرای عملیات برای تصرف دوباره ساحات جنگلات طبیعی پسته در ولسوالی آب کمری مساعد نشده است. او می‌گوید: «نیروهای مستقر در بادغیس هم اکنون مصروف سرکوب دشمنان در ولایت‌های نیمروز، هرات و فراه هستند. قسمت زیادی از آنان پراکنده هستند و اجرای عملیات در آب کمری نیازمند انسجام دوباره آن‌هاست. از اینرو برنامه‌ای برای بازپس‌گیری ساحات متذکره مد نظر است، ولی تا هنوز فرصت مساعد نگردیده است.»

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هیچ جنگل در افغانستان را امن نمی‌داند و می‌گوید، طالبان و دیگر مخالفان مسلح از جنگلات کشور به عنوان پناهگاه استفاده کرده اند و در ولسوالی آب‌کمری نیز چنین است.

امان امانیار رئیس جنگلات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید: «برنامه‌ای جهت استفاده موثر از این جنگلات طبیعی زیر دست بود، اما نسبت مشکلاتِ گوناگون عملی نگردید. این مشکل در ولسوالی آب کمری نیز موجود است».
براساس گزارش‌ها؛ در سال‌های قبل از جنگ ۹۱۱ هزار هکتار اراضی ولایت بادغیس را جنگلات طبیعی احتوا می‌کرد، ولی ۶۱ هزار هکتار آن در اثر سه دهه ناآرامی از بین رفته و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این شانزده سال توانسته تنها ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار آن‌را دوباره احیا نماید.

طالبان با فروش محصولات پسته در ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس توانسته اند، جبهات جنگ در غرب کشور را گرم نگهدارند، اما آنچه که از ظاهر برمی‌آید؛ حکومت برای جلوگیری از این کار ممکن؛ تا حال دست به کار نشده است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply